Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Avrupa Birliği: Bütünleşme ve Genişleme | PSI 511 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bu derste öğrenciler; Avrupa bütünleşme düşüncesinin tarihi temellerini; Avrupa bütünleşme projesinin ne olduğunu ve İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra nasıl gelişmeye başladığını; bütünleşmenin hangi kuramsal temeller üzerine oturduğunu; Avrupa Birliği’ni oluşturan kurumların neler olduğunu ve zaman içinde nasıl değiştiğini; Avrupa Birliği genişleme süreci içinde hangi yeni devletlerin sürece dahil edildiğini, bu genişleme dönemlerinin genel özelliklerinin neler olduğunu ve genişleme ile hem üye devletlerin hem de Birliğin nasıl değiştiğini öğreneceklerdir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Avrupa bütünleşme düşüncesinin tarihi kökleri; İkinci Dünya Savaşı’ndan Avrupa Topluluğu’nun kuruluşuna kadar olan dönemdeki olaylar; bütünleşme teorileri; bütünleşmeyi hazırlayan antlaşma süreci; bütünleşmenin temel yapısını oluşturan kurumsal unsurlar; Avrupa Birliği genişlemesinin teorik ve karşılaştırmalı siyasi yapısı; genişleme konusundaki tarihsel çabalar; genişlemenin NATO gibi kurumlarla olan ilişkisi ve sektörel dinamikler; genişlemenin jeopolitik özellikleri |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Avrupa bütünleşmesinin tarihi kökleri; tarihte Avrupa’yı birleştirme çabaları; birleşme düşüncesinin ekonomik sebepleri |
2 | İkinci Dünya Savaşı’ndan sonraki gelişmeler ve Topluluğun kuruluşu; Avrupa hareketi, Almanya sorunu ve Avrupa Siyasi Topluluğu |
3 | Avrupa bütünleşmesinin teorik yapısı, teorilerin Topluluğun ortaya çıkışındaki etkileri |
4 | Avrupa bütünleşmesinin genişleme ve derinleşme dinamikleri |
5 | Roma’dan Lizbon’a antlaşmalar ve antlaşmaların Avrupa bütünleşmesine etkileri |
6 | Avrupa Birliği kurumları; Avrupa Konseyi, Avrupa Komisyonu, Avrupa Parlamentosu, Bakanlar Konseyi, Adalet Divanı |
7 | Diğer kurumlar; Avrupa Merkez Bankası; Sayıştay; Ekonomik ve Sosyal Konsey |
8 | Avrupa Birliği’nin karar alma mekanizması |
9 | Avrupa bütünleşmesinin tarihi basamakları; bütünleşmenin ilk On Yılı (1960’lar); Avrupa bütünleşmesinde sorunlu yıllar (1970’ler) |
10 | Avrupa Birliği ruhunun yeniden kazanılması (1980’ler) ve Avrupa bütünleşmesinde dönüşüm ve Birliğin ortaya çıkışı (1990’lar) |
11 | Avrupa Birliği’nin genişleme süreci ve dinamikleri; Avrupa Birliği genişlemesinin siyasi yapısı |
12 | Kurumsal çıkarlar: AB ve NATO’nun genişlemesi ve Doğu Avrupa’nın jeopolitiği |
13 | Avrupa bütünleşmesi ve genişleme yapısının sektörel dinamikleri |
14 | Avrupa Birliği’nin geleceği ve genel değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Kaya, Ayhan vd. Avrupa Birliği’ne Giriş, Tarih, Kurumlar ve Politikalar, 4. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2020.
Akçay, Belgin ve İlke Göçmen. Avrupa Birliği, Tarihçe, Teoriler, Kurumlar ve Politikalar, 3. Baskı, Seçkin, Ankara, 2016.
Haluk Özdemir Avrupa Mantığı, Avrupa Bütünleşmesinin Teori ve Dinamikleri Boğaziçi Üniversitesi 2012
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Keskin, Hakan. Mitos'tan Lizbon'a Avrupa Birliği El Kitabı, Seçkin, Ankara, 2016.
John McCormick. Avrupa Birliği Siyaseti. Adres Yayınları, 2015.
Karluk, Rıdvan. Avrupa Birliği, Kuruluşu, Gelişmesi, Genişlemesi, Kurumları. 11 Baskı, Beta, İstanbul, 2014
Günuğur, Haluk. Avrupa Birliği. Avrupa Ekonomik Danışma Merkezi Yayını, Bilim Serisi – 8, Ankara, 2014.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı; dönem ödevleri ve sınıf içi tartışmalar |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Sosyal bilimler, ekonomi ve hukukun temel kavramlarını anlayabilir ve yorumlayabilir. | 3 |
2 | Siyaset Bilimi alanında yeni bilgi ve yöntemleri geliştirmek ve farklı alanlarda yer alan yararlı bilgileri bütünleştirmek için yürütülen araştırma ve/veya yenilik faaliyetlerinde ve sorun çözmede ileri düzeyde beceriye sahip olur; temel prensipleri, amaçları, veri toplama metodlarını ve veri analizini anlayabilir. | 4 |
3 | Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanlarında, özgün fikirlerin ve/veya araştırmaların temelini oluşturan ve bir kısmı en ileri düzeydeki ihtisas bilgisine sahip olur. | 4 |
4 | Genelde sosyal bilimler özelde ise Siyaset Bilimi alanında neyin doğru, gerçek ya da sağduyu olarak sunulduğunun sorgulanması için eleştirel bir akıl ve analitik kapasiteye sahip olur. | 3 |
5 | Sürekli değişen dünyada, alternatif bilgi kanallarına ulaşmayı bilir, hayat-boyu öğrenme için hazır olur. | 3 |
6 | İleri araştırma işlemlerinin kavranılması, tasarlanması, uygulanması ve uyarlanmasını yapma becerisine, ekip üyesi veya kısmen özerk olarak sahip olur ve bulgularını bilim dünyasına sunma yeteneğine sahip olur. | 4 |
7 | Türk toplumu, siyasi tarihi, siyasi gelenekleri ve kültürünün yanı sıra Türk anayasal ve idari yapısı hakkında derin bir kavrayışa sahip olur. | 1 |
8 | Klasik ve çağdaş siyaset teorilerinin yanı sıra uluslararası hukuk ve uluslararası örgütler hakkında da derin bilgi sahibi olur. | 3 |
9 | Küresel ekonomik, politik ve kültürel ilişkiler hakkında derin bir bilgi birikimine kavuşmakla birlikte söz konusu alanlardaki gelişmeleri anlayabilme ve yorumlayabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
10 | Başkalarına ve çevreye karşı sosyal ve vatandaşlık sorumluluğunun bilincindedir; Sosyal, kültürel hakları destekler, sosyal adalet bilinci kazanır. | 1 |
11 | İngilizce’yi günlük iletişim ve ileri düzey profesyonel amaçlar için kullanabilir (Avrupa dil portfolyosu global ölçeği, düzey B1). | 2 |
12 | Kendisini, bağımsız olarak ve grup içinde sözlü ve yazılı biçimde ifade edebilir. | 4 |
13 | Eğitimini aldığı alandaki araştırma ve çalışmalar için gerekli bilgisayar teknolojilerini kullanır. | 3 |
14 | Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kapsamında yer alan iş veya öğrenme alanlarındaki bilgi, beceri, tutum ve davranışlar ile toplumsal ve etik meseleler ve sorumluluklar ilişkisinin farkında olur. | 3 |
15 | Alanıyla ilgili bilgilerin edinilmesi, verilerin toplanması, analiz edilmesi, uygulanması ve araştırma bulgularının aktarılması sürecinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik ilkelere bağlı kalır. | 3 |