Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapı Sistemleri I | ARCH 233 | 2 | 1 | 2 + 2 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Belirsiz |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yapı Problemlerini çözümleyebilme |
2. Konstrüksiyon çözümlerini teknik çizim yoluyla ifade edebilir. |
3. Mimarlığın yapısal ve teknik ana konularında teorik,metodolojik ve uygulama bilgilerini etkin olarak kullanabilmek. |
4. Temel yapı elemanlarını (duvar, döşeme, temel vb.) tanımlayabilir. |
5. Yapım sürecinin temel ilkelerini kavrayarak, yapı elemanlarının bütüncül sistem içindeki rolünü anlayabilir. |
6. Farklı yapı sistemlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Arch 132 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Arch 132 |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders yapı problemlerinin çözümlenme çalışmalarında elemanter yaklaşım ile yapım bilgilerinin aktarılmasını kapsar. Bu aşamada duvar sistemleri, temel sistemleri, döşeme sistemleri ana başlıkları kapsamına giren konular ele alınır. Bu çalışmalarda, değişik yapı malzemeleri ve strüktür sistemlerinin incelenmesi de bu dersin kapsamı içindedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler, fikir geliştirme, kavram netleştirme ve emsal araştırmayı desteklemek için tamamlayıcı tasarım danışmanları olarak üretken yapay zeka araçlarını (ChatGPT veya görüntü oluşturucular gibi) kullanmaya teşvik edilmektedir. Bununla birlikte, tasarım süreci boyunca eleştirel düşünme ve özgün yazarlık vurgulanır ve yapay zeka tarafından üretilen çıktılar nihai tasarım çözümleri olarak değil, yansıtıcı olarak kullanılır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, Tanışma, Yapı şantiyesi(Yapının Uygulaması, Çevresel Faktörler, Zemin Özellikleri) |
2 | Yapım Sistemleri ve Elemanları, Taşıyıcı Sistemler |
3 | Duvar Sistemleri 1:Taşıyıcı Duvarlar yapım Sistemleri |
4 | Duvar Sistemleri 2: Bölme Duvarları |
5 | Duvar Sistemleri 3:Ahşap Dikmeli Duvarlar |
6 | Temel Sistemleri: Temel Duvarları, Kolon Temelleri, Yüzeysel Temeller |
7 | Eğimli zeminlerde temel, Derin Temeller, Kazık Temeller, Keson Temelle |
8 | Ahşap Döşeme Sistemleri: Ahşap Kirişler, Ahşap kiriş mesnetleri,Ahşap Dikme-Kiriş Bağlantıları. |
9 | Ahşap Döşeme Sistemleri: Ahşap Kaplama döşeme sistemleri |
10 | Betonarme Döşeme Sistemleri |
11 | Beton Kirişler, ve Beton döşemeler, Kalıplar |
12 | Ön Gerilmeli Beton, Ön Yapımlı Döşeme Sistemleri |
13 | Çelik Taşıyıcı İskelet Sistemler, Çelik Kirişler ve Bağlantıları |
14 | Çelik Kafes Kiriş Sistemler, Hafif Metal İskelet Sistemler |
|
Kaynaklar: |
1. Ching, Francis D.K. Adams, Cassandra. (1991). Building Construction Illustrated. Van Nostrand Reinhold 2. Ching, Francis D.K Winkel, Steven R. (2003). Building Codes Illustrated. John Willey and Sons, Inc. 3. Ching, Francis D.K. (1997). A Visual Dictionary of Architecture. John Willey and Sons, Inc. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Şahinler, Orhan, Kızıl, Fehmi, Mimarlıkta Teknik Resim, YEM Yayın, İstanbul (2014) 978-605-4793-62-4
Ching, Francis D. Onouye, Barry S. Zuberbuhler, Dougles, Çizimlerle Taşıyıcı Sistemler, YEM Yayın, İstanbul (2013) 978-605-4793-02-0 , |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, haftalık olarak 2 saat teorik anlatım ve 2 saat stüdyo uygulaması olmak üzere toplam 4 saatlik bir programla yürütülür. Teorik derste, yapı sistemlerine dair temel bilgiler sunulur. Stüdyo saatlerinde ise, yapı elemanlarına ilişkin konstrüksiyon problemleri çizim yoluyla analiz edilir ve çözümlenir. Bu çizim ve uygulama çalışmaları, öğrencilerin bireysel ev ödevleriyle desteklenerek tamamlanır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 4 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 0 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 0 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 1 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 4 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 1 |