PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mimari Tasarimi Yonlendiren EtmenlerARCH 207213 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mimari tasarıma yön veren faktörleri anlama becerisi
2. Mimari/mekansal çözümleri geliştirmeye yönelik metinleri/projeleri analiz edebilme
3. Mimarlık hakkında eleştirel düşünme geliştirme becerisi
4. Felsefi ve sanatsal metinleri/görsel belgeleri okuma ve yorumlama becerisi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, mimari tasarımı şekillendiren/yönlendiren faktörleri araştırır. Mekânsal-zamansal koşullar altında nihai ürünler üzerinde ne tür faktörlerin etkili olduğunu anlamak amacıyla seçilen mimari projeler alt sistemlere ayrıştırılarak incelenmektedir. Öğrencilerin vaka çalışmaları üzerinden hem mimari program verilerini hem de bağlamsal yaklaşımları yorumlamaları beklenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Ders izlencesi/yöntemler ve amaçlar/gereklilikler
2Giriş Dersi: Süreci Parçalayarak Anlamlandırma: Sistemden Alt sistemlere
3Ders: Bağlamsal Faktörler
4Bağlamsal Faktörler (Vaka çalışmaları)
5Bağlamsal Faktörler (Vaka çalışmaları)
6Bağlamsal Faktörler (Vaka çalışmaları)
7Ders: Teknolojik Faktörler
8Teknolojik Faktörler (Vaka çalışmaları)
9Teknolojik Faktörler (Vaka çalışmaları)
10Ders: Kültürel ve Teorik Faktörler
11Kültürel ve Teorik Faktörler (Vaka çalışmaları)
12Kültürel ve Teorik Faktörler (Vaka çalışmaları)
13Tüm faktörlerin birlikte etkisi ve sonuç ürünlerin değerlendirilmesi I
14Tüm faktörlerin birlikte etkisi ve sonuç ürünlerin değerlendirilmesi II
 
Kaynaklar:
Bir ders kitabı yoktur.
 
Diğer Kaynaklar:
Bielefeld, B. (ed.). Planning Architecture: Dimensions and Typologies, Brickhaueser, 2016. Frampton, K. A Genealogy of Architecture: Comparative Critical Analysis of Built Form, Lars Mueller, 2016. Radford, A., Morkoc, S. and A. Srivastava. The Element of Modern Architecture: Understanding Contemporary Buildings, Thames & Hudson, 2015.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders teorik anlatım ve stüdyo uygulamaları üzerinden organize edilir. Buna paralel olarak, haftalık ders tartışmalarını şekillendirecek okumalar ve vaka çalışmaları verilir. Görsel, yazınsal ve işitsel malzemeler (belgeler, makaleler, görseller, filmler ve müzik) derse/tartışmalara eşlik eder. Öğrencilerden sadece vaka çalışmalarını analiz etmekle kalmayıp kendi çalışmalarını mimari projeyi etkileyecek faktörleri düşünerek geliştirmeleri beklenir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Durum Analizi2%60
Dönem Ödevi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.2
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.3
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.3
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.1
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.2
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.1