Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Malzeme ve Tasarım Teknolojileri | INAR 291 | 2 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Malzeme türlerini tanır ve sınıflandırır. |
2. Malzemelerin teknik, fiziksel ve estetik özelliklerini analiz eder. |
3. Malzeme seçiminde etkili olan çevresel ve ekonomik faktörleri değerlendirir. |
4. Akıllı ve sürdürülebilir malzemeleri tanır ve kullanımlarını yorumlar. |
5. Malzeme ile iç mekân arasındaki etkileşimi teknik ve mekânsal bağlamda değerlendirir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iç mimarlıkta kullanılan doğal ve yapay yapı malzemelerinin fiziksel, kimyasal, estetik ve teknik özelliklerini tanıtmayı amaçlar. Malzemelerin ısı geçirgenlik katsayısı (U değeri), ses yalıtımı katsayısı (Rw), yangına dayanım sınıfı, aşınma direnci (Taber vb.), yoğunluk, nem geçirgenliği gibi teknik performans ölçütleri detaylı olarak incelenir. Ayrıca sürdürülebilirlik, üretilebilirlik ve kullanım senaryoları gibi seçim kriterleri doğrultusunda öğrencilerin malzeme analiz becerileri geliştirilir. Kuramsal bilgi ile birlikte teknik veri analizi, saha gözlemleri ve dijital dokümantasyon çalışmaları iç içe yürütülür. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Malzeme, Teknoloji ve Tasarım |
2 | Malzeme Sınıflandırmaları ve Seçim Kriterleri |
3 | Malzeme sınıflandırmaları/Doğal / Yapay, organik / inorganik malzemeler |
4 | Yüzey Teknolojileri |
5 | Sürdürülebilir ve Akıllı Malzemeler |
6 | Nano Teknoloji ve Malzeme |
7 | Malzeme Seçim Kriterleri ve malzemelerin teknik özellikleri |
8 | Malzeme Seçim Kriterleri ve malzemelerin teknik özellikleri |
9 | Malzeme-Mekan-Etki |
10 | Tasarım Teknolojileri: Üretim, Sayısallaştırma ve Malzeme |
11 | İç Mimari Proje bağlamında Malzeme Seçim Kriterleri ve malzemelerin teknik özelliklerini içeren Malzeme Teknik Kartı hazırlama |
12 | Seçilen projenin teknik kartlarını hazırlama ve bir portfolyo sunumu yapma. |
13 | Seçilen projenin teknik kartlarını hazırlama ve bir portfolyo sunumu yapma. |
14 | yenilikçi bir malzemenin teknik kartını hazırlama ve portfolyoya yerleştirme |
|
Kaynaklar: |
* Ching, Francis D.K. Building Construction Illustrated Van Nostrand Reinhold, New York 1991 0-471-35898-3
*Addington, M., & Schodek, D. (2012). Smart materials and technologies in architecture. Routledge. |
|
Diğer Kaynaklar: |
* Ashcroft, Roland Construction For Interior Designers, Longman Scientific and Technical 1992 0 -582- 08125- 4
* FERNANDEZ, John. Material architecture. Routledge, 2012.
Leydecker, S. (2008). Nano materials: in architecture, interior architecture and design. Walter de Gruyter. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, öğrencilerin teorik bilgi ediniminden öteye geçerek malzemenin teknik özelliklerini analiz etmeyi, bu verileri tasarımla ilişkilendirmeyi ve kendi dijital dosyaları üzerinden belgelemeyi hedefleyen bir öğretim yaklaşımıyla yürütülür. Öğrenciler her hafta bir teknik malzeme kartı doldurarak ısı geçirgenliği, aşınma dayanımı, ses yalıtımı gibi değerleri işler ve karşılaştırmalı analiz yaparlar. Etkileşimli sunumlar, saha gezileri ve portfolyo oluşturma süreçleriyle desteklenir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Haftalık Çalışmalar | 4 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Sunum | 1 | %20 |
Final Projesi | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 2 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 2 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 2 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 3 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |