Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İleri Araştırma Yöntemleri ve Etik | DSGN 635 | 6 | 2 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Araştırma sorusu geliştirebilir ve araştırma tasarımı oluşturabilir. |
2. Nicel, nitel ve karma yöntemleri tanımlar ve uygun bağlamda uygulayabilir. |
3. Veri toplama, analiz ve yorumlama süreçlerini araştırma etiğine uygun şekilde yürütebilir. |
4. Akademik dürüstlük ilkelerine uygun biçimde bilimsel yazım ve kaynakça düzeni oluşturabilir. |
5. Dijital araçları ve yeni teknolojileri araştırma süreçlerinde etik, eleştirel ve bilinçli biçimde kullanabilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, tasarım alanındaki ileri düzey araştırmalar için gerekli olan nicel, nitel ve karma yöntemleri kapsayan araştırma tasarımı, veri toplama, analiz ve etik ilkeler konularında öğrencilere kuramsal ve uygulamalı bir temel sunar. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında üretken yapay zeka; araştırma sorusu geliştirme, literatür özeti çıkarma ve yöntem karşılaştırma gibi alanlarda destekleyici bir araç olarak kullanılabilir. Kullanımı etik, şeffaf ve denetlenebilir olmalı; yapay zekadan yararlanılan her çalışma açık şekilde beyan edilmelidir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Bilimsel araştırmaya giriş ve temel kavramlar |
2 | Araştırma problemi, amaç, soru ve hipotez geliştirme |
3 | Araştırma türleri ve yaklaşımlar |
4 | Kavramsallaştırma, ölçme ve örnekleme |
5 | Nicel araştırma yöntemlerine genel bakış |
6 | Nitel araştırma yöntemlerine genel bakış |
7 | Karma yöntemler ve tasarım araştırmalarında kullanımı |
8 | Ara değerlendirme: araştırma planlarının sunumu |
9 | Veri toplama teknikleri |
10 | Veri analizi: nicel ve nitel yaklaşımlar |
11 | Akademik yazım ve kaynak gösterme teknikleri |
12 | Bilimsel araştırmalarda etik ve akademik dürüstlük |
13 | Dijital araçlar ve yapay zeka destekli araştırma yöntemleri |
14 | Final sunumlar ve genel değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
* Groat, L., Depres, C., The Significance of Architectural Theory for Environmental Design Research, Behaviour and Design Plenum Press New York 1991 97814684581451
* Creswell J.W Creswell J. D. Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, 5th edition SAGE Publications, Inc 2017
9781506386706
* Saldana, J. The Coding Manual for Quantitative Researchers SAGE Publications, Inc 2013 9781446247365
|
|
Diğer Kaynaklar: |
* Muratovski, G. Research for Designers: A Guide to Methods and Practice SAGE Publications, Inc 2016 9781446275139
* Henn, M.; Weinstein, M.; Foard, N. A Short Introduction to Social Research SAGE Publications, Inc 2005 9780761944836
*Nicholas Williman, Research Methods, Routledge, 2011, ISBN 0-203-83607-3 *Krathwohl, David, Methods of Educational and Social Science Research: The Logic of Methods, Waveland Pr. Inc., 2009, ISBN10: 1577665767 *Geoffrey Marczyk, Essentials of Research Methodology and Design, John Wiley and Sons, 2005, ISBN 0-471-47053-8 *C:R. Kothari, Research Methodology Methods and Techniques ,New Age International, 1994, 978-81-224-2488-1 *John Bacon Shone, Introduction to Quantitative Research Methods, University of Hong Kong, 2015, 978-988-12813-0-2
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, araştırma odaklı ve etkileşimli bir öğrenme yaklaşımını benimser. Öğrencilerden, okuma, analiz, tartışma ve uygulamalı çalışmalarla derse aktif katılım beklenir. Teorik bilgiler, vaka analizleri ve örnek araştırma uygulamalarıyla desteklenir. Etik ilkeler ve akademik dürüstlük vurgusu tüm süreçlere entegre edilmiştir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Katılım/Tartışma | 1 | %20 |
Sözlü Sunum | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım alanındaki güncel kavramlar, tartışmalar ve gelişmeleri içeren bilgileri, alanın gerektirdiği düzeyde özgün ve yaratıcı bir yaklaşımla uzmanlık düzeyinde derinleştirebilme ve alanına yenilikçi katkılar sağlayacak yeni bilgiler üretebilme. | 1 |
2 | Tasarım alanında geliştirilen düşünce, yöntem ve teorileri eleştirel bir yaklaşımla analiz ederek sentezleyebilme; bilimsel yöntemlerle veri toplama, analiz etme, yorumlama ve bunları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanabilme. | 4 |
3 | Tasarım alanıyla ilgili özgün bilimsel çalışmalar gerçekleştirebilme; alanında en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak bilimsel bilginin sınırlarını genişletebilme ve alanın ilerlemesine katkıda bulunabilme. | 2 |
4 | Tasarım alanıyla ilgili özgün fikir, bulgu ve değerlendirmeleri akademik ortamlarda ve mesleki platformlarda açık ve sistematik bir biçimde sunabilme, tartışabilme ve alanındaki yetkinliğini savunabilme. | 1 |
5 | Tasarım alanındaki özgün çalışmaları bağımsız olarak planlayıp yönetebilme, bilişim ve iletişim teknolojilerini üst düzeyde kullanarak tasarım süreçlerini etkin şekilde yürütme ve sonuçları uzmanlık düzeyinde değerlendirebilme. | 2 |
6 | Çok disiplinli araştırma ortamlarında evrensel, sosyal ve çevresel etkileri göz önünde bulundurarak liderlik yapabilme, karşılaşılan sorunları çözmede stratejik kararlar alabilme, akademik çalışmalarda sosyal ve etik sorumlulukları göz önünde tutarak özgün sonuçlar üretebilme. | 4 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde İngilizce kullanarak, tasarım alanındaki uluslararası literatürü takip edebilme, akademik ve mesleki iletişim kurabilme ve çalışmaları uluslararası düzeyde etkin biçimde paylaşabilme. | 4 |