Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İnşaat Mühendisliği için Malzeme Bilimi | CE 241 | 2 | 1 | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Belirsiz |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Doğrusal ve düzlemsel yoğunlukları hesaplamak |
2. Gerilme-şekil değiştirme (stress-strain) diyagramları çizmek |
3. Yük altındaki malzemelerin davranışını kullanarak temel malzeme ve mekanik özellikleri tanımlamak. |
4. Çatlaklar ve gerilme konsantrasyonlarını kullanarak hasar koşullarını tanımlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | phys131 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, aşağıdaki konuları kapsayacak şekilde tasarlanmıştır: atomik ve moleküler yapı, katı malzemelerde bağlanma, kristal katıların yapısı, mühendislik malzemelerinin mekanik özellikleri (gerilme, şekil değiştirme, dayanım, süneklik, tokluk ve esneklik kavramları dahil). |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Projede kullanılacak görseller, tablolar vb oluşturmak için kullanılabilir |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Malzemelerin tanımı ve sınıflandırılması. |
2 | Atomik yapı, periyodik tablo, moleküler yapı, bağlanma |
3 | Kristal Katıların Yapısı |
4 | Kristal Katıların Yapısı (dvm) |
6 | Malzemelerin Mekanik Özellikleri – kuvvet ve gerilme ile ilgili kavramlar |
7 | Katılardaki Kusurlar |
8 | Malzemelerin Mekanik Özellikleri – yer değiştirme ve şekil değiştirme ile ilgili kavramlar |
9 | Malzemelerin Mekanik Özellikleri – dayanım ve süneklik |
10 | Malzemelerin Mekanik Özellikleri – gerilme-şekil değiştirme diyagramları |
11 | Malzemelerin Mekanik Özellikleri – gerilme-şekil değiştirme diyagramları |
12 | Mechanical Properties of Materials - toughness, resilience; |
13 | Hasar I |
14 | Hasar II |
|
Kaynaklar: |
William D. Callister, Jr. Materials Science and Engineering: An Introduction, 9th Ed. John Wiley & Sons, Inc. 2013 |
|
Diğer Kaynaklar: |
James F. Shackelford Introduction to Materials Science for Engineers, 9th Ed. Prentice Hall 2021
William F. Smith Foundations of Materials Science and Engineering, 7th Ed. McGraw-Hill 2023
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, haftada üç saatlik teorik dersler ve ek alıştırma saatleri olarak tasarlanmıştır. Teorik ders saatleri, konuların sunulması ve teorik konuların tartışılması için ayrılacak; iki saatlik alıştırma saatleri ise dersin kısa bir tekrarını yapmak, problem çözmek ve proje takibi için kullanılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Proje | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 1 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 1 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |