Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Sanat ve Mimarlık Kültürü | INAR 261 | 2 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. On dokuzuncu ve yirminci yüzyılda sanatsal ve mimari tarzların gelişimini incelemek |
2. Sanatsal ve mimari terminolojiyi tanımlamak |
3. 20. yüzyılın sanat eserlerini ve yapılı çevrelerini analiz etmek |
4. Sanatsal ve mimari yaratımı dönemin sosyal ve politik koşullarına göre tanımlamak |
5. Yirminci yüzyılda mimari söylemin gelişimini incelemek |
6. Yirminci yüzyılın mimari eserlerini ve kavramsal / üslup geçmişlerini analiz etmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, geç Osmanlı ve Türk sanatı ve mimarisi de dahil olmak üzere, 19. yüzyılın ortalarından 20. yüzyılın ikinci yarısına kadar olan modernleşme döneminde sanat ve mimaride yaşanan belirli üsluplara odaklanır. Yapılı çevre, iç mekanlar, tekstil, sanat eserleri, resim, heykel, süslemeler ve mobilyalar üzerinde modern sanat akımları incelenir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenci çalışmasının herhangi bir bölümünün jeneratif bir AI aracı/LLM kullanılarak kopyalanmasına, literatür incelemesinin oluşturulmasına izin verilmez, çünkü bu dersin değerlendirme kriterlerine göre, öğrenci(ler) çalışmalarının öğrenciye özgü olması gerekmektedir ve çalışmanın doğruluğu, bütünlüğü ve geçerliliği öğrencinin sorumluluğudur. Ancak, standart akademik uygulama doğrultusunda, bu ders, AI araçları veya büyük ölçekli jeneratif modeller tarafından oluşturulan görseller hariç olmak üzere, akademik eleştiri ve tartışmanın bir parçası olarak açıklayıcı amaçlar için jeneratif AI örneklerinin kullanılmasına izin verir; bu örnekler, eğitmene sunulan herhangi bir metinde uygun şekilde işaretlenmeli ve biçimlendirme gereksinimlerine uygun şekilde tam olarak atıfta bulunulmalı ve referans gösterilmelidir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Önceki yarıyılın tekrarı |
2 | 19.yy. 2. yarısında sanat: Realizm, Empresyonizm ( İzlenimcilik), Post-empresyonizm (Art-izlenimcilik) |
3 | 20. yüzyılın başlarında sanat: Erken Ekspresyonism, Modern Sanat, Fovizm, Kübizm |
4 | 20. yüzyılda sanat: Fütürizm, Yapılandırmacılık, Hassasiyetçilik |
5 | 20. yüzyılda sanat: Alman Dışavurumculuğu, Neo-Plastikçilik (De Stijl), Sürrealizm |
6 | Ara sınav 1 |
7 | 19. yüzyılın ikinci yarısında mimari: Eklektizm, Canlanmacılık, Dökme Demir Çağı, Sanayi Çağı, Chicago Okulu, Prairie Okulu |
8 | 20. yüzyılda mimari: Sanat ve Zanaat, Art Nouveau, Art Deco |
9 | 20. yüzyılın ilk yarısında mimari: Uluslararası Stil 1 (Deutscher Werkbund, Bauhaus) |
10 | 20. yüzyılın ilk yarısında mimari: Uluslararası Stil 2 (Le Corbusier ve Rasyonalizm) |
11 | 20. yüzyılın ikinci yarısında mimari: Rasyonalizm, Post Fonksiyonalizm, Çoğulculuk, Post-Strüktüralizm, Dekonstrüktivizm |
12 | Çağdaş ve Yakın Mimarlık Stilleri |
|
Kaynaklar: |
Arnason, H. H., & Mansfield, E. C. (2012). History of modern art. Pearson Education.
Colquhoun, A. (2002). Modern architecture. OUP Oxford.
Frampton, K., & Futagawa, Y. (1983). Modern architecture. Rizzoli.
Frampton, K. (2020). Modern architecture: a critical history (world of art). Thames & Hudson.
Gombrich, E. H., & Gombrich, E. H. (1995). The Story of Art (Vol. 12, pp. 155-159). London: Phaidon.
Heynen, H. (2000). Architecture and modernity: a critique. MIT Press.
Hopkins, D. (2000). After modern art 1945-2000. Oxford University Press.
Lynton, N., & Chester, W. (1980). The Story of Modern Art. Oxford: Phaidon.
Scully, V. J. (2003). Modern architecture and other essays. Princeton University Press. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Ders Notları
https://www.wikipedia.org
https://www.moma.org
http://www.mimarlarodasi.org.tr
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yoğun görsel malzeme kullanımıyla desteklenen derslerden oluşan ders haftada 2 saatten oluşmaktadır. Öğrencilerden bir araştırma yapmaları veya kapsamlı bir araştırmayı kapsayacak şekilde ev sınavlarına girmeleri beklenir. Ayrıca öğrencilerden tartışmalar yoluyla da mimari eleştiri becerilerini geliştirmeleri beklenmektedir. Görsel medya dersin bel kemiği olduğundan, katılım önemlidir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav I | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 4 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 4 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 4 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |