Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yöneylem Araştırması | MAN 208 | 2 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yöneylem araştırmasının temel kavramlarını ve tekniklerini anlayabileceklerdir. |
2. Matematiksel modelleme kullanarak karar verme problemlerini formüle edebileceklerdir. |
3. Doğrusal programlama, tamsayılı programlama ve hedef programlama gibi teknikleri kullanarak optimizasyon problemlerini çözebileceklerdir. |
4. Çok dönemli problemleri (envanter yönetimi, finansal planlama vb.) modelleyebilecek ve çözebileceklerdir. |
5. Ağ modellerini (taşıma, atama, transshipment, en kısa yol, maksimum akış vb.) analiz edebilecek ve uygulayabileceklerdir. |
6. Gerçek dünya problemlerini analiz edip uygun yöneylem araştırması tekniklerini belirleyerek çözüm üretebileceklerdir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iki bölümlük Yöneylem Araştırması serisinin ikinci kısmıdır ve nicel karar verme tekniklerinde sağlam bir temel oluşturmayı amaçlamaktadır. Ders, temel karar problemlerinin matematiksel modelleme ve optimizasyonuna odaklanmaktadır. Bu ikinci aşamada, öğrencilerin bu teknikleri daha karmaşık ve ileri düzey problem senaryolarına uygulama yeteneklerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. Konular arasında doğrusal programlama, çok dönemli problemler, ağ modelleri, tam sayılı programlama ve hedef programlama bulunmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş ve Doğrusal Programlamanın Hatırlatılması |
2 | Doğrusal Programlama Örnekleri: Üretim Süreci Problemleri |
3 | Çok Dönemli Problemlerin Modellenmesi: Envanter Problemleri |
4 | Çok Dönemli Problemlerin Modellenmesi: Finansal Planlama Problemleri |
5 | Ağ Modelleri: Taşıma Problemleri |
6 | Ağ Modelleri: Atama Problemleri |
7 | Ara Sınav |
8 | Ağ Modelleri: Aktarma ve En Kısa Yol Problemleri |
9 | Ağ Modelleri: Maksimum Akış Problemleri ve Minimum Örtücü Ağaç Problemleri |
10 | Tamsayılı Programlama: Ya-O (Either-Or), Eğer-O Halinde (If-Then) Koşulları ve Büyük-M (Big-M) Yöntemi |
11 | Tamsayılı Programlama: Sermaye Bütçeleme Problemleri |
12 | Tamsayılı Programlama: Sabit Maliyet Problemleri |
13 | Hedef Programlama |
14 | Hedef Programlama: Örnek |
|
Kaynaklar: |
Textbook: Winston, W. L., & Goldberg, J. B. (2004). “Operations Research: Applications and Algorithms”. Belmont, CA: Duxbury press. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Sidebook: Taha, H., (2011). “Operations Research: An Introduction”. NY: Pearson. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Üç saatlik ders anlatımı. Dersin web sayfasında farklı problem kağıtları yayınlanmıştır. Öğrencilerin örnekleri çözmeleri beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 4 | %5 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İşletmelerin faaliyet gösterdikleri ekonomik ve hukuki çevre ile ilgili ayrıntılı bilgiye sahip olur. | 2 |
2 | Yönetim-organizasyon, muhasebe, finans, pazarlama, üretim/faaliyet yönetimini kapsayan temel işletmecilik fonksiyonları ile ilgili ayrıntılı teorik altyapı bilgisine sahip olur. | 4 |
3 | İşletmecilikte sıklıkla kullanılan sayısal tekniklerle ilgili temel ve orta seviyede bilgi sahibi olur. | 4 |
4 | Uzman olmak isteği bir işletmecilik alanında (sayısal yöntemler dahil) derinlemesine bilgi sahibi olur. | 4 |
5 | Elde ettiği bilgiyi bir işletmeyi kurmak veya işletmenin tamamını veya bir bölümünü yönetmek için uygulayabilir. | 4 |
6 | İşletmecilik problemlerini açıklıkla tanımlamak ve çözüm geliştirmek için kantitatif ve kalitatif yöntemleri uygulayarak veri toplayabilir, verileri düzenleyebilir, verileri analiz edebilir, analiz sonuçlarını yorumlayabilir. | 4 |
7 | Analizler, bulgular, çıkarımlar ve tekliflerle ilgili üstleri, ekip elemanları, meslektaşları ve astlarıyla yeterli yazılı ve sözlü iletişimde bulunabilir. | 2 |
8 | İşletme ve yönetim alanlarında araştırma yapabilir. | 3 |
9 | Ekip çalışması içinde lider veya uzman olarak sorumluluklarını yerine getirebilir. | 2 |
10 | Paydaşların ihtiyaçlarını analiz etmek ve bu analizlere dayanarak örgütün amaç ve hedeflerini geliştirmek için örgütün paydaşları ile etkili iletişim kurma becerisini kazanır. | 2 |
11 | Kendisinin öğrenme ve kişisel gelişme gereksinimlerini belirleyebilir ve aynı zamanda daha ileri derece programlarını takip edecek kapasiteye ulaşır. | 1 |
12 | Bağlı olduğu örgütü değerlendirebilme becerisi kazanır ve edindiği bilgilere eleştirel olarak yaklaşabilir. | 3 |
13 | Bölümün öğretim dili olan İngilizceyi en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanabilir. | 4 |
14 | İşletmeciliğin gerektirdiği bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi seviyesinde kullanabilir. | 3 |
15 | İşletme yöneticisi olarak, kalite farkındalığı, iş sağlığı ve güvenli, hizmet içi eğitim, çevre duyarlılığı, sosyal sorumluluk, sosyal, örgütsel ve iş etiği konularında sorumluluk sahibi olup uygun davranışlar sergiler. | 3 |
16 | Bağlı olduğu örgütte yenilik ve sürekli gelişmeyi teşvik edebilir. | 4 |