Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimarlığa Giriş | ARCH 121 | 1 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mimarlık ve mimari tasarımın temel kavramlarını anlama becerisi. |
2. Mimari ürünlerde kullanılan tasarım öğelerinin biçimsel, yapısal, işlevsel ve bağlamsal yönleri açısından değerlendirilebilmesi. |
3. Mimari ürünleri biçimsel, yapısal, işlevsel ve bağlamsal yönleriyle anlama ve eleştirel değerlendirme becerisi. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, mimarlık ve mimari tasarımın temel kavramları ve bilgi dağarcığına giriş niteliğindedir. Mimari biçim, yapı, işlev ve bağlam gibi temel kavramların teorik çalışmasını içerir. Bu mimari kavramları, mimarlık ürünlerinin oluşumunu anlama ve değerlendirmekte kullanılacak temel araç ve ölçütleri geliştirmek amacıyla detaylı olarak inceler. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Mimarlık ve mimar tanımı, mimarlığın kapsamı |
2 | Biçim: Tasarımın asal bileşenleri, asal şekiller ve katılar, biçim özellikleri, biçimlerin dönüşümü ve eklenmesi |
3 | Biçim: Görsel düzenin algı ilkeleri (Gestalt Kuramı) |
4 | Biçim: Tasarım (ve dizgi) ilkeleri |
5 | Biçim: Mimarlıkta ve tasarımda biçim ve mekan özellikleri; oran ve ölçek |
6 | Biçim: Mimarlıkta ve tasarımda biçim ve mekan özellikleri; katılar ve boşluklar |
7 | Biçim: Mimarlıkta biçim ve mekanın düzenlenmesi |
8 | Biçim: Mimarlıkta renk |
9 | Biçim: Mimarlıkta ışık |
10 | Biçim: Mimarlıkta doku |
11 | Biçim: Mimarlıkta akustik |
12 | Yapı: Mimarlıkta yapı; Mimari bileşenler ve yapısal sistemler |
13 | İşlev: Mimarlıkta işlev |
14 | Bağlam: Bağlamı içinde mimari ürün |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Francis D.K. Ching, Architecture: Form, Space & Order, John Wiley and Sons, Latest 0-442-21535-5.
Leland M. Roth, Understanding Architecture. Its Elements, History and Meaning, 1993
Steen Eiler Rasmussen. Experiencing Architecture, M.I.T. Press, Latest 0 262 68002 5
Pierre von Meiss. Elements of Architecture, New York: Van Nostrand Reindhold, 1990
Rudolf Arnheim, The Dynamics of Architectural Form, Berkeley: University of California Press , 1977 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, her hafta 3 saat süreyle gerçekleştirilen teorik konu anlatımlarını içermektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 1 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 3 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 2 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 1 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 0 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 2 |