Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapı Projesi II | YTE 506 | 5 | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mekansal düzenlemesini yaptığı binaya ait performans tahmininde bulunabilir |
2. Bütünleşik tasarım prensiplerini özümser |
3. Türkiye'de mevcut mevzuata göre yapı tasarımını detaylandırabilir |
4. Yapının gerekli performans sınırlılıklarını simülasyona dayalı yöntemlerle test edebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders kapsamında yüksek performanslı bina tanımı ve gereklilikleri aktarılmaktadır. Bina performansının mevcut binalar ve yeni tasarımlar için nasıl ele alınması gerektiği tartışılmakta ve performans değerlendirmeye yönelik, araç, yöntem ve hesaplamaya dayalı yazılımlar tanıtılmaktadır. Ders, bu yöntem ve tekniklerin kullanarak proje yürütme pratiği kazandırmayı da amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, ders uygulama pratiği de içermektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında bina performansı konularının kavranması ve anlaşılmasında üretken yapay zeka olanaklarından yararlanılması mümkündür. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Mimari tasarım sürecinin değerlendirilmesi, süreç paydaşları |
2 | Bütünleşik tasarım prensipleri ve uygulamaları |
3 | Disiplinlerarası çalışma ve bina performansı |
4 | Bina performansı tanımı ve gereklilikleri |
5 | Performans değerlendirme yöntemleri – Dönem çalışmasının verilmesi |
6 | Performans derecelendirme sistemleri, sertifikalar |
7 | Performans değerlendirmeye yönelik matematiksel modeller |
8 | Bina performans modelleme ve simülasyonları |
9 | Dönem çalışması ilk bulgularının değerlendirilmesi - uygulama |
10 | Simülasyon uygulamaları ve yorumlanması |
11 | Simülasyon uygulamaları ve yorumlanması |
12 | Dönem çalışmasının bulgularının değerlendirimesi - uygulama |
13 | Simülasyon uygulamaları ve yorumlanması |
14 | Simülasyon uygulamaları ve yorumlanması |
|
Kaynaklar: |
De Wilde P. Building Performance Analysis Wiley 2018 ISBN-13: 978-1119341925
ISBN-10: 1119341922
Clarke, J., Energy Simulation in Building Design, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2001.
Augenbroe G., Trends in Building Simulation, Building and Environment, v.37, pp.891-902, 2002.
Jan L.M. Hensen, Roberto Lamberts Building Performance Simulation
for Design and Operation Spon Press; 1 edition 2011
Shauna Mallory-Hill, Wolfgang F. E. Preiser, Christopher G. Watson
Enhancing Building Performance
Wiley-Blackwell 2012
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders 3 saat teorik olmakla birlikte, bir önceki dönem Yapı Projesi I dersindeki uygulamalanın devamı niteliği taşır. Ortaya çıkan tasarımın performans analizine yönelik uygulamalar yapılarak konu pekiştirilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 4 | %60 |
Dönem Ödevi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 2 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 2 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 2 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 2 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 2 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 2 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 2 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 4 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 2 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 3 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 3 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 1 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 1 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 2 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 4 |