PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Bilgisayar Uygulamaları IIINAR 220221 + 223,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Tasarımda görselleştirme ve render ilkelerini kavramak.
2. Uygun ışıklandırma ve kamera açılarıyla sahneler kurmak.
3. Malzeme ve dokuları etkili şekilde uygulamak ve düzenlemek.
4. Tasarım sunumu için etkileyici görseller üretmek.
5. Görsel çıktılarını değerlendirme ve geliştirme becerisi kazanmak.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, mimarlık ve iç mimarlıkta 3D modellerin görsel sunumu üzerine yoğunlaşır. Öğrenciler; malzeme, ışık, çevre ve kamera ayarlarını kullanarak gerçekçi ve etkili görseller üretmeyi öğrenirler. Ders, hem teknik hakimiyet hem de görsel anlatım stratejilerini geliştirmeye yönelik içerik sunar.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste üretken yapay zekâ araçları; fikir geliştirme, görsel referans üretimi, dokümantasyon yazımı ve sunum içeriğini destekleme amacıyla kullanılabilir. Öğrencilerin yapay zekâyı etik ve eleştirel bir şekilde kullanmaları, ortaya koydukları çalışmaların özgün, teknik olarak doğru ve dersin hedefleriyle uyumlu olmasına özen göstermeleri beklenir. Yapay zekâ ile üretilmiş modeller veya çizimler yalnızca kavramsal destek amacıyla kullanılabilir ve teslim edilen çalışmalarda bu durum açıkça belirtilmelidir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Görselleştirme ortamına giriş, kullanıcı arayüzü.
2Görselleştirme motorlarının temel mantığı, genel kavramlar.
3Işık türleri ve temel aydınlatma prensipleri.
4Kamera yerleşimi ve açıları.
5Malzeme sistemine giriş.
6Temel malzeme uygulamaları.
7Doku haritaları ve yansımalar.
8Ara Sınav
9Ortam ayarları ve arka plan kullanımı.
10Görselleştirme ayarları ve kalite optimizasyonu.
11Işık ve gölge ayarlarının derinleştirilmesi.
12İç mekan görselleştirmesi üzerine çalışma.
13Dış mekan görselleştirmesi üzerine çalışma.
14Görsellerin sunum için düzenlenmesi (görselleştirme sonrası düzenleme).
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
Reeves, J. (2023). Revolutionise your rendering with Twinmotion (1st ed.). Real Time Rendering.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, mimari tasarım yazılımlarını öğretmeyi amaçlayan, haftada 1 saat teorik ve 2 saat uygulamalı dersten oluşmaktadır. Her hafta, öğretim elemanı dersin hedeflerini tanıtmak ve temel özellikler ile işlevselliklere odaklanmak üzere bir sunum yapar. Deneyimsel öğrenme (yaparak öğrenme) yaklaşımıyla öğrenciler ilgili yazılım konusunda yetkinlik kazanır ve ilgili konularda uzmanlık geliştirir. Sorgulayıcı ve rehberli öğrenme yöntemleriyle öğrencilerin hedeflenen çıktılara ulaşmak için alternatif çözümler keşfetmeleri teşvik edilir. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı sayesinde öğrenciler, ders saatleri dışında mimari tasarım projeleri üzerinde çalışarak bilgilerini pekiştirirler. Öğretim teknikleri arasında bireysel rehberliğe öncelik verilmekte olup, her öğrenciye yazılım becerilerini geliştirmeye yönelik kişisel destek sağlanmaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Final Sınavı0%45
Ödev10%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme.2
2Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme.1
3İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme1
4Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme.3
5Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme.3
6Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme.1
7Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme1
8Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme.2