PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yapısal ve Mekânsal İlkeler INAR 192122 + 023,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Temel yapısal kavramları ve elemanları tanımlar.
2. Farklı taşıyıcı sistem türlerini sınıflandırır ve açıklayabilir.
3. Yapısal sistemlerin iç mekân organizasyonuna etkisini analiz eder.
4. Biçim ve işlev arasındaki ilişkiyi örnekler üzerinden yorumlar.
5. Strüktürün dolaşım, açıklık, yönlenme gibi tasarım öğeleriyle ilişkisini değerlendirir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, iç mimarlık öğrencilerine yapısal sistemlerin temel ilkeleriyle birlikte mekansal organizasyonun fiziksel ve işlevsel boyutlarını tanıtmayı amaçlar. Taşıyıcı sistemlerin iç mekânı nasıl tanımladığı, biçim–işlev ilişkisine nasıl katkı sunduğu ve strüktürün dolaşım, açıklık, yönlenme gibi tasarım kararlarına etkisi ele alınır. Ders, teknik bilgi ile tasarım düşüncesini bütünleştirerek yapısal farkındalığı geliştirir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1İç Mimarlıkta Yapısal Prensiplere Giriş
2Tarihsel Süreçte Yapı ve Strüktür
3Temel Kavramlar ve Fizik İlkeleri
4Yük Türleri ve İç Mekânda Yüklerin Anlamı
5Yapısal Elemanlar
6Taşıyıcı Sistem Tipolojileri
7Strüktürel Sistem Okuma ve Analiz
8Yapı Sistemlerinin İç Mekânla Etkileşimi
9Hafif Yapılar ve Geçici Sistemler
10İç Mekânda Strüktürün Algısı
11Biçim, Örüntü, Ölçek ve Yapısal Düzen
12Biçim ve İşlev İlişkisi
13İnsan Eylemleri ve İç Mekanların Boyutları
14Dolaşım ve Mekânsal Organizasyonda Strüktür ve Biçim
 
Kaynaklar:
Dr. Gökçe ATAKAN, "Course Lecture Notes and Slides," Unpublished
 
Diğer Kaynaklar:
Julius Panero, Martin Zelnik; Human Dimension & Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards, 1979; 978-0823072712 Heino Engel; Tragsysteme Structure Systems , 2007; 978-3775718769
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu dersin öğretiminde, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı temel alınarak öğrencilerin kendi deneyimleriyle öğrenmeleri teşvik edilmektedir. Öğretim Yöntemleri 1. Interactive Anlatım-Sunuş 2. Tartışma-Buluş Öğretim Teknikleri: 1. Gösterim 2. Soru - Cevap 3. Mikro öğretmen (Öğret- Yeniden öğret) 4. Kavram Haritalama
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Take-home assignments1%15
Final Sınavı1%40
Katılım/Tartışma1%15
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme.1
2Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme.2
3İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme0
4Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme.4
5Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme.1
6Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme.0
7Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme0
8Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme.2