Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yapay Zeka | INAR 171 | 1 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını tanımlar. |
2. Araştırma sorusu ve hipotez geliştirebilir. |
3. Literatür taraması yapabilir ve akademik kaynakları değerlendirebilir. |
4. Temel veri toplama yöntemlerini ayırt edebilir ve uygun olanı seçebilir. |
5. Üretici yapay zekâ araçlarını araştırma süreçlerine etik bir şekilde entegre edebilir. |
6. Akademik yazım kurallarına uygun kısa araştırma raporu hazırlayabilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, üniversite hayatına yeni başlayan iç mimarlık öğrencilerine bilimsel araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini tanıtmayı ve araştırma süreçlerini yapay zekâ destekli araçlar aracılığıyla nasıl yürütebileceklerini göstermeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, araştırma sorusu oluşturma, veri toplama, literatür taraması yapma ve sonuçları yorumlama gibi becerilerin yanı sıra, üretici yapay zekâ teknolojilerinin akademik bağlamda nasıl etik şekilde kullanılacağını da öğrenirler. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu ders kapsamında öğrenciler, araştırma fikirlerinin geliştirilmesi, literatür taraması yapılması ve metin yazımı gibi süreçlerde üretici yapay zekâ araçlarını etik kurallar çerçevesinde kullanmaya teşvik edilir. Yapay zekâ destekli içeriklerin doğru şekilde kaynak gösterilmesi ve orijinal katkının korunması önem taşır. Yapay zekâ, yalnızca destekleyici bir araç olarak değerlendirilir; öğrencilerin bireysel düşünme ve üretme becerilerini yerine geçemez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş ve Bilimsel Araştırmanın Temelleri |
2 | Bilimsel Düşünce ve Bilgi Türleri |
3 | Araştırma Sorusu Oluşturma |
4 | Literatür Taraması ve Kaynak Araştırma Teknikleri |
5 | Araştırma Türleri: Nitel, Nicel ve Karma Yöntemler |
6 | Üretici Yapay Zeka Araçlarına Giriş |
7 | Üretici Yapay Zeka Araçlarını Etkin Kullanma |
8 | Arasınav |
9 | Yapay Zeka Destekli Literatür Analizi |
10 | Veri Görselleştirme ve Sunum Hazırlama |
11 | Veri Görselleştirme ve Sunum Hazırlama |
12 | Proje Sunumu Hazırlığı |
13 | Final Sunumları ve Değerlendirme |
14 | Final Sunumları ve Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders teorik anlatım, örnek analizler, grup çalışmaları ve uygulamalı atölye etkinlikleriyle yürütülür. Öğrencilerin aktif katılımı, haftalık okuma ve uygulamaları zamanında tamamlaması beklenir. Yapay zekâ araçlarının etik ve yaratıcı şekilde kullanılması teşvik edilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 4 | %20 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 3 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 3 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 4 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 3 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 0 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 3 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |