PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
ErgonomiINAR 122122 + 023,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Ergonomi ile ilgili temel terimleri tanımlama
2. Ergonomik standartları içmimarlıkta ve ürün tasarımında uygulama
3. Tasarımı kullanacak kullanıcı nüfusunu tahmin ederek buna göre tasarlama
4. Ergonomik prensiplere göre tasarım örneklerini değerlendirme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin amacı insan ve çalışma alanında yer alan, tüm mekan ve donatıların insanların fiziksel ve psikolojik gereksinimlerine uygun olarak tasarlanması için ergonominin tanımı, insan hayatındaki ve tasarım dünyasındaki önemi gibi gerekli bilgilerin öğrencilere aktarılmasıdır. İçmimarlık insanlar için tasarlanmış mekan düzenlemelerini, bu düzenlemeye dahil olan mobilya, aydınlatma, akustik, ısıl konfor, tesisat gibi pek çok alanı kapsar, dolayısıyla öğrencilere sadece tasarım standartları, ölçüler değil, aynı zamanda gelişen teknoloji ile birlikte değişen standartların da takip edilebilmeleri için bu temel bilgilere ek olarak mekan tasarlarken doğru bilgilere nereden ve nasıl ulaşacakları aktarılır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapay zekâ kullanımının, öğrencilerin başarılarını artırmak, öğretim süreçlerini desteklemek ve eğitimde dijital dönüşümü sağlamak gibi konularda öğretim süreçlerine katkı sağlaması beklenmektedir. Yaratıcı süreçte yapay zekadan sınırlı ve etik bir şekilde faydalanılması teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan - bunu uygun biçimde belirterek ve kaynak göstererek - destek alabilirler.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1GİRİŞ: Ergonomi, insan faktörleri, tasarım ve İçmimarlık
2Ergonominin tarihi ve tanımı
3Antropometri
4Kinestezi
5Oturma eylemi ve mobilyalar
6Çalışma eylemi
7Ara Sınav + Ergonomi konusuna genel bakış
8Çalışma Alanı
9Mutfaklar ve Standartları (Isıl konfor, gürültü, Aydınlatma, vs.)
10Banyo Standartları (Isıl konfor, gürültü, Aydınlatma, vs.)
11Evrensel Tasarım ve Erişilebilir Tasarım
12Form - İşlev - Estetik ve Ergonomi üzerine tartışma - Tasarım ve tasarım süreci:Tasarım kapsamı, işlev, insan ihtiyaçları, çevresel etmenler
13Mekan, insan ve çevresel psikoloji: insan psikolojisi için ergonomik etmenler, Estetik:Ergonomik gereksinimlerin tasarıma estetik olarak dahil edilmesi
14Öğrenci Sunumları
 
Kaynaklar:
Stephen Pheasant - Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and the Design of Work, Taylor and Francis Ltd. 0 7484 0326 4 Gavriel Salvendi (Editor) - Handbook of Human Factors and Ergonomics, 4th Edition, Wiley 978-1-118-13148-0 Jan Dul (Author), Bernard Weerdmeester - Ergonomics for Beginners: A Quick Reference Guide, 3rd Edition, CRC Press 978-1420077513
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler öğretim elemanının konu anlatımı, öğrencilerin ara sunumları ile pekiştirilmesiyle aktarılır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Sözlü Sunum1%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme.3
2Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme.4
3İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme4
4Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme.2
5Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme.3
6Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme.2
7Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme3
8Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme.3