PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yapay Zeka INAR 171113 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını tanımlar.
2. Araştırma sorusu ve hipotez geliştirebilir.
3. Literatür taraması yapabilir ve akademik kaynakları değerlendirebilir.
4. Temel veri toplama yöntemlerini ayırt edebilir ve uygun olanı seçebilir.
5. Üretici yapay zekâ araçlarını araştırma süreçlerine etik bir şekilde entegre edebilir.
6. Akademik yazım kurallarına uygun kısa araştırma raporu hazırlayabilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, üniversite hayatına yeni başlayan iç mimarlık öğrencilerine bilimsel araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini tanıtmayı ve araştırma süreçlerini yapay zekâ destekli araçlar aracılığıyla nasıl yürütebileceklerini göstermeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, araştırma sorusu oluşturma, veri toplama, literatür taraması yapma ve sonuçları yorumlama gibi becerilerin yanı sıra, üretici yapay zekâ teknolojilerinin akademik bağlamda nasıl etik şekilde kullanılacağını da öğrenirler.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu ders kapsamında öğrenciler, araştırma fikirlerinin geliştirilmesi, literatür taraması yapılması ve metin yazımı gibi süreçlerde üretici yapay zekâ araçlarını etik kurallar çerçevesinde kullanmaya teşvik edilir. Yapay zekâ destekli içeriklerin doğru şekilde kaynak gösterilmesi ve orijinal katkının korunması önem taşır. Yapay zekâ, yalnızca destekleyici bir araç olarak değerlendirilir; öğrencilerin bireysel düşünme ve üretme becerilerini yerine geçemez.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş ve Bilimsel Araştırmanın Temelleri
2Bilimsel Düşünce ve Bilgi Türleri
3Araştırma Sorusu Oluşturma
4Literatür Taraması ve Kaynak Araştırma Teknikleri
5Araştırma Türleri: Nitel, Nicel ve Karma Yöntemler
6Üretici Yapay Zeka Araçlarına Giriş
7Üretici Yapay Zeka Araçlarını Etkin Kullanma
8Arasınav
9Yapay Zeka Destekli Literatür Analizi
10Veri Görselleştirme ve Sunum Hazırlama
11Veri Görselleştirme ve Sunum Hazırlama
12Proje Sunumu Hazırlığı
13Final Sunumları ve Değerlendirme
14Final Sunumları ve Değerlendirme
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders teorik anlatım, örnek analizler, grup çalışmaları ve uygulamalı atölye etkinlikleriyle yürütülür. Öğrencilerin aktif katılımı, haftalık okuma ve uygulamaları zamanında tamamlaması beklenir. Yapay zekâ araçlarının etik ve yaratıcı şekilde kullanılması teşvik edilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Katılım/Tartışma1%10
Ara Sınav1%30
Ödev4%20
Final Projesi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme.3
2Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme.3
3İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme4
4Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme.4
5Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme.3
6Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme.0
7Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme3
8Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme.4