PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Bütünleşik Tasarım StüdyosuARCH 502513 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Tasarımın diğer paydaşlarıyla tasarım sürecini yürütebilir
2. Bütünleşik tasarım sürecini tanımlar, bilir ve yönetebilir
3. Sürüdürülebilirlik ilkelerini bilir, tanımlar ve tasarım/larında gözetir
4. Sıfır/sıfıra yakın enerji, karbon ve su ilkelerini bilir, tanımlar ve tasarım/larında uygular
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders yürütülecek dönemlik mimari tasarım ile öğrencinin tasarım bilgisinin geliştirilmesine, bütünleşik tasarım süreçlerinin anlaşılmasına, sürdürülebilirlik ilkelerinin uygulanmasına fırsat vermektedir. Bu kapsamda ders içeriği ile verilen mimari programa bağlı tasarım konusunun dönem boyunca kritiklerle geliştirilmesi; konu hakkında uzman diğer paydaşların da değerlendirme süreçlerine katılması hedeflenmektedir. Sürdürülebilir yapılı çevrelerin artmasına katkı sağlamanın yanında küresel ısınma ve iklim değişikliği gibi dünyada çokça tarşılan konuların mekansal düzenlemelere etkilerini de incelemek amaçlanmaktadır. Dönem değerlendirmesi, ortaya çıkan final ürünün yanında dönem içerisindeki gelişim de gözetilerek yapılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında üretken yapay zeka ile enerji etkin, su verimliliği yüksek düşük karbon ayakizine sahip yapı tasarım önerileri geliştirilmenin yanısıra farklı yapı malzemelerini içeren proje görselleri de elde edilmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş, Bütünleşik tasarım hakkında bilgi verilmesi
2Mimari ihtiyaç programın tanımlanması, tasarım problemlerini belirlenmesi
3Panel Kritik, Yapılı çevrelerde sürdürülebilirlik kavramının incelenmesi
4Panel Kritik, Sıfır/sıfıra yakın enerji kavramının incelenmesi
5Panel Kritik, Sıfır/sıfıra yakın karbon kavramının incelenmesi
6Panel Kritik, Sıfır/sıfıra yakın su bina kavramının incelenmesi
7Panel Kritik, ön tasarım değerlendirme, tartışma
8Panel kritik, bütünleşik sistemlerle tasarım geliştirilmesi
9Panel kritik, bütünleşik sistemlerle tasarım geliştirilmesi
10Panel kritik, bütünleşik sistemlerle tasarım geliştirilmesi
11Panel kritik, bütünleşik sistemlerle tasarım geliştirilmesi
12Panel kritik, bütünleşik sistemlerle tasarım geliştirilmesi
13Panel kritik, detaylı tasarım değerlendirme, tartışma
14Panel kritik, detaylı tasarım değerlendirme, tartışma
 
Kaynaklar:
Novotny, V. (2020). Integrated sustainable urban water, energy, and solids management: Achieving triple net-zero adverse impact goals and resiliency of future communities. John Wiley & Sons. Pfammatter, U., (2014). Building for a Changing Culture and Climate: World atlas of sustainable architecture. DOM Publishers Mostafavi, M., & Doherty, G. (Rev Ed.). (2016). Ecological urbanism. Zurich: Lars Müller Publishers Aysin Sev, (2009). Sürdürülebilir Mimari, Yem Yayinlari. Ken Yeang, (2012) Ekotasarim, Yem Yayimlarin.
 
Diğer Kaynaklar:
Bielefeld, B., Borkeloh, M., Görg, A., Hölzinger, M. D., Kummer, N., Schneider, R., ... & Weyand, B. (2016). Planning Architecture: Dimensions and Typologies. Birkhäuser. McLeod, V. (2010). Çağdaş konut mimarisinden detaylar., Yem Yayınevi
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler, haftada üç saat olarak, teorik bilginin uygulama ile pekiştirildiği stüdyo dersleri olarak uygulanır. Dönemlik verilen proje konusu her hafta panel kritiklerle değerlendirilir. Bu kapsamda projenin geliştirilmesi için gereken teorik bilgiler sınıfta sunum, inceleme ve tartışma yöntemleriyle aktarılır. Öğrencilerin dönem içinde projelerini verilen kritikler çerçevesinde geliştirmesi ve detaylı bir proje olarak sunması beklenir. Bu bağlamda bütünleşik tasarım ilkelerine bağlı olarak tasarım sürecinin yürütülmesi beklenir. Dönem boyunca yapılan çalışmalar her hafta yapılan panel kritiklerin dışında, 1 ara jüri ve bir final jürisi ile değerlendirilmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Projesi1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi3
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi1
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması3
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması3
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması1
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek0
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak2
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek4
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek0
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek2
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek0
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek2
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek4