Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlama Stüdyosu I | CRP 201 | 2 | 1 | 4 + 4 | 6 | 10,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Farklı ölçeklerde planlama algısı geliştirmek |
2. Farklı konularda grup çalışması becerisini kazanma |
3. Bütünsel perspektif içinde ölçek farklılıklarını anlama |
4. Sözlü sunum becerileri ve kendini ifade etme yetenekleri edinme |
5. Grafik iletişim ve poster sunumlarını geliştirmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders planlama pratiğine giriş dersidir. İlk planlama uygulaması olarak, kapsamlı planlama yaklaşımının uygulanacağı bir proje çalışması yürütülecektir. Bu doğrultuda seçilen küçük ölçekli bir kent üzerinde bölgeden parçaya doğru değişen ölçeklerde çalışılacaktır. Planlama analiz çalışmalarına dair temel bir uygulama yapılarak, topografik, demografik, ekonomik, biçimsel, işlevsel ve benzeri konularda analiz çalışmaları gerçekleştirildikten planlama çalışmaları başlayacaktır. Ders bir kentin gelişmesi ve geleceği sorunsalına yönelik kapsamlı ve analitik çözümler üretmeye yönelik temel uygulamaları içermektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma Toplantısı / Ders Tanıtımı |
2 | Alan Analiz Çalışmaları |
3 | Ön-Jüri / Bölgesel Analizler |
4 | Bölgesel Analizler |
5 | Teknik Gezi |
6 | Alan Bulguları / Sunumlar |
7 | Bölgesel Analiz / Jüri |
8 | Bölgesel Plan Çalışmaları / Kritikler |
9 | Bölgesel Plan / Jüri |
10 | 25.000 Plan ve Vizyon Çalışmaları |
11 | 25.000 Plan ve Vizyon Çalışmaları |
12 | 25.000 Plan / Ön-Jüri |
13 | 25.000 Plan ve Vizyon Çalışmaları |
14 | 25.000 Plan ve Vizyon Çalışmaları |
|
Kaynaklar: |
Lynch, K. (1989). Site Planning. The U.S.: Maple-Vail.
Lynch, K. (1992). Good City Form. London, England: The M.I.T. Press.
Cullen, G. (1961). Townscape, London: The Architectural Press.
Lozano, E.E. (1990). Community Design and the Culture of Cities, Cambridge University Press.
Hall, P. (1988). Cities of Tomorrow, UK: TJ International.
Marcus, C.C. & Francis, C. (1998). People Places. New York, NY: John Wiley & Sons.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Anahtar sistem jüri sistemi üzerinden ilerlemektedir. Öğrenciler ölçek ve plan algılarını geliştirmek için tüm fikirlerini stüdyo ortamında paylaşırlar. Ders haftada 4 saat ders ve 4 saat stüdyo çalışması olarak düzenlenmiştir. Stüdyo çalışması, grup çalışması, stüdyo eleştirileri ve jüri sistemi olarak düzenlenmiştir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 8,00 | 112,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 1 | 5,00 | 5,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 15,00 | 30,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 5,00 | 5,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 5 | 12,00 | 60,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 40,00 | 40,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 2 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 2 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 4 |