PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Uyku ve Bilişsel SüreçlerPSY 5263 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Uyku bilminde kullanılan terimleri açıklayabileceklerdir
2. Uyku ve fonksiyonlarını açıklayabileceklerdir
3. Uykunun nörobiyolojik mekanizmalarını öğrenmiş olacaklardır
4. Uykunun bellek ve duygular üzerine etkilerini açıklayabileceklerdir
5. Uyku düzensizliklerinin sağlığımız üzerine etkilerini anlatabileceklerdir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders kapsamında uykunun fonksiyonunu açıklayan başlıca teoriler, yetersiz uykunun bilişsel ve duygusal süreçlerimiz üzerine etkileri, uykuyu düzenleyen mekanizmalar ve bu mekanizmalardaki anormallikler ele alınmaktatır . Ek olarak ders kapsamında uykunun nörobiyolojisi ve elektrofizyolojisi ve uykuyu değerlendirmede kullanılan metodlar anlatılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan kopyalanmış metinlere yer vermenize izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin tanımlanması
2Uyku ve uyku kaydı sistemleri
3Nörotransmiterler, nöromodulatörler ve uyku
4Uyku ve beyin aktiviteleri
5Uykunun günlük aktivitelerimiz üzerine etkisi
6İnsanlarda uykunun gelişimsel özellikleri
7Ara sınav
8Uyku ve bellek konsolidasyonu
9Uyku ve duygu regulasyonu
10Uyku yoksunluğunun bilişsel süreçlere etkisi
11Uyku bozukluklarında bilişsel bozulmalar
12Uyku ve psikolojik bozukluklar
13Rüyanın fonksiyonu üzerine teoriler
14Genel değerlendirme
 
Kaynaklar:
Stickgold R. & Walker M.P. (2009). The Neuroscience of Sleep.MA: Elsevier. Parmeggiani P.L. & Velutti R.A. (2005). The Physiologic Nature of Sleep.London; Imperial College Press.
 
Diğer Kaynaklar:
Carskadon, M.A., & Dement, W.C. (2011). Monitoring and staging human sleep. In M.H. Kryger, T. Roth, & W.C. Dement (Eds.), Principles and practice of sleep medicine, 5th edition, (pp 16-26). St. Louis: Elsevier Saunders.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Proje, Sunum, Tartışma
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Proje1%20
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek.2
2Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak.0
3Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek.3
4Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek.3
5Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek2
6Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek.0
7Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek.1
8Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek.4
9Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak.2
10İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak.2
11Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak.1
12Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak.3
13Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek.1
14Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak2
15Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak.1