Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Altyapı ve Ulaşım | CRP 219 | 2 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel hizmet ve ulaşım sistemleri hakkında temel bilgi sahibi olmak |
2. Planlama, altyapı ve ulaşım planlaması arasındaki ilişkiyi kurmak |
3. kullanım ve arazi biçimlerine göre uygun ulaşım türlerini belirlemek |
4. Altyapı ve ulaşım planlaması için analitik beceriler kazanmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | None |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | None |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders kentsel altyapı ve ulaşım planlaması ve yönetimine bir giriş niteliğindedir. Kentsel alanların altyapı ve ulaşım ihtiyaçlarının neler olduğunu ve kentsel altyapı ve ulaşımla ilgili temel kavram, ilkelerin kent planlama kapsamında nasıl irdelendiğini ortaya koymaktadır. Ders kapsamında eşitlik, sürdürülebilirlik ve toplumsal refah ilkeleriyle uyumlu bir ulaşım politikasının kent planlamaya nasıl entegre edildiği teorik bir arkaplan ile sunulmaktadır. uyumlu bir şekilde hangi uygulama biçimlerinin kullanılabileceğini sunmaktadır. Bu doğrultuda ders kentsel altyapı politikalarının gelişimi, ulaşım politikalarındaki değişimler, farklı ulaşım türleri, yol kademelenmesi, ulaşım ve arazi kullanımı ilişkisi konularını kapsamakta olup, ulaşım modellemesi ve altyapı sistemlerine dair temel bilgiler verilmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: altyapı sunumunda çevresel etkenler, yaşam kalitesi, nüfus, sosyal adalet, afetler, iklim değişikliği ve kamu hizmetleri |
2 | enerji: yönelimler, gelenekler, afetler, alternatif teknolojiler |
3 | Sürdürülebilirlik: enerji altyapısını yapılı çevreye entegre etme |
4 | Su: atık su, su hizmetlerinde yeni yaklaşımlar |
5 | Çöp: toplama ve dönüşüm |
6 | Altyapı ihtiyacının tespiti: kamusal hizmet sunumu |
7 | Temel ulaşım tanımları ve terminolojisi: kentsel hayatta ulaşımın yeri |
8 | Ulaşım ve kent formukentlerde farklı ulaşım modlarının ilişkileri |
9 | Ulaşımın çevreye etkileri: enerji etkin sistemler |
10 | Ulaşım sistemleri: bileşenler ve toplu taşıma |
11 | kentsel ulaşım planlaması süreçleri |
12 | Kentsel yerleşimlerde erişilebilirlik ağları: motorize trafik, yayalar ve bisiklet |
13 | Ulaşım modellemesi |
14 | Ulaşım modellemesinde ulaşım ağları |
|
Kaynaklar: |
Matthys Levy and Richard Panchyk, 2000, Engineering the City: How Infrastructure Works, Chicago Review Press.
Alex Marshall, 2007, Beneath the Metropolis: The Secret Lives of Cities, Running Press
Dimitriou, Harry, 2010, Urban Transport Planning: A Developmental Approach, Routledge
Stover, Virgil, Koepke Frank, 2002, Transportation and Land Development, Prentice Hall |
|
Diğer Kaynaklar: |
Kate Ascher, 2007, The Works: Anatomy of a City, Penguin (Non-Classics).
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Seminer dersleri, görsel ve yazılı materyal |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 2 | 2,00 | 4,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 3 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 2 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 1 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 2 |