Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Uyku ve Bilişsel Süreçler | PSY 526 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Uyku bilminde kullanılan terimleri açıklayabileceklerdir |
2. Uyku ve fonksiyonlarını açıklayabileceklerdir |
3. Uykunun nörobiyolojik mekanizmalarını öğrenmiş olacaklardır |
4. Uykunun bellek ve duygular üzerine etkilerini açıklayabileceklerdir |
5. Uyku düzensizliklerinin sağlığımız üzerine etkilerini anlatabileceklerdir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders kapsamında uykunun fonksiyonunu açıklayan başlıca teoriler, yetersiz uykunun bilişsel ve duygusal süreçlerimiz üzerine etkileri, uykuyu düzenleyen mekanizmalar ve bu mekanizmalardaki anormallikler ele alınmaktatır . Ek olarak ders kapsamında uykunun nörobiyolojisi ve elektrofizyolojisi ve uykuyu değerlendirmede kullanılan metodlar anlatılmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan kopyalanmış metinlere yer vermenize izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin tanımlanması |
2 | Uyku ve uyku kaydı sistemleri |
3 | Nörotransmiterler, nöromodulatörler ve uyku |
4 | Uyku ve beyin aktiviteleri |
5 | Uykunun günlük aktivitelerimiz üzerine etkisi |
6 | İnsanlarda uykunun gelişimsel özellikleri |
7 | Ara sınav |
8 | Uyku ve bellek konsolidasyonu |
9 | Uyku ve duygu regulasyonu |
10 | Uyku yoksunluğunun bilişsel süreçlere etkisi |
11 | Uyku bozukluklarında bilişsel bozulmalar |
12 | Uyku ve psikolojik bozukluklar |
13 | Rüyanın fonksiyonu üzerine teoriler |
14 | Genel değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Stickgold R. & Walker M.P. (2009). The Neuroscience of Sleep.MA: Elsevier.
Parmeggiani P.L. & Velutti R.A. (2005). The Physiologic Nature of Sleep.London; Imperial College Press. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Carskadon, M.A., & Dement, W.C. (2011). Monitoring and staging human sleep. In M.H. Kryger, T. Roth, & W.C. Dement (Eds.), Principles and practice of sleep medicine, 5th edition, (pp 16-26). St. Louis: Elsevier Saunders. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Proje, Sunum, Tartışma |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Proje | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek. | 2 |
2 | Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak. | 0 |
3 | Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek. | 3 |
4 | Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek. | 3 |
5 | Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek | 2 |
6 | Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek. | 0 |
7 | Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek. | 1 |
8 | Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek. | 4 |
9 | Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak. | 2 |
10 | İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak. | 2 |
11 | Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak. | 1 |
12 | Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak. | 3 |
13 | Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek. | 1 |
14 | Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak | 2 |
15 | Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak. | 1 |