Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimari Tasarım Stüdyosu I | ARCH 201 | 2 | 1 | 4 + 4 | 6 | 8,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Belirsiz |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mimari tasarımın temel ilkelerini konut alanlarına uygulandıkları şekliyle anlamak. |
2. “Konut”, ‘ev’, ‘özel alan’ ve ‘mahalle’ gibi anahtar kavramları tanımlayabilecek ve tanımlayabilecektir. |
3. Konut sakinlerinin mekansal, duygusal ve kültürel ihtiyaçlarına yanıt veren küçük ölçekli bir konut projesi tasarlama becerisini gösterme. |
4. Eskizler, modeller ve sunumlar aracılığıyla tasarım fikirlerini analiz etmek, eleştirmek ve etkili bir şekilde iletmek için teknik bilgi ve mimari kelime dağarcığını uygulamak. |
5. Ev “in ne olduğuna dair farklı yorumları ve mimari kararların konut deneyimini nasıl şekillendirdiğini eleştirel olarak değerlendirebileceklerdir. |
6. Mahremiyet, kendine yeterlilik ve toplumsal katkının mimari tasarım kararlarını nasıl etkilediği üzerine düşünmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Arch 102 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Arch 102 |
|
Dersin Tanımı:
Bu, toplam 6 stüdyodan oluşan Mimari Tasarım Stüdyosu serisinin ilk stüdyosudur. Mimari Tasarım Stüdyosu serisi, mimarlık müfredatının çekirdeğini oluşturmaktadır. Mimari Tasarım Stüdyosu serisi, öğrencilerin teorik ve teknik bilgi/becerilerini belirli tasarım problemlerine uygulamalarını sağlar. Serideki her stüdyo, tasarımın farklı yönlerini kapsar ve tasarım probleminin temasına, konseptine, ölçeğine ve bağlamına farklı bir vurgu yapar. Bu ders öğrencilere “konut ”un anlamını ve fiziksel bağlamda komşuluk, mahremiyet ve özel alan gibi ilgili kavramları tanıtmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler, fikir geliştirme, kavram netleştirme ve emsal araştırmayı desteklemek için tamamlayıcı tasarım danışmanları olarak üretken yapay zeka araçlarını (ChatGPT veya görüntü oluşturucular gibi) kullanmaya teşvik edilmektedir. Bununla birlikte, tasarım süreci boyunca eleştirel düşünme ve özgün yazarlık vurgulanır ve yapay zeka tarafından üretilen çıktılar nihai tasarım çözümleri olarak değil, yansıtıcı olarak kullanılır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | a. Dersin yürütülmesine ve tasarım problemlerine giriş, proje konusu üzerine tartışmalar, Ödev 1'in verilmesi. b. Tasarım fikri üzerine sunumlar (iç mimarlık programından davetli öğretim görevlisi tarafından) |
2 | a. Ödevin Tartışılması 1. b. Sürdürülebilir mimarlık üzerine sunum (mimarlık programından davetli öğretim görevlisi tarafından) |
3 | a. Saha Analizi Eleştirileri ve Tartışmalar b. Ödev 2 |
4 | a. Saha Analizi Eleştirileri ve Tartışmalar b. Ödev 2 üzerine tartışmalar |
5 | a. Verilen Ödev 3 b. Ödev 3 Jürisi |
6 | Tasarım Fikri Eleştirileri ve Tartışmalar |
7 | Tasarım Fikri Eleştirileri ve Tartışmalar |
8 | Ara Jüri 1 |
9 | Eleştiriler ve Tartışmalar |
10 | Eleştiriler ve Tartışmalar |
11 | Eleştiriler ve Tartışmalar |
12 | Eleştiriler ve Tartışmalar |
13 | Ara Jüri 2 |
14 | Eleştiriler ve Tartışmalar |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
-Alexander, C, A Pattern Language, New York, 1977 - Erzen, J Üç Habitus, YKY-İstanbul 2015 - Hertzberger, H Lessons for Students in Architecture Rotterdam 2005 - Zumthor, P. Atmospheres Berlin 2006 ____Case Study Houses Arts and Architecture Magazine ____Ev, Dosya 41 TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi 2018 ____Houses and Residential Buildings VitrA Contemporary Architecture Series 5 2016 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders bir dönem boyunca 14 hafta, haftada 8 saat olarak yürütülür. Her hafta saat ders anlatımı, eleştiri veya öğrenci işlerinin değerlendirilmesi üzerinden kuramsal tartışmalara ayrılır. Geri kalan 4 saat öğrencinin tasarım çalışmalarını içerir. Her dönem projesi iki aşamadan oluşur. Başlangıç aşamasında örnek çalışması, bağlam analizi, tasarım fikri geliştirme ve mimari programın yorumlanması bulunurken tasarım aşamasında dersin yürütücüsü tarafından tanımlanan stüdyo çalışmaları gerçekleştirilir. Dönem proje konuları ve ders izlencesi her dönemin başında dersin yürütücüsü tarafından önerilir ve Bölüm Kurulunca onaylanır. Her hafta 8 saat gözetimli stüdyo çalışması yürütülür. Bu çalışmalar Mimarlık Fakültesi tarafından belirlenen mimari tasarım stüdyosu kullanımına uygun dersliklerde devam eder. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Final Projesi | 1 | %50 |
Ödev | 3 | %10 |
Sunum | 2 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 2 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 2 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 2 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 1 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 2 |