Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mekatronik Mühendisliğinin Temelleri | MECE 104 | 1 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mekatronik Mühendisliği'nin diğer mühendislik alanları arasındaki yerini öğrenecekler |
2. Mekatronik Mühendisleri'nin temel çalışma alanları uygulama örnekleri ile açıklanacaktır. |
3. Disiplinler arası mühendislik alanlarının önemi belirtilecektir. |
4. Mekanik ve elektrik mühendisliği kavramları ile ilgili temel tanımlar açıklanacaktır. |
5. Hata analizi ile ilgili temel tanımlar açıklanacaktır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Mekatronik Mühendisliğinin anlamı, Mekatronik Mühendisliği tarihi, Mekatronik Mühendisliğinde Temel Kavramlar, Makine Mühendisliği: tarih, alt disiplinler, ilgili disiplinler, mekanik nicelikler ve tanımları, boyutları ve birimleri, Elektrik ve Elektronik Mühendisliği: tarih, alt disiplinler, ilgili disiplinler, elektriksel büyüklükler ve tanımları, elektrik birimleri, Kontrol Mühendisliği: Kontrol Mühendisliği'nin tanımı, Kontrol Mühendisliği bileşenleri, sensörler, aktüatörler, kontrolörler, Mühendislik Etiği, Hata Analizi: hata analizinin başlangıç tanımı, belirsizliklerin raporlanması ve kullanılması, belirsizliklerin yayılması rassal belirsizliklerin istatistiksel analizi, Üretim Süreçleri, Elektrik ve Elektronik Laboratuvara Giriş: cihazlar, ekipman, devre bileşenleri, direnç okuma, Girişimcilik ve Yenilikçilik, Robotik: Robot kolu için VAL3 programlamanın temelleri, Mühendislik Etiği, Etik sorumluluk bilinci; tarafsız, ayrımcılık yapmadan, her türlü farklılığa açık olma bilinci, BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri kapsamında mühendislik uygulamalarının toplum, sağlık ve güvenlik, ekonomi, sürdürülebilirlik ve çevre üzerindeki etkileri hakkında bilgi. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamaktadır |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Mekatronik Mühendisliğine Giriş: Mekatronik Mühendisliği'nin tarihçesi, gelişimi ve araçları |
2 | Girişimcilik ve Yenilikçilik |
3 | Makine Mühendisliği: tarih, alt disiplinler, ilgili disiplinler, mekanik büyüklükler ve tanımları, boyutları ve birimleri |
4 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği: tarih, alt disiplinler, ilgili disiplinler, elektriksel büyüklükler ve tanımları, elektrik birimleri |
5 | Robotik: Robot kolu için VAL3 programlamanın temelleri. |
6 | Kontrol Mühendisliği: Kontrol Mühendisliği, Kontrol Mühendisliği bileşenleri, sensörler, aktüatörler, kontrolörler tanımı |
7 | Mühendislik Etiği, Etik sorumluluk bilinci; tarafsız, ayrımcılık yapmadan, her türlü farklılığa açık olma bilinci |
8 | BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri kapsamında mühendislik uygulamalarının toplum, sağlık ve güvenlik, ekonomi, sürdürülebilirlik ve çevre üzerindeki etkileri hakkında bilgi |
9 | Hata Analizi: Hata analizinin ön tanımı, raporlama ve belirsizliklerin kullanılması |
10 | Üretim süreçleri |
11 | Üretim süreçleri |
12 | Üretim süreçleri |
13 | Elektrik ve Elektronik Laboratuvara Giriş: Cihazlar, ekipman, devre bileşenleri, direnç okuma, |
14 | BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri kapsamında mühendislik uygulamalarının toplum, sağlık ve güvenlik, ekonomi, sürdürülebilirlik ve çevre üzerindeki etkileri hakkında bilgi |
|
Kaynaklar: |
A. Kuttan,Introduction to Mechatronics,Oxford University Press,2007,0-19-568781-7 |
|
Diğer Kaynaklar: |
D. G. Alciatore, M. B. Histand,Introduction to mechatronics and measurement systems,McGrew- Hill, 2003,0-07-240241-5
J. R. Taylor, An introduction to error analysis , University Science Books, 1997, 0-935702-42-3
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 2 saatlik teorik ders yapılacaktır.
- Öğrenciye 1 proje verilecektir. Proje, büyük harf yazmak için özel robotik kol hareketleri yapmak üzere bir VAL3 program kodu yazmakla ilgili olacaktır. Proje 4 veya 5 kişilik bir öğrenci grubu tarafından yürütülecektir.
- 2 ara sınav ve 1 final sınavı yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %40 |
Proje | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 1,00 | 1,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 5,00 | 10,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 5,00 | 5,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi. | 0 |
2 | Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 3 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 4 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 4 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |