PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mekatronik Mühendisliğinin TemelleriMECE 104122 + 023,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mekatronik Mühendisliği'nin diğer mühendislik alanları arasındaki yerini öğrenecekler
2. Mekatronik Mühendisleri'nin temel çalışma alanları uygulama örnekleri ile açıklanacaktır.
3. Disiplinler arası mühendislik alanlarının önemi belirtilecektir.
4. Mekanik ve elektrik mühendisliği kavramları ile ilgili temel tanımlar açıklanacaktır.
5. Hata analizi ile ilgili temel tanımlar açıklanacaktır.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Mekatronik Mühendisliğinin anlamı, Mekatronik Mühendisliği tarihi, Mekatronik Mühendisliğinde Temel Kavramlar, Makine Mühendisliği: tarih, alt disiplinler, ilgili disiplinler, mekanik nicelikler ve tanımları, boyutları ve birimleri, Elektrik ve Elektronik Mühendisliği: tarih, alt disiplinler, ilgili disiplinler, elektriksel büyüklükler ve tanımları, elektrik birimleri, Kontrol Mühendisliği: Kontrol Mühendisliği'nin tanımı, Kontrol Mühendisliği bileşenleri, sensörler, aktüatörler, kontrolörler, Mühendislik Etiği, Hata Analizi: hata analizinin başlangıç tanımı, belirsizliklerin raporlanması ve kullanılması, belirsizliklerin yayılması rassal belirsizliklerin istatistiksel analizi, Üretim Süreçleri, Elektrik ve Elektronik Laboratuvara Giriş: cihazlar, ekipman, devre bileşenleri, direnç okuma, Girişimcilik ve Yenilikçilik, Robotik: Robot kolu için VAL3 programlamanın temelleri, Mühendislik Etiği, Etik sorumluluk bilinci; tarafsız, ayrımcılık yapmadan, her türlü farklılığa açık olma bilinci, BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri kapsamında mühendislik uygulamalarının toplum, sağlık ve güvenlik, ekonomi, sürdürülebilirlik ve çevre üzerindeki etkileri hakkında bilgi.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bulunmamaktadır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Mekatronik Mühendisliğine Giriş: Mekatronik Mühendisliği'nin tarihçesi, gelişimi ve araçları
2Girişimcilik ve Yenilikçilik
3Makine Mühendisliği: tarih, alt disiplinler, ilgili disiplinler, mekanik büyüklükler ve tanımları, boyutları ve birimleri
4Elektrik ve Elektronik Mühendisliği: tarih, alt disiplinler, ilgili disiplinler, elektriksel büyüklükler ve tanımları, elektrik birimleri
5Robotik: Robot kolu için VAL3 programlamanın temelleri.
6Kontrol Mühendisliği: Kontrol Mühendisliği, Kontrol Mühendisliği bileşenleri, sensörler, aktüatörler, kontrolörler tanımı
7Mühendislik Etiği, Etik sorumluluk bilinci; tarafsız, ayrımcılık yapmadan, her türlü farklılığa açık olma bilinci
8BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri kapsamında mühendislik uygulamalarının toplum, sağlık ve güvenlik, ekonomi, sürdürülebilirlik ve çevre üzerindeki etkileri hakkında bilgi
9Hata Analizi: Hata analizinin ön tanımı, raporlama ve belirsizliklerin kullanılması
10Üretim süreçleri
11Üretim süreçleri
12Üretim süreçleri
13Elektrik ve Elektronik Laboratuvara Giriş: Cihazlar, ekipman, devre bileşenleri, direnç okuma,
14BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri kapsamında mühendislik uygulamalarının toplum, sağlık ve güvenlik, ekonomi, sürdürülebilirlik ve çevre üzerindeki etkileri hakkında bilgi
 
Kaynaklar:
A. Kuttan,Introduction to Mechatronics,Oxford University Press,2007,0-19-568781-7
 
Diğer Kaynaklar:
D. G. Alciatore, M. B. Histand,Introduction to mechatronics and measurement systems,McGrew- Hill, 2003,0-07-240241-5 J. R. Taylor, An introduction to error analysis , University Science Books, 1997, 0-935702-42-3
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 2 saatlik teorik ders yapılacaktır. - Öğrenciye 1 proje verilecektir. Proje, büyük harf yazmak için özel robotik kol hareketleri yapmak üzere bir VAL3 program kodu yazmakla ilgili olacaktır. Proje 4 veya 5 kişilik bir öğrenci grubu tarafından yürütülecektir. - 2 ara sınav ve 1 final sınavı yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%40
Proje1%20
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)140,507,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)11,001,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)25,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)15,005,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi.0
2Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. 0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.3
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.4
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.4
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0