Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Ölçme Bilgisi | CE 255 | 2 | 1 | 2 + 2 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Ölçme bilimindeki temel kavramları ve ölçü birimlerini anlayabilme. |
2. Gözlemlerdeki hataları tanıyıp en aza indirebilme. |
3. Ölçme aletlerini ve yöntemlerini etkin şekilde kullanabilme. |
4. Alan, hacim ve yükseklik hesaplarını doğru bir şekilde yapabilme. |
5. Yer kontrol noktalarını oluşturup uygulamaya aktarabilme. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, ölçme bilimindeki temel ilkeleri kapsamaktadır. Konular arasında ölçü birimleri, geometrik şekiller, gözlem hataları, temel ölçme aletleri, alan ve hacim hesaplamaları, koordinat sistemleri ve takeometri yer almaktadır. Öğrenciler, hem teorik dersler hem de uygulamalı laboratuvar çalışmaları aracılığıyla sahada hassas ölçüm yapma ve mekânsal veri analizi konularında temel beceriler kazanacaklardır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş ve Genel Tanıtım |
2 | Ölçme Birimleri |
3 | Geometrik Şekiller ve Özellikleri |
4 | Gözlem Hataları |
5 | Temel Ölçme Aletleri ve Ölçme Yöntemleri |
6 | Alan Hesapları |
7 | Koordinat Sistemleri ve Temel Ödevler |
8 | Yer Kontrol Noktaları |
9 | Yer Kontrol Noktaları |
10 | Yükseklik |
11 | Yükseklik |
12 | Takeometri |
13 | Hacim Hesapları |
14 | Topoğrafik Haritalar |
|
Kaynaklar: |
Yakar, M., Kuşak, L., Ünel, F. B., & İban, M. C. (2020). Surveying: A Comprehensive Guide to Geomatics Engineering Applications. Mersin Üniversitesi Harita Mühendisliği Kitapları, Atlas Akademi. ISBN: 978-605-7839-46-6
İnal, C., Erdi, A., & Yıldız, F. (2011). Topografya: Ölçme Bilgisi. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 978-605-133-011-2 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Punmia, B. C. (2005). Surveying Vol. I (Vol. 1). Laxmi Publications. ISBN: 978-8170088530
Schofield, W., & Breach, M. (2007). Engineering Surveying. CRC Press. ISBN: 9780750669498 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta iki saat teorik ders ve iki saat laboratuvar çalışması yapılacaktır. Laboratuvarlara katılım ve aktif iştirak zorunludur. Teorik ve uygulama temellerinin anlatıldığı derslerin ardından, laboratuvar saatlerinde alıştırmalar, ödevler ve uygulamalı çalışmalar gerçekleştirilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %10 |
Laboratuvar Çalışması | 14 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |