Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bilgisayar Uygulamaları I | INAR 219 | 2 | 1 | 1 + 2 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tasarım disiplinleri içinde 3D modellemenin temel prensiplerini anlamak. |
2. Üç boyutlu formları dijital ortamda keşfetmek ve temsil etmek. |
3. Dijital araçlar aracılığıyla mekansal düşünme ve geometrik farkındalık geliştirmek. |
4. Dijital modelleri düzenli ve verimli bir şekilde organize etmek ve yönetmek. |
5. Kavramsal tasarım fikirlerini, tasarım geliştirme veya teknik kullanım için uygun, tutarlı 3D görselleştirmelere dönüştürmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, mimarlık ve iç mimarlık alanlarıyla ilişkili biçim oluşturma, düzenleme ve organizasyon tekniklerine odaklanarak 3D dijital modelleme konusunda temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar. Öğrenciler, sektör standartlarında yazılımlar kullanarak geometri tabanlı modelleme süreçlerini keşfedeceklerdir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zekâ araçları; fikir geliştirme, görsel referans üretimi, dokümantasyon yazımı ve sunum içeriğini destekleme amacıyla kullanılabilir. Öğrencilerin yapay zekâyı etik ve eleştirel bir şekilde kullanmaları, ortaya koydukları çalışmaların özgün, teknik olarak doğru ve dersin hedefleriyle uyumlu olmasına özen göstermeleri beklenir. Yapay zekâ ile üretilmiş modeller veya çizimler yalnızca kavramsal destek amacıyla kullanılabilir ve teslim edilen çalışmalarda bu durum açıkça belirtilmelidir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yazılım arayüzünün tanıtılması, temel navigasyon ve çalışma alanı ayarları. |
2 | 2D araçları kullanma: çizgiler, eğriler ve temel şekillerin çizimi. |
3 | Daha karmaşık 2D şekillerle çalışmak ve 2D objeleri düzenleme ve dönüştürme. |
4 | Temel 3D şekillerin oluşturulması: küpler, küreler ve basit ekstrüzyonlar. |
5 | Daha karmaşık 3D şekiller oluşturmak ve ileri düzey ekstrüzyon ve dönüşümlerle çalışmak. |
6 | Temel düzenleme araçları: 3D objeleri taşıma, döndürme, ölçeklendirme ve kopyalama. |
7 | Nesneleri düzenlemek -Öteleme, Uzatma ve Kırpma prosedürleri; Alıştırma 7: Plan çizimlerinden görünüş çizimleri elde etmek. |
8 | Ara Sınav |
9 | Eğrilerden ve geometriyi kullanarak 3D yüzeyler oluşturma ve düzenleme. |
10 | 3D objeleri birleştirme: birleşim, fark ve kesişim gibi boolean işlemleri. |
11 | 3D modellerin iyileştirilmesi: kenar yuvarlama, fazlalıkları kesme ve yüzey yumuşatma. |
12 | Modelleri düzenlemek: katmanlar, gruplar ve obje özellikleri kullanarak düzen sağlama. |
13 | Basit görselleştirmeler hazırlama: temel perspektifler ve görünümler ayarlama. |
14 | Öğrenilen temel tekniklerin gözden geçirilmesi, 3D modelleme üzerine son değerlendirmeler. |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Robert McNeel & Associates. (2020). Rhinoceros 6 level 1 training manual.
Robert McNeel & Associates. (2022). Rhino user's guide for Windows. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, mimari tasarım yazılımlarını öğretmeyi amaçlayan, haftada 1 saat teorik ve 2 saat uygulamalı dersten oluşmaktadır. Her hafta, öğretim elemanı dersin hedeflerini tanıtmak ve temel özellikler ile işlevselliklere odaklanmak üzere bir sunum yapar. Deneyimsel öğrenme (yaparak öğrenme) yaklaşımıyla öğrenciler ilgili yazılım konusunda yetkinlik kazanır ve ilgili konularda uzmanlık geliştirir. Sorgulayıcı ve rehberli öğrenme yöntemleriyle öğrencilerin hedeflenen çıktılara ulaşmak için alternatif çözümler keşfetmeleri teşvik edilir. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı sayesinde öğrenciler, ders saatleri dışında mimari tasarım projeleri üzerinde çalışarak bilgilerini pekiştirirler. Öğretim teknikleri arasında bireysel rehberliğe öncelik verilmekte olup, her öğrenciye yazılım becerilerini geliştirmeye yönelik kişisel destek sağlanmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
Ödev | 10 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 2 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 3 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 2 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 2 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 1 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 3 |