PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İktisat için İstatistik ISTAT 205213 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Ekonomik verilerin özelliklerini ortaya çıkarmak için grafikler ve sayısal ölçütler kullanabilir
2. Gerçek olaylarının koşullu ve koşulsuz olasılıklarını hesaplayabilir
3. Gerçek olaylarının olasılıklarını hesaplamak için uygun kesikli ve sürekli dağılımları kullanabilir
4. Marjinal ve koşullu dağılımları türetebilir
5. Koşullu ve koşulsuz momentleri hesaplayabilir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerMATH 111, MATH 112
 
Dersin Tanımı:

Stat 205, ekonomi bölümünde öğretilen istatistik alanındaki derslerden ilkidir. Ders, öğrencilerin pek çok ekonomik durumda istatistiksel analiz yapabilmelerini sağlayan uygulamalı istatistiksel yöntemlerin anlaşılmasını sağlamaktadır. Ders; Verileri tanımlayan grafikler, verileri tanımlamak için sayısal ölçütler, olasılık yöntemleri, kesikli olasılık dağılımları, sürekli olasılık dağılımları ve iki değişkenli dağılımlar konularını içermektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bulunmamaktadır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tanımlayıcı İstatistikler: Ortalama, Medyan, Mod, Geometrik Ortalama, Varyasyon Katsayısı, Varyans, Standart Sapma
2Tanımlayıcı İstatistikler: Değişim Aralığı, Çeyrekler Genişliği, Çarpıklık, Basıklık, Kovaryans, Korelasyon Katsayısı
3Tanımlayıcı İstatistikler: Frekans Tabloları, Noktasal grafik, Histogram, Kutu grafiği, Çubuk Grafiği, Daire Grafiği, Zaman Serileri grafiği, İhtimaller Tabloları, Dağılım-serpilme Diyagramı
4Olasılık: Rassal Deney, Sonuç, Olaylar, Permütasyonlar, Kombinasyonlar, Göreceli Sıklık
5Olasılık: Koşullu Olasılık, İstatistiki Bağımsızlık, İki Değişkenli Olasılıklar, Bayes Teoremi
6Kesikli Dağılımlar: Rassal Değişkenler, Kesikli Rassal Değişkenler için Olasılık Dağılımı, Kesikli Rassal Değişkenlerin Özellikleri, kesikli Rassal Değişkenlerin Beklenen Değeri ve Varyansı
7Kesikli Dağılımlar: Binom, Hipergeometrik ve Poisson Dağılımı
8Sürekli Dağılımlar: Sürekli Rassal Değişken, Tek düze dağılım, Sürekli dağılımın beklenen değeri ve varyansı
9Sürekli Dağılımlar: Normal Dağılım, Standart Normal Dağılım
10Kesikli İki Değişkenli Dağılımlar: Marjinal ve Koşullu Dağılımlar, Kovaryans, Ortalama ve Varyans
11Kesikli İki Değişkenli Dağılımlar: Koşullu Ortalama ve Varyans, Korelasyon Katsayısı, Koşullu Beklentiler
12Sürekli İki Değişkenli Dağılımlar: Marjinal ve Koşullu Dağılımlar, Kovaryans, Ortalama ve Varyans
13Sürekli İki Değişkenli Dağılımlar: Koşullu Ortalama ve Varyans, Korelasyon Katsayısı, Koşullu Beklentiler
14Rassal Değişkenlerin Koşullu Dağılımları ve Doğrusal Fonksiyonları
 
Kaynaklar:
1. Newbold, Carlson & Thorne (2010), Statistics for Business & Economics, Pearson. 2. Hogg, Tannis & Zimmerman (2015), Probability & Statistical Inference, Pearson. 3. Lind, Marchal & Wathen (2015), Statistical Tech. in Bus. & Economics, McGraw-Hill.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu ile öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için görüşme saatleri ayarlanmaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Ödev3%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.4
2Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.4
3Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.0
4Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur.0
5Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. 0
6Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.0
7Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir0
8Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.0
9Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.0
10Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. 0
11Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.0