Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapımın Temelleri | INAR 285 | 2 | 1 | 2 + 2 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Betonarme, çelik, ahşap ve yığma yapı sistemlerini tanımlayabilir ve karşılaştırabilir. |
2. Farklı yapı sistemlerinin taşıyıcı mantığını ve işleyişini açıklayabilir. |
3. Yapım tekniklerini iç mimari tasarım süreci ile ilişkilendirebilir. |
4. Yapı sistemlerine ilişkin çizimlerini dijital ortamda düzenleyebilir ve sunabilir. |
5. Eleştirel düşünme ve teknik gözlem becerileriyle yapıları analiz edebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iç mimarlık öğrencilerine yapı sistemlerinin temel kavramlarını tanıtmayı amaçlar. Betonarme, çelik, ahşap ve yığma yapım sistemleri detaylı olarak ele alınarak, taşıyıcı sistemlerin mekânsal organizasyon, estetik ve malzeme seçimi üzerindeki etkileri analiz edilir. Öğrenciler, farklı yapım tekniklerinin işleyişini öğrenir ve bu sistemlerin iç mimari tasarıma entegrasyonunu teknik çizim ve sunumlarla ifade ederler. Yapı elemanlarının doğru anlaşılması, işlevsel ve yaratıcı tasarımlar üretme sürecinde temel bir yapı taşı olarak ele alınır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yapı ve yapımın Temelleri |
2 | Yapıya Giriş ve Bileşenleri/Yapısal Yükler ve Sistemler |
3 | Yığma Yapılar |
4 | Betonarme Sistemler I: Kolon, Kirişler ve Döşemeler |
5 | Betonarme Sistemler II: Merdiven ve Duvarlar |
6 | Temeller ve Toprak Etkileşimi |
7 | Ahşap iskelet sistemler |
8 | Çelik Sistemler I |
9 | Çelik Sistemler II |
10 | Betonarme karkas sistemli bir binanın içerisine Hibrit sistemden oluşan bir asma kat inşa edilmesi. |
11 | Betonarme karkas sistemli bir binanın içerisine Hibrit sistemden oluşan bir asma kat inşa edilmesi. |
12 | Betonarme karkas sistemli bir binanın içerisine Hibrit sistemden oluşan bir asma kat inşa edilmesi. |
13 | Jüri: Yapısal Çizim Sunumu ve tartışma |
14 | Jüri: Yapısal Çizim Sunumu ve tartışma |
|
Kaynaklar: |
* Ashcroft, Roland Construction For Interior Designers, Longman Scientific and Technical 1992 0 -582- 08125- 4
* Ching, Francis D.K. Adams, Cassandra Building Construction Illustrated Van Nostrand Reinhold, New York 1991 0-471-35898-3
|
|
Diğer Kaynaklar: |
* Burberry, Peter Mitchell’s Building Series: Environment and Services Addison Wesley Longman Ltd., Harlow,England, 1997 0-582-24521-4
* Ching, Francis D.K Interior Design Illustratated John Willey and Sons,Inc 1987 0-471-28868-3
* Bingelli,Corky Building Systems For Interior Designers John Willey and Sons,Inc 2003 0-471-41733-5
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders; kuramsal bilgi ile uygulamalı eğitimi bütünleştiren bir yaklaşımla yürütülür. Öğrencilerin yapı sistemlerini sadece teknik birer unsur olarak değil, aynı zamanda iç mekân tasarımıyla bütünleşik bir tasarım girdisi olarak kavramaları hedeflenir. Bu amaçla teorik dersler, görsel sunumlar, teknik çizim uygulamaları ve tartışma temelli atölye çalışmalarıyla desteklenir. Ders süresince aktif katılım, eleştirel düşünme, teknik çözümleme ve yapı okuma becerileri teşvik edilir. Öğrencilerin dönem boyunca düzenli olarak proje çıktıları üretmeleri, ara sınav, jüri ve final sunumlarına katılmaları beklenir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Proje Sunumları | 1 | %25 |
Final Projesi | 1 | %30 |
Haftalık Çalışmalar | 4 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 3 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 3 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 0 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 4 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 3 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 4 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 3 |