PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Görsel BilişPSY 5223 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. görme üzerine teorik yaklaşımları açıklar
2. renk algısı üzerine olan kuramları tanımlar
3. parçaların, nesnelerin, yüzeylerin ve çevrenin algısı üzerine yapılan araştırmaları tartışır
4. görsel dikkat, görsel bellek ve imgelem üzerine değişik kuramları değerlendirir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerNone
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerNone
 
Dersin Tanımı:

Bu ders görme üzerine kuramsal yaklaşımları kapsamaktadır. Renk algısı, görsel dikkat, görsel bellek ve imgelem gibi konular vurgulanacaktır. Ders ayrıca parçaların, nesnelerin, yüzeylerin ve çevrelerin algılanmasını kapsamaktadır. Şekillerin ve yapıların zihinde nasıl temsil edildiği tartışılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut dersteki fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilir. Ancak, doğrudan YZ araçlarından kopyalanmış metinleri eklemesine izin verilmez. Öğrenciler yapay zekadan elde edilen fikirleri kendi sözcükleriyle ifade etmeli ve bunları orijinal yorum ve analizleriyle harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ’nın sohbet kayıtları ödeve ek olarak sunulmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Görme Bilimine Giriş
2Görme Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar
3Renk Algısı
4Imaj Yapısını İşleme
5Derinlik İçindeki Yüzeyleri İşleme
6Objeler ve Çevreler
7Nesne Özelliklerini ve Parçalarını Algılamak
8Şekli ve Yapıyı Temsil Etmek
9Hareketi ve Olayları Algılamak
10Görsel Seçim
11Görsel Bellek ve İmgelem
12Görsel Bellek ve İmgelem
13Görsel Dikkat
14Görsel Dikkat
 
Kaynaklar:
Palmer. Vision Science: Photons to Phenomenology. The MIT Press. 1999
 
Diğer Kaynaklar:
Goldstein. Sensation and Perception. Wadsworth Publishing. 2016
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders anlatımı şeklinde tasarlanmıştır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje1%30
Final Sınavı1%40
Ödev1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek.3
2Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak.0
3Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek.4
4Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek.4
5Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek3
6Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek.2
7Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek.3
8Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek.3
9Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak.2
10İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak.3
11Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak.0
12Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak.2
13Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek.1
14Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak0
15Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak.1