PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
TezARCH 599530 + 0060,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiUzaktan Eğitim
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Alanıyla ilgili özgün bir araştırma konusunu tanımlama ve araştırma problemine dayalı hipotez veya araştırma soruları geliştirme becerisi.
2. Kuramsal çerçeveyi ve ilgili literatürü eleştirel bir bakış açısıyla analiz ederek araştırmayı bilimsel temellere dayandırma becerisi.
3. Alanına uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri kullanarak araştırma tasarımını oluşturma ve uygulama becerisi
4. Topladığı verileri akademik ve etik ilkeler doğrultusunda çözümleme, yorumlama ve bilimsel sonuçlara ulaşma becerisi.
5. Araştırma süreci ve bulgularını bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlayarak alanına katkı sunan bir tez çalışması ortaya koyabilme becerisi.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Tez çalışmasını kapsayan bu ders, Mimarlık Yüksek Lisans programının esas dersidir. Kredisiz ve zorunlu bir ders olarak uygulanmaktadır. Tez çalışmasına dayalı gerekli tüm çalışmaların yürütüldüğü bu derste, tez konusunun belirlenmesi, amaç-kapsam ve hedeflerinin tanımlanması, gerekli kaynak taramasının yürütülmesi, araştırma yönteminin belirlenmesi, araştırma içeriğinin geliştirilmesi ve tezin yazımı çalışmaları yer almaktadır. Bu ders kapsamında öğrenciler, danışmanlarının rehberliğinde özgün bir araştırma planı geliştirerek akademik bir tez çalışması yürütür, ve, süreç boyunca bilimsel araştırma yöntemleri, etik ilkeler, literatür değerlendirme, veri toplama ve analiz teknikleri, bilimsel yazım kuralları ve sunum becerileri gibi konularda derinlemesine çalışmalar yaparlar. Bu ders sonunda öğrencinin tezini akademik ve etik kriterler ile Yüksek Lisans Enstitüsü Yazım Kurallarına uygun olarak tamamlaması ve bir jüri önünde savunması beklenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş ve tez süreci hakkında genel bilgilendirme
2Araştırma probleminin ve amacının belirlenmesi
3Hipotez / araştırma sorularının oluşturulması
4Kuramsal ve kavramsal çerçevenin yapılandırılması
5Literatür tarama teknikleri ve kaynak yönetimi
6Yöntem belirleme: araştırma yöntemleri ve araştırma tasarımı
7Veri toplama araçlarının geliştirilmesi
8Etik kurul başvurusu ve saha çalışmasına hazırlık
9Veri toplama süreci
10Veri analizi yöntemleri
11Bulguların sunumu ve yorumlanması
12Tartışma ve sonuçların yazımı
13Tezin akademik yazım ve biçimsel yapısı
14Tez savunmasına hazırlık: sunum ve jüri öncesi hazırlık
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
• Creswell, J. W. (2022). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. • Groat, L.N. and Wang, D. (2013) Architectural Research Methods. John Wiley & Sons, Hoboken. • APA Publication Manual (7th Edition) • Alanla ilgili özgün tez örnekleri ve akademik makaleler
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, öğrencinin hazırladığı teze ait tüm çalışma içeriğinin danışmanının rehberliğinde geliştirilmesine dayalıdır. Tez çalışmasına temel olacak tüm içerik bu dersin kapsamında oluşturulur. Ders, öğrencinin danışmanı rehberliğinde yürüttüğü bireysel çalışmalar ve bu çalışmaların değerlendirildiği öğrenci-danışman görüşmelerini içerir. Dersin yürütülmesinde aşağıdaki yöntemlerden yararlanılmaktadır: • Yüzyüze danışmanlık • Literatür tarama ve analiz • Uygulamalı veri toplama ve analiz • Akademik yazım ve sunum çalışmaları • Geri bildirim ve revizyon
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora)1%30
Tez önerisi/planlama1%10
Tez savunması1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması3
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması4
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek4
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak2
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek4
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek3
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek4
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek2
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek3
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek4
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek4