Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yöneylem Araştırması I - Modelleme | IE 232 | 3 | 1 | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Matematiksel model kurma becerilerini edinecekler. |
2. Matematiksel modelleme ve optimizasyon paket programlarını kullanma becerileri edinecekler. |
3. Takım halinde çalışma becerilerini geliştirmiş olacaklar. |
4. Etik konuların farkında olacaklar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | IE 101 (önkoşul) |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Müfredatımızda yer alan üç Yöneylem Araştırması dersi serisinin birincisidir. Vurgu, çözüm tekniklerinden ziyade, belirlenimci matematiksel modellerin formülasyonu üzerinedir. Yöneylem Araştırması ve modellemeye genel bir bakış, matematiksel modellerin sınıfları ve örnekleri; doğrusal, tam sayılı, karışık tam sayılı ve ağ modellerinin formülasyonları kapsanan konulardır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yöneylem Araştırması ve Modellemeye Giriş, Matematiksel Model Çeşitleri ve Örnekleri (Belirlenimci-Stokastik, Doğrusal-Doğrusal Olmayan, Tek Amaçlı-Çok Amaçlı, Statik-Dinamik) |
2 | Doğrusal Programlama Modelleri: Sırt Çantası, Diyet, İşgücü Çizelgeleme |
3 | Doğrusal Programlama Modelleri: Harmanlama, Finansal Planlama Problemleri |
4 | Çokdönemli Doğrusal Programlama Modelleri: Envanter, Kaydırmalı Çevren Kavramı, Çoklu Ürün, Ardısmarlama/Kayıp Satış |
5 | Çokdönemli Doğrusal Programlama Modelleri: Üretim Düzgünleştirme, Finansal Planlama, İnsangücü Çizelgelemesi Problemleri |
6 | Tam Sayılı Programlama Modelleri: İkili değişkenler, Mantıksal Kısıtlar |
7 | Tam Sayılı Programlama Modelleri: Sabit maliyetler, Ayırtlama |
8 | Tam Sayılı Programlama Modelleri: Sırt Çantası, Atama Problemleri |
9 | Tam Sayılı Programlama ve Ağ Akış Modelleri: Ulaştırma ve Konaklamalı Ulaştırma Problemleri |
10 | Matematiksel Programlama Modellerinin Bazi Özel Yönleri |
11 | Ağ Akış Modelleri: Küme Kaplama, Kesim Artıklarının Enküçültülmesi Problemleri |
12 | Ağ Akış Modelleri: En Kısa Yol Problemleri |
13 | Ağ Akış Modelleri: Maksimum Akış, Minimum Maliyet Ağ Akış Problemleri |
14 | Ağ Akış Modelleri: Minimum Kapsarağaç, Gezgin Satıcı Problemleri |
|
Kaynaklar: |
W.L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms (4th ed.), Cengage, 2003. |
|
Diğer Kaynaklar: |
(1) F.S. Hillier, and G.J. Lieberman, Introduction to Operations Research, McGraw-Hill, 2015.
(2) H.A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson, 2017. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat yüz yüze teorik ders işlenecek, 1 saat örnek problemler çözülecek ve 1 saat laboratuvarda paket program kullanımı öğretilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %15 |
Laboratuvar | 2 | %15 |
Ara sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |