PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Araştırma Yöntemleri IIPSY 114124 + 045,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İki tip araştırma geçerliliğini tanımlayabilir: Yapı, istatistiksel çıkarım, iç ve dış geçerlilik
2. Deneysel, yarı deneysel, deneysel olmayan ve tek denekli araştırma tasarımlarını karşılaştırır ve zıtlıklarını ortaya koyar.
3. Deneysel çalışmalarda kullanılan çeşitli kontrol tekniklerini (örneğin; rastgele atama, eşleştirme, dengeleme) tanımlar.
4. Yarı deneysel tasarımların temel özelliklerini ve bunların güçlü deneylerden nasıl farklı olduğunu açıklar.
5. Anket ve ilişkisel araştırmaların tasarım kalitesini ve sınırlılıklarını değerlendirir.
6. Nitel araştırmalarda kullanılan temel veri toplama ve analiz tekniklerini tanımlar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders iki derslik bir serinin devamı olarak psikolojide araştırma yöntemlerini işlemeye devam etmekte ve psikolojideki nicel ve nitel araştırma yöntemlerini kapsamaktadır. Bu derste, psikolojik araştırmalardaki ileri düzey kavramlar anlatılmaktadır. Bu kapsamda araştırma geçerliğini belirleyen faktörler, deneysel araştırma ve kontrol teknikleri, yarı-deneysel desenler, tek denekli desenler, deneysel olmayan nicel araştırma ve nitel araştırma yöntemleri öğretilecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Araştırma Yöntemleri II dersi kapsamındaki tüm ödev ve araştırma önerilerinde üretken yapay zeka uygulamalarının (ChatGPT, Gemini vb.) kullanılması intihal olarak değerlendirilecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Araştırma geçerliliğinin sağlanması: Yapı, istatistiksel çıkarım, iç geçerlilik
2Araştırma geçerliliğinin sağlanması: Dış geçerlilik
3Deneysel araştırmalarda kontrol teknikleri
4Örneklem Sayısı ve Popülasyona Genellleme
5Araştırma Raporu
6Literatür Tarama
7Ara sınav
8Deneysel Tasarımın Temelleri
9Gelişmiş Deneysel Tasarım
10İlişkisel Araştırma
11Boylamsal Çalışmalar
12Anketler
13Proje Sunumları
14Gözden Geçirme
15
 
Kaynaklar:
Christensen, L. B., Johnson, B., Turner, L. A., and Christensen, L. B. (2019). Research methods, design, and analysis (13th edition). Pearson
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders anlatımı, soru-cevap, tartışma. Derslere katılım zorunludur. Öğrencilerin derslerin en az %70'ine katılması beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%20
Ödev4%20
Final Sınavı1%40
Proje1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)120,0020,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.0
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.3
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.2
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.2
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.3
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.0
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.4
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.3
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.4
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.4
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.0
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.2
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.4
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.3
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.4