Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İktisat için İstatistik I | STAT 205 | 2 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Ekonomik verilerin özelliklerini ortaya çıkarmak için grafikler ve sayısal ölçütler kullanabilir |
2. Gerçek olaylarının koşullu ve koşulsuz olasılıklarını hesaplayabilir |
3. Gerçek olaylarının olasılıklarını hesaplamak için uygun kesikli ve sürekli dağılımları kullanabilir |
4. Marjinal ve koşullu dağılımları türetebilir |
5. Koşullu ve koşulsuz momentleri hesaplayabilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | MATH 111, MATH 112 |
|
Dersin Tanımı:
Stat 205, ekonomi bölümünde öğretilen istatistik alanındaki derslerden ilkidir. Ders, öğrencilerin pek çok ekonomik durumda istatistiksel analiz yapabilmelerini sağlayan uygulamalı istatistiksel yöntemlerin anlaşılmasını sağlamaktadır. Ders; Verileri tanımlayan grafikler, verileri tanımlamak için sayısal ölçütler, olasılık yöntemleri, kesikli olasılık dağılımları, sürekli olasılık dağılımları ve iki değişkenli dağılımlar konularını içermektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamaktadır |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanımlayıcı İstatistikler: Ortalama, Medyan, Mod, Geometrik Ortalama, Varyasyon Katsayısı, Varyans, Standart Sapma |
2 | Tanımlayıcı İstatistikler: Değişim Aralığı, Çeyrekler Genişliği, Çarpıklık, Basıklık, Kovaryans, Korelasyon Katsayısı |
3 | Tanımlayıcı İstatistikler: Frekans Tabloları, Noktasal grafik, Histogram, Kutu grafiği, Çubuk Grafiği, Daire Grafiği, Zaman Serileri grafiği, İhtimaller Tabloları, Dağılım-serpilme Diyagramı |
4 | Olasılık: Rassal Deney, Sonuç, Olaylar, Permütasyonlar, Kombinasyonlar, Göreceli Sıklık |
5 | Olasılık: Koşullu Olasılık, İstatistiki Bağımsızlık, İki Değişkenli Olasılıklar, Bayes Teoremi |
6 | Kesikli Dağılımlar: Rassal Değişkenler, Kesikli Rassal Değişkenler için Olasılık Dağılımı, Kesikli Rassal Değişkenlerin Özellikleri, kesikli Rassal Değişkenlerin Beklenen Değeri ve Varyansı |
7 | Kesikli Dağılımlar: Binom, Hipergeometrik ve Poisson Dağılımı |
8 | Sürekli Dağılımlar: Sürekli Rassal Değişken, Tek düze dağılım, Sürekli dağılımın beklenen değeri ve varyansı |
9 | Sürekli Dağılımlar: Normal Dağılım, Standart Normal Dağılım |
10 | Kesikli İki Değişkenli Dağılımlar: Marjinal ve Koşullu Dağılımlar, Kovaryans, Ortalama ve Varyans |
11 | Kesikli İki Değişkenli Dağılımlar: Koşullu Ortalama ve Varyans, Korelasyon Katsayısı, Koşullu Beklentiler |
12 | Sürekli İki Değişkenli Dağılımlar: Marjinal ve Koşullu Dağılımlar, Kovaryans, Ortalama ve Varyans |
13 | Sürekli İki Değişkenli Dağılımlar: Koşullu Ortalama ve Varyans, Korelasyon Katsayısı, Koşullu Beklentiler |
14 | Rassal Değişkenlerin Koşullu Dağılımları ve Doğrusal Fonksiyonları |
|
Kaynaklar: |
1. Newbold, Carlson & Thorne (2010), Statistics for Business & Economics, Pearson.
2. Hogg, Tannis & Zimmerman (2015), Probability & Statistical Inference, Pearson.
3. Lind, Marchal & Wathen (2015), Statistical Tech. in Bus. & Economics, McGraw-Hill.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu ile öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için görüşme saatleri ayarlanmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 3 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | 4 |
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | 4 |
3 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | 0 |
4 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur. | 0 |
5 | Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
| 0 |
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | 0 |
7 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir | 0 |
8 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | 0 |
9 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | 0 |
10 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | 0 |
11 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | 0 |