PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Balkanlar ve Kafkasya'da SiyasetPSI 5283 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Her iki bölgede meydana gelen çatışmaların bağımsız çatışmalar olmadığının, komünizmin çökmesinin sonuçları olduğunun kavranması,
2. Bölgedeki çatışmaların hangi yöntemlerle çözümlendiğinin sorgulanarak vakalara göre sebep-sonuç ilişkilerinin ve ne tür değişiklikler sergilendiğinin teorik temelde anlaşılması,
3. Küresel ve bölgesel aktörlerin çatışmalar süresince ve sonrasında yaklaşımlarının kavranması
4. Rusya’nın her iki bölgenin siyasetinde başat aktör olduğundan hareketle, çarlık döneminden günümüze kadar her iki bölgeye dair politikasında öne çıkan unsurların devamlılık gösterip göstermediğinin anlaşılması
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derste, Balkanlar ve Kafkasya’nın tarihi arka planının kısaca incelenmesinin ardından, her iki bölgedeki paralel dağılma süreçleri analiz edilir. Eski Yugoslavya’da savaşlar (Bosna - Hersek ve Kosova), Makedon – Arnavut çatışması, Bulgaristan’da Türklere yönelik asimilasyon uygulamaları, Azerbaycan - Ermenistan savaşı (Karabağ sorunu), Rusya – Çeçenistan çatışması, Gürcistan’da etnik çatışmalar (Gürcü – Oset Savaşı, Gürcü – Abhaz Savaşı, 08.08.2008 Savaşı) üzerinde durulur. Rusya ağırlıklı olmak üzere küresel ve bölgesel güçlerin Balkan ve Kafkas politikaları incelenir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Yugoslavya'nın Dağılması ve Bosna-Hersek'te Savaş
3Kosova Krizi (1)
4Kosova Krizi (2)
5Makedon - Arnavut Çatışması
6Bulagaristan'da Türklere Yönelik Asimilasyon (1984-1989)
7Dağlık Karabağ sorunu
8VİZE SINAVI
9Rus- Çeçen Savaşı (1)
10Rus - Çeçen Savaşı (2)
11Gürcistan-Abhazya, Gürcistan-Güney Osetya Çatışmaları (1990’lar)
128.8.2008 Savaşı
13Sunumlar
14Sunumlar
 
Kaynaklar:
Svante Cornell,Small Nations and Great Powers: A Study of Ethnopolitical Conflict in the Caucasus, London and New York: Routledge Curzon Press 2001 Mustafa Aydın, New Geopolitics of Central Asia and the Caucasus: Causes of Instability and Predicament, Ankara: SAM 2000 Robert M. Hayden From Yugoslavia to the western Balkans : studies of a European disunion, 1991-2011 Leiden: Brill 2013 Maire Braniff Integrating the Balkans : conflict resolution and the impact of EU expansion London, New York: I.B. Tauris 2011 Mark Biondich The Balkans : revolution, war, and political violence since 1878 Oxford, New York: Oxford University Press 2011
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders anlatımı, sınıf içi tartışmalar.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Ödev1%25
Sözlü Sunum1%15
Final Sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Sosyal bilimler, ekonomi ve hukukun temel kavramlarını anlayabilir ve yorumlayabilir.3
2Siyaset Bilimi alanında yeni bilgi ve yöntemleri geliştirmek ve farklı alanlarda yer alan yararlı bilgileri bütünleştirmek için yürütülen araştırma ve/veya yenilik faaliyetlerinde ve sorun çözmede ileri düzeyde beceriye sahip olur; temel prensipleri, amaçları, veri toplama metodlarını ve veri analizini anlayabilir.3
3Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanlarında, özgün fikirlerin ve/veya araştırmaların temelini oluşturan ve bir kısmı en ileri düzeydeki ihtisas bilgisine sahip olur.4
4Genelde sosyal bilimler özelde ise Siyaset Bilimi alanında neyin doğru, gerçek ya da sağduyu olarak sunulduğunun sorgulanması için eleştirel bir akıl ve analitik kapasiteye sahip olur.3
5Sürekli değişen dünyada, alternatif bilgi kanallarına ulaşmayı bilir, hayat-boyu öğrenme için hazır olur.2
6İleri araştırma işlemlerinin kavranılması, tasarlanması, uygulanması ve uyarlanmasını yapma becerisine, ekip üyesi veya kısmen özerk olarak sahip olur ve bulgularını bilim dünyasına sunma yeteneğine sahip olur.3
7Türk toplumu, siyasi tarihi, siyasi gelenekleri ve kültürünün yanı sıra Türk anayasal ve idari yapısı hakkında derin bir kavrayışa sahip olur.0
8Klasik ve çağdaş siyaset teorilerinin yanı sıra uluslararası hukuk ve uluslararası örgütler hakkında da derin bilgi sahibi olur.2
9Küresel ekonomik, politik ve kültürel ilişkiler hakkında derin bir bilgi birikimine kavuşmakla birlikte söz konusu alanlardaki gelişmeleri anlayabilme ve yorumlayabilme yeteneğine sahip olur.3
10Başkalarına ve çevreye karşı sosyal ve vatandaşlık sorumluluğunun bilincindedir; Sosyal, kültürel hakları destekler, sosyal adalet bilinci kazanır.0
11İngilizce’yi günlük iletişim ve ileri düzey profesyonel amaçlar için kullanabilir (Avrupa dil portfolyosu global ölçeği, düzey B1).2
12Kendisini, bağımsız olarak ve grup içinde sözlü ve yazılı biçimde ifade edebilir.4
13Eğitimini aldığı alandaki araştırma ve çalışmalar için gerekli bilgisayar teknolojilerini kullanır.4
14Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kapsamında yer alan iş veya öğrenme alanlarındaki bilgi, beceri, tutum ve davranışlar ile toplumsal ve etik meseleler ve sorumluluklar ilişkisinin farkında olur.3
15Alanıyla ilgili bilgilerin edinilmesi, verilerin toplanması, analiz edilmesi, uygulanması ve araştırma bulgularının aktarılması sürecinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik ilkelere bağlı kalır.3