Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Göz Hareketleri Metodolojisi | PSY 528 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. göz hareketleri metodolojisiyle ilgili görsel dikkat üzerine olan kuramları açıklar |
2. göz hareketlerinin taksonomisini ve modellerini tanımlar |
3. göz takibi tekniklerini tartışır |
4. göz hareket verilerini analiz eder |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | None |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | None |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders göz hareketleri metodolojisinin kuramını ve uygulamasını kapsamaktadır. Görsel dikkat, görsel psikofizyoloji, göz hareketlerinin taksonomisi ve modelleri ile göz takip teknikleri vurgulanacaktır. Ders, ayrıca, göz takip çalışmalarının deney tasarımını içermektedir. Öğrencilere göz hareket verilerini analiz etmede pratik yapmalarına imkan verilecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan kopyalanmış metinlere yer vermenize izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Görsel Dikkat |
3 | Görsel Psikofizik |
4 | Göz Hareketleri Taksonomisi ve Modelleri |
5 | Göz Hareketleri Taksonomisi ve Modelleri |
6 | Göz Takibi Teknikleri |
7 | Göz Takibi Teknikleri |
8 | Göz Takibi Teknikleri |
9 | Göz Takip Donanımı |
10 | Deneysel Tasarım |
11 | Göz Hareket Analizi |
12 | İlgilenilen Alanlar |
13 | Dikkat Haritaları |
14 | İzlenen Yollar |
|
Kaynaklar: |
Duchowski. Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. Springer. 2017 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Holmqvist & Nystrom. Eye Tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford University Press. 2015 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Düz anlatım yöntemi kullanılmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Proje | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek. | 2 |
2 | Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak. | 0 |
3 | Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek. | 4 |
4 | Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek. | 3 |
5 | Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek | 3 |
6 | Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek. | 2 |
7 | Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek. | 1 |
8 | Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek. | 2 |
9 | Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak. | 0 |
10 | İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak. | 0 |
11 | Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak. | 0 |
12 | Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak. | 3 |
13 | Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek. | 3 |
14 | Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak | 2 |
15 | Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak. | 2 |