PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Göz Hareketleri MetodolojisiPSY 5283 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. göz hareketleri metodolojisiyle ilgili görsel dikkat üzerine olan kuramları açıklar
2. göz hareketlerinin taksonomisini ve modellerini tanımlar
3. göz takibi tekniklerini tartışır
4. göz hareket verilerini analiz eder
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerNone
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerNone
 
Dersin Tanımı:

Bu ders göz hareketleri metodolojisinin kuramını ve uygulamasını kapsamaktadır. Görsel dikkat, görsel psikofizyoloji, göz hareketlerinin taksonomisi ve modelleri ile göz takip teknikleri vurgulanacaktır. Ders, ayrıca, göz takip çalışmalarının deney tasarımını içermektedir. Öğrencilere göz hareket verilerini analiz etmede pratik yapmalarına imkan verilecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan kopyalanmış metinlere yer vermenize izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Görsel Dikkat
3Görsel Psikofizik
4Göz Hareketleri Taksonomisi ve Modelleri
5Göz Hareketleri Taksonomisi ve Modelleri
6Göz Takibi Teknikleri
7Göz Takibi Teknikleri
8Göz Takibi Teknikleri
9Göz Takip Donanımı
10Deneysel Tasarım
11Göz Hareket Analizi
12İlgilenilen Alanlar
13Dikkat Haritaları
14İzlenen Yollar
 
Kaynaklar:
Duchowski. Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. Springer. 2017
 
Diğer Kaynaklar:
Holmqvist & Nystrom. Eye Tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford University Press. 2015
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Düz anlatım yöntemi kullanılmaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje1%30
Final Sınavı1%40
Ödev1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek.2
2Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak.0
3Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek.4
4Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek.3
5Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek3
6Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek.2
7Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek.1
8Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek.2
9Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak.0
10İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak.0
11Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak.0
12Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak.3
13Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek.3
14Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak2
15Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak.2