| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Doğal ve Yapay Aydınlatma | INAR 225 | 2 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Yapı kullanıcılarının doğal ve yapay aydınlatma ihtiyaçlarını analiz edebilirler. |
| 2. İç mimarlıkta doğal ve yapay aydınlatma uygulamalarının sosyal ve çevresel etkileri bakımından, küresel ölçekte insanlığın iyilik ve refahını sağlamak için sorumluluk hissederler. |
| 3. Bir yapının doğal ve yapay aydınlatma açısından tasarım ihtiyaçlarını tespit edebilirler. |
| 4. Doğal ve yapay aydınlatma konusunda, piyasadaki teknolojik çözüm alternatiflerini analiz edip karşılaştırabilirler. |
| 5. Doğal ve yapay aydınlatma konularında tasarım çözümleri önerebilirler. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Dersin amacı, tasarlanacak mekanlarda kullanıcı konforunu sağlamak bağlamında doğal ve yapay aydınlatma konularını bilimsel ve estetik açılardan incelemektir. Kapsamlı bir görsel arşivin analizi üzerinden, ışığın fiziği, görme ve görsel algı, renk ve renk algısı, mimari aydınlatma teknikleri, yapay aydınlatma kaynakları ve özellikleri ve günışığı tasarım elemanları gibi konular incelenmektedir. Doğal ve yapay aydınlatmanın psikolojik ve fiziksel yönlerinin yanı sıra, uygulamalarının teknik yönleri de analiz edilmektedir. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Derste üretken yapay zeka kullanılmamaktadır. |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Işık ve Yapay Aydınlatmaya Giriş - Belgesel gösterimi ve tartışma |
| 2 | Işığın Fiziği |
| 3 | Görme ve Görsel Algı |
| 4 | Renk Tayfı ve Renk Algısı |
| 5 | Işık Dağıtım Stratejileri |
| 6 | Işık ve Form |
| 7 | Mimari Aydınlatma Uygulamaları |
| 8 | Aydınlatma Armatürleri |
| 9 | Yapay Aydınlatma Kaynakları |
| 10 | Işık Kontrol Stratejileri |
| 11 | Doğal Aydınlatma |
| 12 | Yönlenme |
| 13 | Günışığı Tasarım Elemanları |
| 14 | Yenilikçi Günışığı Sistemleri |
| 15 | Yenilikçi Günışığı Sistemleri |
| |
| Kaynaklar: |
| Doğal ve Yapay Aydınlatma Ders Notları ve Powerpoint Slaytları (Yayınlanmamış) |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| * Architectural Lighting, M. David Egan, Victor Olgyay, Mc Graw Hill, 2002
* Interior Lighting for Designers, G. Gordon, John Wiley & Sons, 2003
* Architectural Lighting Design, G. Steffy, John Wiley & Sons, Inc., 2002 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Bu ders, her hafta 2 saat olmak üzere; anlatım, soru-cevap, tartışma ve örnek olay öğretim yöntemleri ile grupla öğretim tekniği kullanılarak derslerin işlenmesini kapsamaktadır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %40 |
| Ödev | 1 | %10 |
| Final Sınavı | 1 | %50 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 1 | 7,00 | 7,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 7,00 | 7,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 12,00 | 12,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
| 2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
| 3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
| 4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 4 |
| 5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 2 |
| 6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 1 |
| 7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 1 |
| 8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |