PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yapı Projesi IIYTE 506513 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mekansal düzenlemesini yaptığı binaya ait performans tahmininde bulunabilir
2. Bütünleşik tasarım prensiplerini özümser
3. Türkiye'de mevcut mevzuata göre yapı tasarımını detaylandırabilir
4. Yapının gerekli performans sınırlılıklarını simülasyona dayalı yöntemlerle test edebilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders kapsamında yüksek performanslı bina tanımı ve gereklilikleri aktarılmaktadır. Bina performansının mevcut binalar ve yeni tasarımlar için nasıl ele alınması gerektiği tartışılmakta ve performans değerlendirmeye yönelik, araç, yöntem ve hesaplamaya dayalı yazılımlar tanıtılmaktadır. Ders, bu yöntem ve tekniklerin kullanarak proje yürütme pratiği kazandırmayı da amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, ders uygulama pratiği de içermektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında bina performansı konularının kavranması ve anlaşılmasında üretken yapay zeka olanaklarından yararlanılması mümkündür.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Mimari tasarım sürecinin değerlendirilmesi, süreç paydaşları
2Bütünleşik tasarım prensipleri ve uygulamaları
3Disiplinlerarası çalışma ve bina performansı
4Bina performansı tanımı ve gereklilikleri
5Performans değerlendirme yöntemleri – Dönem çalışmasının verilmesi
6Performans derecelendirme sistemleri, sertifikalar
7Performans değerlendirmeye yönelik matematiksel modeller
8Bina performans modelleme ve simülasyonları
9Dönem çalışması ilk bulgularının değerlendirilmesi - uygulama
10Simülasyon uygulamaları ve yorumlanması
11Simülasyon uygulamaları ve yorumlanması
12Dönem çalışmasının bulgularının değerlendirimesi - uygulama
13Simülasyon uygulamaları ve yorumlanması
14Simülasyon uygulamaları ve yorumlanması
 
Kaynaklar:
De Wilde P. Building Performance Analysis Wiley 2018 ISBN-13: 978-1119341925 ISBN-10: 1119341922 Clarke, J., Energy Simulation in Building Design, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2001. Augenbroe G., Trends in Building Simulation, Building and Environment, v.37, pp.891-902, 2002. Jan L.M. Hensen, Roberto Lamberts Building Performance Simulation for Design and Operation Spon Press; 1 edition 2011 Shauna Mallory-Hill, Wolfgang F. E. Preiser, Christopher G. Watson Enhancing Building Performance Wiley-Blackwell 2012
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders 3 saat teorik olmakla birlikte, bir önceki dönem Yapı Projesi I dersindeki uygulamalanın devamı niteliği taşır. Ortaya çıkan tasarımın performans analizine yönelik uygulamalar yapılarak konu pekiştirilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler4%60
Dönem Ödevi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi2
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi2
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması2
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması2
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması2
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek2
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak2
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek4
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak2
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek3
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek3
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek1
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek1
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek2
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek4