Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimari Tasarimi Yonlendiren Etmenler | ARCH 207 | 2 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mimari tasarıma yön veren faktörleri anlama becerisi |
2. Mimari/mekansal çözümleri geliştirmeye yönelik metinleri/projeleri analiz edebilme |
3. Mimarlık hakkında eleştirel düşünme geliştirme becerisi |
4. Felsefi ve sanatsal metinleri/görsel belgeleri okuma ve yorumlama becerisi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, mimari tasarımı şekillendiren/yönlendiren faktörleri araştırır. Mekânsal-zamansal koşullar altında nihai ürünler üzerinde ne tür faktörlerin etkili olduğunu anlamak amacıyla seçilen mimari projeler alt sistemlere ayrıştırılarak incelenmektedir. Öğrencilerin vaka çalışmaları üzerinden hem mimari program verilerini hem de bağlamsal yaklaşımları yorumlamaları beklenmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Ders izlencesi/yöntemler ve amaçlar/gereklilikler |
2 | Giriş Dersi: Süreci Parçalayarak Anlamlandırma: Sistemden Alt sistemlere |
3 | Ders: Bağlamsal Faktörler |
4 | Bağlamsal Faktörler (Vaka çalışmaları) |
5 | Bağlamsal Faktörler (Vaka çalışmaları) |
6 | Bağlamsal Faktörler (Vaka çalışmaları) |
7 | Ders: Teknolojik Faktörler |
8 | Teknolojik Faktörler (Vaka çalışmaları) |
9 | Teknolojik Faktörler (Vaka çalışmaları) |
10 | Ders: Kültürel ve Teorik Faktörler |
11 | Kültürel ve Teorik Faktörler (Vaka çalışmaları) |
12 | Kültürel ve Teorik Faktörler (Vaka çalışmaları) |
13 | Tüm faktörlerin birlikte etkisi ve sonuç ürünlerin değerlendirilmesi I |
14 | Tüm faktörlerin birlikte etkisi ve sonuç ürünlerin değerlendirilmesi II |
|
Kaynaklar: |
Bir ders kitabı yoktur. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Bielefeld, B. (ed.). Planning Architecture: Dimensions and Typologies, Brickhaueser, 2016.
Frampton, K. A Genealogy of Architecture: Comparative Critical Analysis of Built Form, Lars Mueller, 2016.
Radford, A., Morkoc, S. and A. Srivastava. The Element of Modern Architecture: Understanding Contemporary Buildings, Thames & Hudson, 2015. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders teorik anlatım ve stüdyo uygulamaları üzerinden organize edilir. Buna paralel olarak, haftalık ders tartışmalarını şekillendirecek okumalar ve vaka çalışmaları verilir. Görsel, yazınsal ve işitsel malzemeler (belgeler, makaleler, görseller, filmler ve müzik) derse/tartışmalara eşlik eder. Öğrencilerden sadece vaka çalışmalarını analiz etmekle kalmayıp kendi çalışmalarını mimari projeyi etkileyecek faktörleri düşünerek geliştirmeleri beklenir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Durum Analizi | 2 | %60 |
Dönem Ödevi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 2 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 3 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 3 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 1 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 2 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 1 |