PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Bilgisayar Destekli Tasarım IIARCH 214222 + 233,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler hesaplamalı tasarım için farklı yazılımlarla etkileşim kurabilecekler
2. Öğrenciler, dijital olarak yönlendirilen tasarım için farklı arayüzler, şablonlar ve diğer materyaller arasında gezinme yeteneğine sahip olacaklar
3. Öğrenciler dijital tasarım örneklerini araştırma, analiz etme ve uygulama becerisine sahip olacaklar
4. Öğrenciler algoritma destekli tasarım düşüncesinin temellerini kavrayıp uygulayabilecekler
5. Öğrenciler görsel programlama dillerini anlayıp bu dillerle çalışabilecekler
6. Öğrenciler, bir yöntem ve uygulama olarak YBS modellemenin temellerini anlamayabilecekler.
7. Öğrenciler YBS uygulama planlarını yorumlama ve önerme yeteneğine sahip olacaklar
8. Öğrenciler YBS için farklı yazılımlarla etkileşim kurabilecekler
9. Öğrenciler önemli terminolojiyi (örneğin Yapı Bilgi Sistemleri ve Yapı Bilgi Modeli) ayırt edebilecekler.
10. Öğrenciler, çeşitli süreçleri birleştiren karma medya iş akışıyla çalışmalarını sunabilecekler
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bilgisayar Destekli Tasarım II, mimarlıkta hesaplamalı tasarım ve yapı bilgi sistemleri uygulamalarının yanı sıra, diğer çizim ve görselleştirme yazılımlarıyla iş akışlarındaki uygulamalarının da ele alındığı bir giriş dersidir. Bu ders, dijital odaklı tasarım müfredatının ikinci aşamasıdır. Mimarlık öğrencilerine görsel programlama arayüzleri, yapı bilgi sistemleri ve dahil oldukları iş akışları için temel ilkeler, örnekler ve kaynakları tanıtarak temel bilgi ve araçlar kazandırmayı amaçlamaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında çalışılan yazılımlar Üretken Yapay Zeka bileşenleri barındırabilir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders izlencesinin, ders içeriğinin, kendi kendine öğrenme ve araştırma olanaklarının tanıtılması
2Hesaplamalı Tasarımı Araştırmak I: Hesaplamalı Tasarım Ortamlarına Giriş Dersi. Isınma projesi olarak ilk tasarım görevinin tanıtımı
3Hesaplamalı tasarımı araştırmak II: Araştırma görevi; toplu bir dijital panoda (örneğin Miro) sunulacak grup ödevi olarak vaka çalışmaları
4Hesaplamalı tasarımı uygulamak, 1. hafta: İlk fikirlerin geliştirilmesi. Öğrenci sunumları, tartışma ve eleştiriler.
5Hesaplamalı tasarımı uygulamak, 2. hafta: Stüdyo çalışmaları: Masa kritikleri.
6Hesaplamalı tasarımı uygulamak, 3. hafta: Stüdyo çalışmaları. Masa kritikleri.
7Ödev I teslimi: Hesaplamalı tasarım iş akışları, süreçleri, modelleri ve dijital posterlerin sunumları.
8Yapı Bilgi Sistemlerinin Araştırılması I: YBS için giriş dersi. Isınma projesi olarak ilk tasarım görevinin tanıtımı
9Yapı Bilgi Sistemlerinin Araştırılması II: Araştırma ödevi. Toplu bir dijital panoda (örneğin Miro) sunulacak grup ödevi olarak vaka çalışmaları
10YBS uygulamaları I. İlk fikirlerin geliştirilmesi.
11YBS uygulamaları II. Stüdyo çalışmaları. Masa kritikleri.
12YBS uygulamaları III. Stüdyo çalışmaları. Masa kritikleri.
13Ödev II teslimi: YBS iş akışları, süreçleri, modelleri ve dijital posterlerin sunumları.
14Özet ve sonuç: Öğrencileri dijital odaklı tasarım alanındaki ileri çalışmalarına hazırlamak için stüdyo tartışması
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
Jeffrey Collins Case Studies in Parametric Design: A Guide to Visual Scripting in Architecture, Routledge, 2023, 1032289716 Arturo Tedeschi, AAD Algorithms-Aided Design: Parametric Strategies using Grasshopper, Le Penseur, 2014, 8895315308 Achim Menges et. Al., Computational Design Thinking: Computation Design Thinking, Architectural Press, 2013, 0470665653 Kostas Terzidis, Algorithmic Architecture, Wiley, 2006, 0750667257 André Borrmann et. Al., Building Information Modeling: Technology Foundations and Industry Practice, Springer, 2018, 3319928619 Brad Hardin et. Al., BIM and Construction Management: Proven Tools, Methods, and Workflows, 2nd Edition, Wiley, 2015, 9781118942765
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, hesaplamalı tasarım ve Yapı Bilgi Sistemleri'nin temel konu ve araçlarının incelendiği dersler ve stüdyo çalışmalarından oluşmaktadır. Öğrencilerden, dönem boyunca iki temaya ayrılmış stüdyo uygulamalarını tamamlamaları beklenmektedir. Ders yürütücüleri, stüdyo saatlerinde öğrencilere dersler, eleştiriler ve teknik destek sağlayarak destek vermektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Vaka İncelemesi2%20
Proje2%60
Haftalık Çalışmalar6%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.3
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.0
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.0
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.4
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.2
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.2