PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Araştırma Yöntemleri IPSY 113114 + 046,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Araştırma yöntemlerinde kullanılan terminolojiyi açıklayabileceklerdir
2. Psikoloji araştırmalarında uyulması gereken etik prensiplerin farkında olacaklardır
3. Literatür taraması yapmak ve araştırmaları derleyebilmek için gerekli becerileri kazanmış olacaklardır
4. Araştırma önerisi yazabileceklerdir
5. Bilimsel olan ile bilimsel olmayan araştırmaları ayırabileceklerdir
6. Bilimsel yöntemin amaçları, özellikleri ve gerekliliklerini açıklayabileceklerdir
7. APA kurallarına uygun şekilde yazma becerisi kazanacaklardır
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders psikolojinin araştırma yöntemlerine giriş dersidir. Araştırma Yöntemleri I, bilimsel yöntemin önemi, değişken kavramının anlaşılması, hipotez oluşturma, etik hususlar, veri toplama yöntemleri, öz bildirimler, araştırma aracının güvenilirliği ve geçerliliği gibi araştırma yöntemlerinin temel kavramlarını kapsar. Genel olarak bu ders psikolojik araştırma yöntemlerinin temellerini ve terminolojisini öğretmeyi amaçlamaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Araştırma Yöntemleri I dersi kapsamında yapılacak ödevler ve araştırma önerisinde üretken yapay zeka uygulamaları (ChatGPT, Gemini vb.) kullanılması intihal olarak değerlendirilecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Bilimsel yöntemin önemi
2Bilimsel araştırmaya giriş
3Araştırma ve veri toplama yöntemleri
4APA haftası
5Test edilebilir hipotezler
6Uygulamalı literatür taraması
7Ara sınav
8APA haftası
9Bilimsel araştırmada etik
10APA haftası
11Makale incelemesi
12APA haftası
13Ölçüm ve örnekleme yöntemleri
14Genel değerlendirme
 
Kaynaklar:
• Christensen, L. B., Johnson, B., Turner, L. A., & Christensen, L. B. (2019). Research methods, design, and analysis (13th edition). Pearson. • American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders anlatımı, soru-cevap, tartışma, literatür taraması, araştırma önerisi. Derslere katılım zorunludur. Öğrencilerin derslerin en az %70'ine katılmaları beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Grup Projesi1%30
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)125,0025,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)115,0015,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)125,0025,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.3
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.0
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.4
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.3
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.3
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.4
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.4
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.0
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.4
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.4
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.1
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.2
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.4
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.3
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.4