Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Türk Dili I | TURK 101 | 1 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Uzaktan Eğitim |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrencilere Türkçenin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek; yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek, öğrencilerin söz varlığını zenginleştirmek, Türk ve dünya edebiyatının seçkin yapıtlarıyla onların eleştirel, analitik, sorgulayıcı ve yaratıcı ifade becerilerini geliştirmektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | None |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | None |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı, yükseköğrenim döneminde her öğrenciye anadilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek; dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek; Türk edebiyatının seçkin yapıtlarıyla öğrencilerin eleştirel, sorgulayıcı, araştırıcı, yapıcı ve yaratıcı düşünce ve anlatımlarını geliştirmek; öğretimde birleştirici ve bütünleştirici bir dil oluşumunu sağlamak ve anadili bilincine sahip gençler yetiştirmektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dil Nedir?, Dilin Özellikleri, Dilin Doğuşu, Kökenlerine Göre Diller, Yapılarına Göre Diller, Anadili Lehçe ve Ağız, Ortak Dil, Konuşma Dili - Yazı Dili, Özel Diller, Dil-Düşünce İlişkisi, Dil - Kültür İlişkisi, Harf Devrimi, Dil Devrimi. |
2 | Türkçenin Sorunlarına Yaklaşımlar; Türk dilinin özellikleri, Türk dilinin tarihsel gelişimi ve dönemleri, Türkçenin Türkiye’deki ve dünyadaki durumu. |
3 | Türkçenin Başlıca Yazım Kuralları ve Noktalama İşaretleri |
4 | Sözcük türleri |
5 | Cümle bilgisi, cümlenin ögeleri, cümlede anlam |
6 | Anlatım bozuklukları |
7 | 19. Yüzyıldan Günümüze Çeşitli Tarihlerde Yazılmış Metinler Yoluyla Türkçenin Geçirdiği Aşamaların Kavranması |
8 | Roman, öykü ve denemenin özellikleri |
9 | Düşünsel metinler: makale, fıkra, eleştiri, günlük, anı, biyografi, otobiyografi, röportaj, gezi yazısı. |
10 | Türk edebiyatında romanın gelişme süreci |
11 | Bir roman incelemesi: Yaşar Kemal’in “Yılanı Öldürseler” romanı |
12 | Bir öykü incelemesi: Haldun Taner’in Onikiye Bir Var/Sancho’nun Sabah Yürüyüşü/Gülerek Ölmek adlı kitabı |
13 | Deneme türündeki metinleri tartışma yolları |
14 | Yazılı anlatım: dilekçe, özgeçmiş, tutanak, iş mektubu, resmî yazı, rapor. |
|
Kaynaklar: |
Zeynep Korkmaz ve diğer, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yayınevi, 2003.
Emin Özdemir, Sözlü-Yazılı Anlatım Sanatı: Kompoziyon, Remzi Kitabevi, 2005.
Haldun Taner, Onikiye Bir Var/Sancho’nun Sabah Yürüyüşü/Gülerek Ölmek.
Yaşar Kemal, Yılanı Öldürseler. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Muhittin Bilgin, Anlamdan Anlatıma Türkçemiz, Kültür Bakanlığı Yayınları, 2002.
TDK Yazım Kılavuzu, TDK Yayınları, 2008. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Metin odaklı okuma, yazma, konuşma, dinleme etkinliklerinden yararlanmak ve öğrencilere eleştirel bakış açısı kazandırmak. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 10 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | 0 |
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | 0 |
3 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | 0 |
4 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur. | 0 |
5 | Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
| 0 |
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | 0 |
7 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir | 2 |
8 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | 0 |
9 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | 0 |
10 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | 4 |
11 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | 0 |