PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kentsel Altyapı ve UlaşımCRP 219213 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kentsel hizmet ve ulaşım sistemleri hakkında temel bilgi sahibi olmak
2. Planlama, altyapı ve ulaşım planlaması arasındaki ilişkiyi kurmak
3. kullanım ve arazi biçimlerine göre uygun ulaşım türlerini belirlemek
4. Altyapı ve ulaşım planlaması için analitik beceriler kazanmak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerNone
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerNone
 
Dersin Tanımı:

Bu ders kentsel altyapı ve ulaşım planlaması ve yönetimine bir giriş niteliğindedir. Kentsel alanların altyapı ve ulaşım ihtiyaçlarının neler olduğunu ve kentsel altyapı ve ulaşımla ilgili temel kavram, ilkelerin kent planlama kapsamında nasıl irdelendiğini ortaya koymaktadır. Ders kapsamında eşitlik, sürdürülebilirlik ve toplumsal refah ilkeleriyle uyumlu bir ulaşım politikasının kent planlamaya nasıl entegre edildiği teorik bir arkaplan ile sunulmaktadır. uyumlu bir şekilde hangi uygulama biçimlerinin kullanılabileceğini sunmaktadır. Bu doğrultuda ders kentsel altyapı politikalarının gelişimi, ulaşım politikalarındaki değişimler, farklı ulaşım türleri, yol kademelenmesi, ulaşım ve arazi kullanımı ilişkisi konularını kapsamakta olup, ulaşım modellemesi ve altyapı sistemlerine dair temel bilgiler verilmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: altyapı sunumunda çevresel etkenler, yaşam kalitesi, nüfus, sosyal adalet, afetler, iklim değişikliği ve kamu hizmetleri
2enerji: yönelimler, gelenekler, afetler, alternatif teknolojiler
3Sürdürülebilirlik: enerji altyapısını yapılı çevreye entegre etme
4Su: atık su, su hizmetlerinde yeni yaklaşımlar
5Çöp: toplama ve dönüşüm
6Altyapı ihtiyacının tespiti: kamusal hizmet sunumu
7Temel ulaşım tanımları ve terminolojisi: kentsel hayatta ulaşımın yeri
8Ulaşım ve kent formukentlerde farklı ulaşım modlarının ilişkileri
9Ulaşımın çevreye etkileri: enerji etkin sistemler
10Ulaşım sistemleri: bileşenler ve toplu taşıma
11kentsel ulaşım planlaması süreçleri
12Kentsel yerleşimlerde erişilebilirlik ağları: motorize trafik, yayalar ve bisiklet
13Ulaşım modellemesi
14Ulaşım modellemesinde ulaşım ağları
 
Kaynaklar:
Matthys Levy and Richard Panchyk, 2000, Engineering the City: How Infrastructure Works, Chicago Review Press. Alex Marshall, 2007, Beneath the Metropolis: The Secret Lives of Cities, Running Press Dimitriou, Harry, 2010, Urban Transport Planning: A Developmental Approach, Routledge Stover, Virgil, Koepke Frank, 2002, Transportation and Land Development, Prentice Hall
 
Diğer Kaynaklar:
Kate Ascher, 2007, The Works: Anatomy of a City, Penguin (Non-Classics).
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Seminer dersleri, görsel ve yazılı materyal
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler1%40
Ders Katılımı1%10
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)00,000,00
6Ev ödevleri22,004,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.4
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.3
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.2
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.1
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.4
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.2