Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yöneylem Araştırmasına Giriş | MAN 205 | 2 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler, operasyon araştırmasının temel kavramlarını ve prensiplerini anlayabileceklerdir. |
2. Öğrenciler, doğrusal programlama modellerini oluşturma ve çözümleme yeteneği kazanacaklardır. |
3. Öğrenciler, grafik ve çeşitli çözücüler kullanarak doğrusal programlama problemlerini çözebileceklerdir. |
4. Öğrenciler, duyarlılık analizi yaparak gölge fiyat ve azaltılmış maliyetleri yorumlayabileceklerdir. |
5. Öğrenciler, ikili (dualite) kavramını ve uygulamalarını öğrenerek, karar destek süreçlerinde kullanabileceklerdir. |
6. Öğrenciler, tamsayılı programlama modellerini oluşturma ve çözme yeteneği kazanacaklardır. |
7. Öğrenciler, gerçek dünya problemlerini analiz ederek uygun operasyon araştırması tekniklerini seçebilecek ve çözüm geliştirebileceklerdir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, sayısal yöntemler alanında temel bir giriş dersi olup, öğrencilere yöneylem araştırmasının kavram, yöntem ve uygulamalarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında öncelikle yöneylem araştırmasına genel bir bakış sunulmakta, matematiksel modelleme ve bilimsel metodoloji ele alınmaktadır. Ardından doğrusal programlama konuları işlenmekte; bu kapsamda grafiksel ve bilgisayar destekli çözüm yöntemleri tanıtılmaktadır. İkililik (dualite) kavramı ve duyarlılık analizi, gölge fiyatlar ve azaltılmış maliyetlerin yorumlanmasıyla birlikte incelenmektedir. Bunun yanı sıra, tam sayılı ve karışık tam sayılı programlama modelleri ile çözüm yöntemleri üzerinde durulmaktadır. Ağ modelleri, ulaştırma ve atama problemleri de dersin önemli içerik başlıkları arasında yer almaktadır. Bu dersin sonunda öğrenciler, gerçek dünya problemlerini analiz ederek uygun yöneylem araştırması tekniklerini seçme ve çözüm geliştirme becerisi kazanacaklardır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yöneylem Araştırmasına Giriş |
2 | Doğrusal Programlama için Temel Modelleme |
3 | Grafiksel Çözüm Yöntemi |
4 | Simpleks Algoritması ve Büyük M Metodu |
5 | Doğrusal Programlama Örneği |
6 | Duyarlılık Analizi – Azaltılmış Maliyet, Gölge Fiyat ve Yapay Değişkenler |
7 | Ara Sınav |
8 | Optimizasyon ve Diğer Problemlerin Duyarlılık Analizi. |
9 | Doğrusal Programlama Örnekleri |
10 | Doğrusal Programlama Örnekleri |
11 | Doğrusal Programlama Örnekleri |
12 | Doğrusal Programlama Örnekleri |
13 | Tamsayılı Programlamaya Giriş |
14 | Tamsayılı Programlama için Temel Modelleme |
|
Kaynaklar: |
Winston, W. L., & Goldberg, J. B. (2004). “Operations Research: Applications and Algorithms”. Belmont, CA: Duxbury press. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Taha, H., (2011). “Operations Research: An Introduction”. NY: Pearson. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada üç saat ders yapılacaktır. Farklı problemler setleri dersin web sayfasında yayınlanmaktadır. Öğrencilerin bu örnekleri çözmesi beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 6 | %5 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İşletmelerin faaliyet gösterdikleri ekonomik ve hukuki çevre ile ilgili ayrıntılı bilgiye sahip olur. | 2 |
2 | Yönetim-organizasyon, muhasebe, finans, pazarlama, üretim/faaliyet yönetimini kapsayan temel işletmecilik fonksiyonları ile ilgili ayrıntılı teorik altyapı bilgisine sahip olur. | 4 |
3 | İşletmecilikte sıklıkla kullanılan sayısal tekniklerle ilgili temel ve orta seviyede bilgi sahibi olur. | 4 |
4 | Uzman olmak isteği bir işletmecilik alanında (sayısal yöntemler dahil) derinlemesine bilgi sahibi olur. | 4 |
5 | Elde ettiği bilgiyi bir işletmeyi kurmak veya işletmenin tamamını veya bir bölümünü yönetmek için uygulayabilir. | 4 |
6 | İşletmecilik problemlerini açıklıkla tanımlamak ve çözüm geliştirmek için kantitatif ve kalitatif yöntemleri uygulayarak veri toplayabilir, verileri düzenleyebilir, verileri analiz edebilir, analiz sonuçlarını yorumlayabilir. | 4 |
7 | Analizler, bulgular, çıkarımlar ve tekliflerle ilgili üstleri, ekip elemanları, meslektaşları ve astlarıyla yeterli yazılı ve sözlü iletişimde bulunabilir. | 2 |
8 | İşletme ve yönetim alanlarında araştırma yapabilir. | 3 |
9 | Ekip çalışması içinde lider veya uzman olarak sorumluluklarını yerine getirebilir. | 2 |
10 | Paydaşların ihtiyaçlarını analiz etmek ve bu analizlere dayanarak örgütün amaç ve hedeflerini geliştirmek için örgütün paydaşları ile etkili iletişim kurma becerisini kazanır. | 2 |
11 | Kendisinin öğrenme ve kişisel gelişme gereksinimlerini belirleyebilir ve aynı zamanda daha ileri derece programlarını takip edecek kapasiteye ulaşır. | 1 |
12 | Bağlı olduğu örgütü değerlendirebilme becerisi kazanır ve edindiği bilgilere eleştirel olarak yaklaşabilir. | 3 |
13 | Bölümün öğretim dili olan İngilizceyi en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanabilir. | 4 |
14 | İşletmeciliğin gerektirdiği bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi seviyesinde kullanabilir. | 3 |
15 | İşletme yöneticisi olarak, kalite farkındalığı, iş sağlığı ve güvenli, hizmet içi eğitim, çevre duyarlılığı, sosyal sorumluluk, sosyal, örgütsel ve iş etiği konularında sorumluluk sahibi olup uygun davranışlar sergiler. | 3 |
16 | Bağlı olduğu örgütte yenilik ve sürekli gelişmeyi teşvik edebilir. | 4 |