PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İletişim KuramlarıHİR 209213 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Teorik yaklaşım ve pozisyonların muayyen bir bilgi kuramına olan bağlılığını fark ederek; kuramları oluşturan nedensellik ilişkileri hakkında bakış açısı edinir.
2. Anaakım ve eleştirel kuramlar arasındaki temek farkları öğrenir; iletişim ve iktidar arasındaki illiyet bağını kurabilir bir akademik düzeye intikal eder
3. İletişimin toplumsallığının döngüsel karakterini farklı iletişim araştırmalarının neticeleri ışığında kavrar ve -bir iletişim uzmanı adayı- olarak kendi teorik pozisyonu oluşturur.
4. İletişim disiplininin sosyal teorilerle olan yakın münasebetini öğrenir ve iletişim ürünlerini metinlerarası biçimde okuma kabiliyeti kazanır.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

İletişim kuramları dersi temel olarak, iletişimin doğası ve toplumsallığı üzerine yapılan bilimsel tartışmaları ve bu doğrultuda yaşanan teorik tecrübeleri kronolojik ve paradigmatik bir istikamette ele almaktadır. Ders kapsamında mezkûr kuramlar anaakım, eleştirel ve teknolojik paradigmalar sınıflaması altında incelenmekte; Avrupa’da ve ABD’de gerçekleştirilen iletişim araştırmaları arasındaki farklar tarihsel, siyasal ve toplumsal koşullar dikkate alınarak tartışılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Bilimsel bilginin doğası üzerinden; kuram, kavram, paradigma ve söz konusu nosyonlarla ilişkili olarak epistemoloji, ontoloji ve metodoloji üzerine bir tartışma yürütülecektir.
2Kitle, kitle toplumu, kitle kültürü, kitle iletişimi gibi kavramlar kendi bağlamları içerisinde tartışılacak ve kitle iletişimini doğuran sosyolojik sebepler üzerinde durulacaktır
3Erken Dönem Kitle İletişim Araştırmaları: Güçlü Etkiler Dönemi. Walter Lippman ve Harold Lasswell’in çalışmaları incelenecektir. Yine aynı dönemde faal olması nedeniyle, iletişimi merkezine alan kent çalışmaları yürüten Chicago Okulu tartışma konusu yapılacaktır.
4Güçlü Etkilerden Sınırlı Etkilere: Paul Lazarsfeld’in Columbia Üniversitesi’nde gerçekleştiği çalışmalar ve Carl Hovland’ın araştırmaları detaylı bir şekilde incelenecektir. Aynı hafta içerisinde “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı” üzerinde durularak etken izlerkitle anlayışının gelişmesi etrafında bir tartışma yürütülecektir.
5Güçlü Etkilere Geri Dönüş: Gündem Belirleme Kuramı, Çerçeveleme Kuramı, Bağımlılık Kuramı, Suskunluk Kuramı ve Cultivation kuramı üzerinde durulacaktır.
6Eleştirel Yaklaşımlar: Frankfurt Okulu. Okulun tarihsel gelişimi üzerine yapılacak bir girizgahın akabinde Adorno ve Horkheimer’in “Aydınlanmanın Diyalektiği” çalışmaları ele alınacaktır. Söz konusu çalışma özelinde hem bir modernite eleştirisi tartışmaya açılacak hem de teorilerinin iletişimsel boyutunu oluşturan “Kültür Endüstrisi” kavramı üzerine düşünülecektir.
7Vize sınavı
8Herbert Marcuse’un “Tek Boyutlu İnsan” ve Walter Benjamin’in “Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı” çalışmaları incelenecektir.
9İngiliz Kültürel Çalışmaları: Erken dönem kültür ve iletişim kavramsallaştırmaları üzerinde durularak kültüre ilişkin mülahazaların çeşitlenmesinin politik-iktisadi temelleri ele alınacaktır. Söz konusu tarihsel süreç Frank Leavis ve E.P. Thompson’dan Richard Hoggart ve Raymond Williams’ın çalışmalarına uzanan teorik bir izleği takip edecektir.
10Kitle İletişim Çalışmalarında İdeoloji ve İktidar: Birmingham Okulu’nda Stuart Hall izleri. İlgili haftada Kodlama/Kodaçımı çalışması tartışılacaktır.
11İngiliz Kültürel Çalışmaları içerisinde gerçekleştirilen izlerkitle araştırmaları üzerinde durulacaktır.
12İletişim ve Kamusallık: Jurgen Habermas’ın “Kamusal Alanın Yapısal Dönüşümü” çalışması ele alınarak kitle iletişimin kamusallığın oluşumunda oynadığı rol üzerinde durulacaktır. Yine Habermas’ın “İletişimsel Eylem Kuramı” ele alınarak teorinin esasları ve hedefleri hakkında bir tartışma yürütülecektir.
13İletişim Ekonomi Politiği: Medya Kurumlarının daha geniş ekonomik, politik ve toplumsal yapılarla olan ilişkisi ve sahiplik yapıları üzerinde durulacaktır.
14Teknolojik Paradigma: Toplumsal ilişkilerin merkezine iletişim araçlarını yerleştiren teknolojik paradigmanın esasları hakkında bilgi verilerek, Harold Innis ve Marshall McLuhan’ın çalışmaları üzerinde durulacaktır.
 
Kaynaklar:
Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları, Kavramlar, Okullar, Modeller, İletişim, 2018.
 
Diğer Kaynaklar:
Paddy Scannel, Medya ve İletişim, Ütopya, 2020. Nick Stevenson, Medya Kültürleri, Sosyal Teori ve Kitle İletişimi , Ütopya, 2015.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders kapsamında teorik bir tartışma yürütülmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İletişim bilimleri literatürünü bilir.4
2Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını destekleyen diğer sosyal bilimlere yönelik temel bilgileri edinir ve ilişkilerini kurar.3
3Halkla İlişkilere yönelik teorik ve uygulamalı bilgileri edinir ve mesleki yeterlilik kazanır.2
4Reklamcılık alanında teorik ve uygulamalı bilgileri edinir ve mesleki yeterlilik kazanır.2
5Sosyal bilimler ve sanat alanında entellektüel bilgi kapasitesine sahip olur, medya okur-yazarlığı konusunda yetkin hale gelir.3
6Mesleki ve sosyal becerilerini geliştirir. Görsel algısını güçlendirir ve çözümleme yeteneği kazanır.2
7Üstleneceği projeler ve uygulama faaliyetleriyle ekip çalışmasını öğrenir ve sosyal uyum yeteneğini kazanır.1
8İlgili alanlarda araştırma, analiz ve raporlama üzerine bilgi ve deneyim kazanır.1
9Staj imkanlarıyla sektörle işbirliği kurabilir ve kariyer hedeflerini belirler.0
10İlgili alanlarda uluslararası literatürü ve örnekleri takip edecek düzeyde dil yeterliliğine sahip olur.0
11Halkla ilişkiler ve Reklamcılık alanındaki bilgilerini bireysel ve/veya grup çalışmalarında kullanarak sosyal sorumluluk projelerine katkı sağlayabilir.2
12İletişim etiği ve mesleki etik donanımıyla bireysel etik bilincini geliştirir.1
13Mesleğe yönelik uygulama dersleri sayesinde sektördeki istihdam rekabetinde öncelik kazanır.1
14Örgütsel davranış biçimlerini öğrenir, sosyal haklar konusunda literatürü takip eder.2
15Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında gerekli olan teknolojik yenilikleri takip eder ve kullanır.2
16Starejik düşünmeyi, planlamayı ve uygulamayı öğrenir,  evrensel düşünme yeteneğini kazanır.3
17Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını da kapsayan iletişim ve medya sektörünün farklı dallarında da  uzmanlaşacak bilgi donanımına sahip olur.3
18Mesleki profesyonelliğini destekleyecek yaratıcı üretim, sunum ve ikna tekniklerini öğrenir.1
19Toplumsal, kurumsal, bireysel çalışmalarda varlık gösterebilecek projeler üretebilir.2
20İletişim hukukunu bilir ve alana ilişkin hukuksal çerçeveye hakim olur.1