Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Klinik Psikoloji I | PSY 243 | 2 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Klinik psikolojinin tarihini öğrenir |
2. Klinik psikolojide araştırma yöntemlerini öğrenir |
3. Klinik psikolojinin temek konularını öğrenir |
4. Klinik değerlendirmenin kapsamını anlar |
5. Değerlendirme araçlarını, skorlama ve sonuçları raporlamayı öğrenir |
6. Psikoterapiye ilişkin temel bilgileri edinir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, klinik psikolojiye kapsamlı bir giriş sunarak alanın gelişimini, güncel uygulamalarını ve temel ilkelerini ele alır. Dersin amacı, öğrencilere klinik psikolojinin bir bilim ve uygulama alanı olarak tanımı ve kapsamı hakkında bilgi vermektir. Ders içeriği, klinik psikolojinin tarihsel gelişimini kapsar ve sınıflandırma, tanı, psikolojik değerlendirme ile önleme ve müdahale stratejileri gibi temel konuları ele alır. Müfredat, klinik psikolojide araştırma yöntemlerine özel bir vurgu yapar. Son olarak, adli psikoloji gibi klinik psikoloji ile kesişen disiplinlerarası alanlar tanıtılır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Klinik Psikolojinin Gelişimi |
2 | Güncel Klinik Psikoloji |
3 | Sınıflandırma ve Tanı |
4 | Klinik Psikolojide Araştırma Yöntemleri |
5 | Klinik Psikolojide Araştırma Bulguları |
6 | Önleme |
7 | Gözden Geçirme ve Ara Sınav |
8 | Değerlendirme: Genel Bakış, Görüşme ve Gözlem |
9 | Değerlendirme: Zihinsel ve Bilişsel Ölçümler & Özbildirimine Dayalı ve Projektif Ölçümler |
10 | Değerlendirme: Entegrasyon ve Klinik Karar Verme |
11 | Müdahale: Genel Bakış |
12 | Müdahale: Değişimin Temel Öğelerini Belirleme |
13 | Müdahale: Psikiyatrik Perspektif |
14 | Klinik Sağlık Psikolojisi, Klinik Nöropsikoloji ve Adli Psikoloji |
|
Kaynaklar: |
Hunsley, J & Lee, CM (2006). Introduction to Clinical Psychology An Evidence-Based Approach. Canada: John Wiley & Sons Canada, Ltd. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Kotov, R., Krueger, R. F., Watson, D., Achenbach, T. M., Althoff, R. R., Bagby, R. M., ... & Eaton, N. R. (2017). The Hierarchical Taxonomy of Psychopathology (HiTOP): A dimensional alternative to traditional nosologies. Journal of abnormal psychology, 126(4), 454. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, sınıf içi ders anlatımı olarak tasarlanmıştır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 22,00 | 22,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 30,00 | 30,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 4 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 3 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 4 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 2 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 2 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 2 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 3 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 4 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 3 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 2 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 2 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 3 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 3 |