Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tez | PSY 599 | 5 | 3 | 0 + 0 | 0 | 60,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Alanıyla ilgili özgün bir araştırma konusunu tanımlar ve araştırma problemine dayalı hipotez veya araştırma soruları geliştirir. |
2. Kuramsal çerçeveyi ve ilgili literatürü eleştirel bir bakış açısıyla analiz ederek araştırmasını bilimsel temellere dayandırır. |
3. Alanına uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri kullanarak araştırma tasarımını oluşturur ve uygular. |
4. Topladığı verileri akademik ve etik ilkeler doğrultusunda çözümler, yorumlar ve bilimsel sonuçlara ulaşır. |
5. Araştırma süreci ve bulgularını bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlayarak alanına katkı sunan bir tez çalışması ortaya koyar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Tezin amacı, psikolojinin ilgili alt alanında teorik ve pratik bilgi edinmektir. Tezin eleştirel ve teorik bir çerçeve sunarak, kapsamlı (100-200 sayfa) ve dikkatlice araştırılmış olması ve bağımsız bir araştırmaya dayanması gerekmektedir. Tez öğrencilerinden, psikoloji alanında yeni fikirler geliştirmeleri, bu fikirlere dayanan bir araştırma dizayn etmeleri, veri toplamaları ve gerekli istatistiksel analizleri yapmaları beklenmektedir. Tezin tamamlanabilmesi için, öğrencinin tez danışmanı ile en az bir bölüm içi ve bir bölüm dışı öğretim üyesinden oluşan jüriye tezini sunması ve sözlü sınavda tezini savunması gerekmektedir. Jüri üyeleri tezi kabul edebilir, reddedebilir ya da düzeltme verebilir ve buna göre öğrencinin düzeltme yapması için ek süre vererek kararı bekletebilir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan metin kopyalanmasına izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve tez süreci hakkında genel bilgilendirme |
2 | Araştırma probleminin ve amacının belirlenmesi |
3 | Hipotez / araştırma sorularının oluşturulması |
4 | Kuramsal ve kavramsal çerçevenin yapılandırılması |
5 | Literatür tarama teknikleri ve kaynak yönetimi |
6 | Yöntem belirleme: araştırma desenleri |
7 | Veri toplama araçlarının geliştirilmesi |
8 | Etik kurul başvurusu ve saha çalışmasına hazırlık |
9 | Veri toplama süreci |
10 | Veri analizi yöntemleri |
11 | Bulguların sunumu ve yorumlanması |
12 | Tartışma ve sonuçların yazımı |
13 | Tezin akademik yazım ve biçimsel yapısı |
14 | Tez savunmasına hazırlık: sunum ve jüri öncesi hazırlık |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüzyüze danışmanlık
Literatür tarama ve analiz
Uygulamalı veri toplama ve analiz
Akademik yazım ve sunum çalışmaları
Geri bildirim ve revizyon
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Tez önerisi/planlama | 1 | %10 |
Durum Analizi | 1 | %20 |
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora) | 1 | %20 |
Tez ilerleme raporu/sunumu (tez izleme komitesi) | 1 | %30 |
Tez savunması | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek. | 0 |
2 | Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak. | 0 |
3 | Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek. | 0 |
4 | Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek. | 0 |
5 | Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek | 0 |
6 | Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek. | 0 |
7 | Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek. | 0 |
8 | Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek. | 0 |
9 | Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak. | 0 |
10 | İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak. | 0 |
11 | Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak. | 0 |
12 | Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak. | 0 |
13 | Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek. | 0 |
14 | Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak | 0 |
15 | Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak. | 0 |