Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çağdaş Mimarlık | INAR 266 | 2 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yirminci yüzyılda mimari söylemin gelişimini incelemek |
2. Sanatsal ve mimari terminolojiyi açıklamak |
3. Yirminci yüzyılın mimari eserlerini ve kavramsal / üslup geçmişlerini analiz etmek |
4. Çağın sosyal ve politik koşullarına göre mimari yaratımı tanımlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | INAR 265 |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, çağdaş dünya mimarisine odaklanmakta ve inşa edilmiş çevre, iç mekanlar, tekstiller, eserler, resimler, heykel gibi görsel sanatlar, süsleme ve mobilya analizlerini yapmaktadır. Bu yirminci yüzyılın çağdaş mimari ve iç mimarlık özlü bir anket kapsamaktadır. Bu dersin amacı öğrencilere mimarlık anlayışımızı ve yaklaşımımızı şekillendiren bazı önemli olayların arka planını araştırmaktır. Tartışmaların önemi öncelikle bireysel mimarların binaları ve eserleri olacak. Mimarinin gelişimi üzerinde önemli etkilerde bulunan ikonik mimarlar, binalar ve hareketler detaylı olarak incelenecektir. Toplumsal bağlam, sanatın ve mimarlığın zihniyetinin ve değişen eğilimlerin dönüşümü ve mevcut mimari söylem ve terminolojideki değişimler ana perspektiflerdir. Yapılı çevrenin tartışması, öğrencilerin mevcut yapılı çevreyi anlamalarına ve çağdaş mimarlık dünyasının terminolojisi ile donatmalarına olanak sağlayacaktır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenci çalışmasının herhangi bir bölümünün jeneratif bir AI aracı/LLM kullanılarak kopyalanmasına, literatür incelemesinin oluşturulmasına izin verilmez, çünkü bu dersin değerlendirme kriterlerine göre, öğrenci(ler) çalışmalarının öğrenciye özgü olması gerekmektedir ve çalışmanın doğruluğu, bütünlüğü ve geçerliliği öğrencinin sorumluluğudur. Ancak, standart akademik uygulama doğrultusunda, bu ders, AI araçları veya büyük ölçekli jeneratif modeller tarafından oluşturulan görseller hariç olmak üzere, akademik eleştiri ve tartışmanın bir parçası olarak açıklayıcı amaçlar için jeneratif AI örneklerinin kullanılmasına izin verir; bu örnekler, eğitmene sunulan herhangi bir metinde uygun şekilde işaretlenmeli ve biçimlendirme gereksinimlerine uygun şekilde tam olarak atıfta bulunulmalı ve referans gösterilmelidir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Modern Mimarlık ve Bellek: Geçmişin Güncel Algıları |
2 | Rasyonalizm ve IAUS: Post- Fonksiyonalizm |
3 | Beş Mimar: Eisenman, Graves, Gwatmey, Hedjuk, Meier |
4 | 1970'lerdeki Çoğulculuk: Aldo Rossi, Carlo Scarpa |
5 | Postmodernizm: Az sıkıcıdır Belgesel: Philip Johnson |
6 | Ara sınav 1 |
7 | 1980'ler: Post-strüktüralizm ve Dekonstrüktizm |
8 | Rem Koolhaas ve Frank Gehry Belgesel: Frank Gehry'nin Skeçleri |
9 | Evrensel ve yerel: peyzaj iklim kültürü: Alvar Aalto, Tadao Ando |
10 | Teknoloji, soyutlama ve doğa: Renzo Piano, Norman Foster |
11 | Fransa'da Modernizm: I.M.Pei, Jean Nouvel, Dominique Perrault Belgesel: Jean Nouvel |
12 | Ara sınav 2 |
13 | Dokunsal Minimalizm: Peter Zumthor, Herzog & de Meuron, Steven Holl, Alvaro Siza |
14 | Parametrik Mimarlık: Zaha Hadid, Santiago Calatrava Belgesel: Zaha Hadid |
|
Kaynaklar: |
Rosemarie Haag Bletter (May 1979). Reviewed Work(s): Five Architects. Eisenman, Graves, Gwathmey, Hejduk, Meier: Five on Five, Journal of the Society of Architectural Historians, University of California Press, (38:2) pp. 205-207.
Robert Venturi (1966). Complexity and Contradiction in Architecture, Museum of Modern Art, New York.
Philip Johnson, Mark Wigley (1988). Deconstructivist Architecture, Museum of Modern Art, New York.
Jordan Kauffman (June 2012). Reviewed Work(s): Sketches of Frank Gehry by Sydney Pollack, Journal of the Society of Architectural Historians, University of California Press, (71: 2) pp. 244-245
Peter Reed (Mar.- Apr. 1998). Alvar Aalto: Between Humanism and Materialism, MoMA, The Museum of Modern Art, (1:1) pp. 10-13.
Kathryn Bloom Hiesinger (2011). Zaha Hadid: Form in Motion, Philadelphia Museum of Art Bulletin, new series, No. 4, Philadelphia Museum of Art, pp. 14-60 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Ders Notları: "Contemporary Architecture: Pluralism replaces Purism" |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, görsel malzemenin yoğun kullanımıyla desteklenmektedir. Haftada 2 saat Konu aktarımı gerektirir. Öğrencilerin bir araştırma yapması ya da kapsamlı bir araştırmayı ev-içi sınavı olarak hazırlaması beklenmektedir. Ayrıca, öğrencilerin mimari eleştiri yeteneğini tartışmalarla geliştirmeleri amaçlanmıştır. Derslerde sunulan görsel medya ve videolar dersin bel kemiği olduğu için katılım zorunludur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %20 |
Ara Sınav | 2 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 15,00 | 30,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 25,00 | 25,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 2 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 4 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 4 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 4 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |