PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Doğal ve Yapay AydınlatmaINAR 225212 + 023,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Yapı kullanıcılarının doğal ve yapay aydınlatma ihtiyaçlarını analiz edebilirler.
2. İç mimarlıkta doğal ve yapay aydınlatma uygulamalarının sosyal ve çevresel etkileri bakımından, küresel ölçekte insanlığın iyilik ve refahını sağlamak için sorumluluk hissederler.
3. Bir yapının doğal ve yapay aydınlatma açısından tasarım ihtiyaçlarını tespit edebilirler.
4. Doğal ve yapay aydınlatma konusunda, piyasadaki teknolojik çözüm alternatiflerini analiz edip karşılaştırabilirler.
5. Doğal ve yapay aydınlatma konularında tasarım çözümleri önerebilirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Dersin amacı, tasarlanacak mekanlarda kullanıcı konforunu sağlamak bağlamında doğal ve yapay aydınlatma konularını bilimsel ve estetik açılardan incelemektir. Kapsamlı bir görsel arşivin analizi üzerinden, ışığın fiziği, görme ve görsel algı, renk ve renk algısı, mimari aydınlatma teknikleri, yapay aydınlatma kaynakları ve özellikleri ve günışığı tasarım elemanları gibi konular incelenmektedir. Doğal ve yapay aydınlatmanın psikolojik ve fiziksel yönlerinin yanı sıra, uygulamalarının teknik yönleri de analiz edilmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Derste üretken yapay zeka kullanılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Işık ve Yapay Aydınlatmaya Giriş - Belgesel gösterimi ve tartışma
2Işığın Fiziği
3Görme ve Görsel Algı
4Renk Tayfı ve Renk Algısı
5Işık Dağıtım Stratejileri
6Işık ve Form
7Mimari Aydınlatma Uygulamaları
8Aydınlatma Armatürleri
9Yapay Aydınlatma Kaynakları
10Işık Kontrol Stratejileri
11Doğal Aydınlatma
12Yönlenme
13Günışığı Tasarım Elemanları
14Yenilikçi Günışığı Sistemleri
15Yenilikçi Günışığı Sistemleri
 
Kaynaklar:
Doğal ve Yapay Aydınlatma Ders Notları ve Powerpoint Slaytları (Yayınlanmamış)
 
Diğer Kaynaklar:
* Architectural Lighting, M. David Egan, Victor Olgyay, Mc Graw Hill, 2002 * Interior Lighting for Designers, G. Gordon, John Wiley & Sons, 2003 * Architectural Lighting Design, G. Steffy, John Wiley & Sons, Inc., 2002
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, her hafta 2 saat olmak üzere; anlatım, soru-cevap, tartışma ve örnek olay öğretim yöntemleri ile grupla öğretim tekniği kullanılarak derslerin işlenmesini kapsamaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Ödev1%10
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)140,507,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri17,007,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)17,007,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)112,0012,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme.4
2Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme.4
3İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme4
4Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme.4
5Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme.2
6Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme.1
7Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme1
8Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme.4