Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Işık ve Renk | INAR 292 | 2 | 2 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yapay ve doğal aydınlatma koşullarına bağlı olarak kullanıcı ihtiyaçlarını belirler ve uygun tasarım çözümleri geliştirir. |
2. Aydınlatmanın sosyal, psikolojik ve çevresel etkilerini değerlendirerek sürdürülebilir ve kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımları önerir. |
3. Aydınlatma tasarımına yönelik teknolojik sistemleri karşılaştırır ve güncel uygulamalara yönelik çözüm önerileri sunar. |
4. Renk bilimi, renk teorileri ve renklerin psikolojik etkilerini açıklar ve bu bilgileri iç mekân tasarımında uygular. |
5. Renk, ışık, malzeme ile insan algısı ve davranışı arasındaki etkileşimleri analiz eder. |
6. İç mekân tasarımında renk seçimi yapar, renk kararları verir ve uygun renk planlamaları oluşturur. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı, iç mekânlarda kullanıcı konforunu ve mekânsal niteliği artırmaya yönelik olarak, doğal ve yapay aydınlatma ile renk ilke ve uygulamalarını bilimsel, estetik, psikolojik ve teknik açılardan incelemektir. Dersin ilk bölümünde, ışığın fiziği, görsel algı, mimari aydınlatma teknikleri, yapay ışık kaynakları ve özellikleri ile günışığı tasarım stratejileri gibi aydınlatmaya ilişkin temel konular ele alınmaktadır. İkinci bölümde ise, renk olgusu derinlemesine incelenmekte; renk biliminin ve kuramlarının temellerinden başlayarak, psikolojik etkileri ve insan algısı ile davranışı üzerindeki rolüne kadar uzanan çok boyutlu bir yaklaşım benimsenmektedir. Renk görme ve algısı, renk boyutları, renk uyumu ve kontrast ilkeleri ile renk düzen sistemleri gibi konular, içmimarlık ve tasarım bağlamındaki işlevleriyle birlikte ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Derste, üretken yapay zeka araçlarının sınırlı ve etik çerçevede kullanımı önerilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alınabilir. Bu desteğin uygun biçimde belirtilmesi ve kaynak gösterilmesi gerekmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Tasarımın odağı, ışık ve rengin tanımı |
3 | Görme, Algı ve Işığın Fiziği |
4 | Aydınlatma İlkeleri |
5 | Günışığı ve Yapay Aydınlatma |
6 | Işık ve Form, İçmimari Aydınlatma Uygulamaları |
7 | Ara Sınav 1 |
8 | Rengin Temelleri ve Özellikleri |
9 | Renk Algısı ve Renk Kavramı |
10 | Renk Psikolojisi |
11 | Renk İsimlendirilmesi ve Renk Düzen Sistemleri |
12 | Renk Tasarımı ve Renk Malzeme Kolajı |
13 | Işık ve Renk İlişkisi |
14 | Ara Sınav 2 |
|
Kaynaklar: |
Egan, M. D. & Olgyay, V. Architectural Lighting. McGraw-Hill, 2002
Gordon, G. Interior Lighting for Designers. John Wiley & Sons, 2003
Steffy, G. Architectural Lighting Design. John Wiley & Sons, Inc., 2002
Feisner, A. Colour: How to Use in Art and Design. Laurance King Publishing, 2001.
Pile, J. Color in Interior Design. McGraw-Hill, 1997.
Berns, R. S. Principles of Color Technology. John Wiley & Sons, Inc., 2000.
Holtzschue, L. Understanding Color: An introduction for Designers. John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders haftada 3 saattir. Dersler pratik ve deneysel oturumlar, alıştırmalar, vaka çalışmaları ve sunumlarla tamamlanmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav I | 1 | %25 |
Ara Sınav II | 1 | %25 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 4 | %15 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 2 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 3 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 4 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 3 |