Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Görsel Biliş | PSY 522 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. görme üzerine teorik yaklaşımları açıklar |
2. renk algısı üzerine olan kuramları tanımlar |
3. parçaların, nesnelerin, yüzeylerin ve çevrenin algısı üzerine yapılan araştırmaları tartışır |
4. görsel dikkat, görsel bellek ve imgelem üzerine değişik kuramları değerlendirir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | None |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | None |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders görme üzerine kuramsal yaklaşımları kapsamaktadır. Renk algısı, görsel dikkat, görsel bellek ve imgelem gibi konular vurgulanacaktır. Ders ayrıca parçaların, nesnelerin, yüzeylerin ve çevrelerin algılanmasını kapsamaktadır. Şekillerin ve yapıların zihinde nasıl temsil edildiği tartışılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut dersteki fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilir. Ancak, doğrudan YZ araçlarından kopyalanmış metinleri eklemesine izin verilmez. Öğrenciler yapay zekadan elde edilen fikirleri kendi sözcükleriyle ifade etmeli ve bunları orijinal yorum ve analizleriyle harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ’nın sohbet kayıtları ödeve ek olarak sunulmalıdır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Görme Bilimine Giriş |
2 | Görme Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar |
3 | Renk Algısı |
4 | Imaj Yapısını İşleme |
5 | Derinlik İçindeki Yüzeyleri İşleme |
6 | Objeler ve Çevreler |
7 | Nesne Özelliklerini ve Parçalarını Algılamak |
8 | Şekli ve Yapıyı Temsil Etmek |
9 | Hareketi ve Olayları Algılamak |
10 | Görsel Seçim |
11 | Görsel Bellek ve İmgelem |
12 | Görsel Bellek ve İmgelem |
13 | Görsel Dikkat |
14 | Görsel Dikkat |
|
Kaynaklar: |
Palmer. Vision Science: Photons to Phenomenology. The MIT Press. 1999 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Goldstein. Sensation and Perception. Wadsworth Publishing. 2016 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı şeklinde tasarlanmıştır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Proje | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek. | 3 |
2 | Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak. | 0 |
3 | Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek. | 4 |
4 | Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek. | 4 |
5 | Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek | 3 |
6 | Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek. | 2 |
7 | Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek. | 3 |
8 | Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek. | 3 |
9 | Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak. | 2 |
10 | İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak. | 3 |
11 | Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak. | 0 |
12 | Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak. | 2 |
13 | Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek. | 1 |
14 | Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak | 0 |
15 | Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak. | 1 |