Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bilgisayar Destekli Tasarım II | ARCH 214 | 2 | 2 | 2 + 2 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler hesaplamalı tasarım için farklı yazılımlarla etkileşim kurabilecekler |
2. Öğrenciler, dijital olarak yönlendirilen tasarım için farklı arayüzler, şablonlar ve diğer materyaller arasında gezinme yeteneğine sahip olacaklar |
3. Öğrenciler dijital tasarım örneklerini araştırma, analiz etme ve uygulama becerisine sahip olacaklar |
4. Öğrenciler algoritma destekli tasarım düşüncesinin temellerini kavrayıp uygulayabilecekler |
5. Öğrenciler görsel programlama dillerini anlayıp bu dillerle çalışabilecekler |
6. Öğrenciler, bir yöntem ve uygulama olarak YBS modellemenin temellerini anlamayabilecekler. |
7. Öğrenciler YBS uygulama planlarını yorumlama ve önerme yeteneğine sahip olacaklar |
8. Öğrenciler YBS için farklı yazılımlarla etkileşim kurabilecekler |
9. Öğrenciler önemli terminolojiyi (örneğin Yapı Bilgi Sistemleri ve Yapı Bilgi Modeli) ayırt edebilecekler. |
10. Öğrenciler, çeşitli süreçleri birleştiren karma medya iş akışıyla çalışmalarını sunabilecekler |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bilgisayar Destekli Tasarım II, mimarlıkta hesaplamalı tasarım ve yapı bilgi sistemleri uygulamalarının yanı sıra, diğer çizim ve görselleştirme yazılımlarıyla iş akışlarındaki uygulamalarının da ele alındığı bir giriş dersidir. Bu ders, dijital odaklı tasarım müfredatının ikinci aşamasıdır. Mimarlık öğrencilerine görsel programlama arayüzleri, yapı bilgi sistemleri ve dahil oldukları iş akışları için temel ilkeler, örnekler ve kaynakları tanıtarak temel bilgi ve araçlar kazandırmayı amaçlamaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında çalışılan yazılımlar Üretken Yapay Zeka bileşenleri barındırabilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders izlencesinin, ders içeriğinin, kendi kendine öğrenme ve araştırma olanaklarının tanıtılması |
2 | Hesaplamalı Tasarımı Araştırmak I: Hesaplamalı Tasarım Ortamlarına Giriş Dersi. Isınma projesi olarak ilk tasarım görevinin tanıtımı |
3 | Hesaplamalı tasarımı araştırmak II: Araştırma görevi; toplu bir dijital panoda (örneğin Miro) sunulacak grup ödevi olarak vaka çalışmaları |
4 | Hesaplamalı tasarımı uygulamak, 1. hafta: İlk fikirlerin geliştirilmesi. Öğrenci sunumları, tartışma ve eleştiriler. |
5 | Hesaplamalı tasarımı uygulamak, 2. hafta: Stüdyo çalışmaları: Masa kritikleri. |
6 | Hesaplamalı tasarımı uygulamak, 3. hafta: Stüdyo çalışmaları. Masa kritikleri. |
7 | Ödev I teslimi: Hesaplamalı tasarım iş akışları, süreçleri, modelleri ve dijital posterlerin sunumları. |
8 | Yapı Bilgi Sistemlerinin Araştırılması I: YBS için giriş dersi. Isınma projesi olarak ilk tasarım görevinin tanıtımı |
9 | Yapı Bilgi Sistemlerinin Araştırılması II: Araştırma ödevi. Toplu bir dijital panoda (örneğin Miro) sunulacak grup ödevi olarak vaka çalışmaları |
10 | YBS uygulamaları I. İlk fikirlerin geliştirilmesi. |
11 | YBS uygulamaları II. Stüdyo çalışmaları. Masa kritikleri. |
12 | YBS uygulamaları III. Stüdyo çalışmaları. Masa kritikleri. |
13 | Ödev II teslimi: YBS iş akışları, süreçleri, modelleri ve dijital posterlerin sunumları. |
14 | Özet ve sonuç: Öğrencileri dijital odaklı tasarım alanındaki ileri çalışmalarına hazırlamak için stüdyo tartışması |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Jeffrey Collins Case Studies in Parametric Design: A Guide to Visual Scripting in Architecture, Routledge, 2023, 1032289716
Arturo Tedeschi, AAD Algorithms-Aided Design: Parametric Strategies using Grasshopper, Le Penseur, 2014, 8895315308
Achim Menges et. Al., Computational Design Thinking: Computation Design Thinking, Architectural Press, 2013, 0470665653
Kostas Terzidis, Algorithmic Architecture, Wiley, 2006, 0750667257
André Borrmann et. Al., Building Information Modeling: Technology Foundations and Industry Practice, Springer, 2018, 3319928619
Brad Hardin et. Al., BIM and Construction Management: Proven Tools, Methods, and Workflows, 2nd Edition, Wiley, 2015, 9781118942765
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, hesaplamalı tasarım ve Yapı Bilgi Sistemleri'nin temel konu ve araçlarının incelendiği dersler ve stüdyo çalışmalarından oluşmaktadır. Öğrencilerden, dönem boyunca iki temaya ayrılmış stüdyo uygulamalarını tamamlamaları beklenmektedir. Ders yürütücüleri, stüdyo saatlerinde öğrencilere dersler, eleştiriler ve teknik destek sağlayarak destek vermektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Vaka İncelemesi | 2 | %20 |
Proje | 2 | %60 |
Haftalık Çalışmalar | 6 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 3 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 0 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 0 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 4 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 2 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 2 |