Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Etik ve Şiddet | PSI 517 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Güncel olayların teorik çerçevelerde algılanabilmesi ve teorik bilgiler ile uygulama alanı yaratılması, şiddetin temel teorilerinin öğrenilmesi, şiddet üzerine eleştirel yaklaşımların edinilmesi hedeflenmektedir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Şiddet, hukuk, siyaset ve kültür gibi alanların çakıştığı bir noktada yer almaktadır. Hem bir algı hem de ölçülebilir bir fenomen olarak incelenebilmekte ve çok farklı disiplinlerden faydalanmak gerekmektedir. Bir araç olarak şiddet, fizikselden bilişsel şiddete, bireyler arasından grup halinde gerçekleşen şiddete veya yapısal şiddet türlerine kadar farklı biçim ve niteliklerde ortaya çıkabilmektedir. Sosyal Bilimlerin farklı alanları farklı şiddet türleri üzerine yoğunlaşabilirken, aynı şiddet türünü çalışan farklı disiplinler de değişik bakış açılarıyla konuya yaklaşabilmektedir. Ders süresince şiddet türleri ve şiddete ilişkin teorik çalışmalar işlenecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Şiddet Nedir? |
2 | Etnik ve Irkçı Şiddet |
3 | Etnik ve Irkçı Şiddet, Örnek Olay Çalışmaları |
4 | Kolektif Şiddet |
5 | Siyasi Şiddet |
6 | Terörizm |
7 | Terörizm, Örnek Olay Çalışmaları |
8 | Din ve Şiddet |
9 | Yapısal Şiddet |
10 | Yapısal Şiddet, Örnek Olay Çalışmaları |
11 | Sembolik Şiddet |
12 | Kültürel Şiddet |
13 | Psikolojik Şiddet |
14 | Aile İçi Şiddet |
|
Kaynaklar: |
C. Selengut Sacred Fury: Understanding Religious Violence Oxford: Inter-Disciplinary Press 2003
C. Tilly The Politics of Collective Violence Cambridge: Cambridge University Press 2003
S. Zizek Violence: Six Sideways Reflections New York: Picador 2008
S. N. Kalyvas, I Shapiro and T. Masoud Order, Conflict and Violence Cambridge: Cambridge University Press 2008
R. Collins Violence: A Micro-Sociological Theory Princeton: Princeton University Press 2008
|
|
Diğer Kaynaklar: |
J. Keane Şiddetin Uzun Yüzyılı, Çeviren: Bülent Peker Ankara: Dost Kitabevi Yayınları 1998
M. Guggisberg and D. Weir Understanding Violence: Contexts and Portrayals Oxford: Inter-Disciplinary Press 2009 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersi seçen öğrencilerimizin derslere devamı ve gerekli materyalleri okuyarak tartışmalara katılımı beklenmektedir. Dönem içerisinde kitap değerlendirmesi, ödev teslimi, sunuş ve final sınavı yapılacaktır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Sosyal bilimler, ekonomi ve hukukun temel kavramlarını anlayabilir ve yorumlayabilir. | 3 |
2 | Siyaset Bilimi alanında yeni bilgi ve yöntemleri geliştirmek ve farklı alanlarda yer alan yararlı bilgileri bütünleştirmek için yürütülen araştırma ve/veya yenilik faaliyetlerinde ve sorun çözmede ileri düzeyde beceriye sahip olur; temel prensipleri, amaçları, veri toplama metodlarını ve veri analizini anlayabilir. | 3 |
3 | Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanlarında, özgün fikirlerin ve/veya araştırmaların temelini oluşturan ve bir kısmı en ileri düzeydeki ihtisas bilgisine sahip olur. | 4 |
4 | Genelde sosyal bilimler özelde ise Siyaset Bilimi alanında neyin doğru, gerçek ya da sağduyu olarak sunulduğunun sorgulanması için eleştirel bir akıl ve analitik kapasiteye sahip olur. | 4 |
5 | Sürekli değişen dünyada, alternatif bilgi kanallarına ulaşmayı bilir, hayat-boyu öğrenme için hazır olur. | 4 |
6 | İleri araştırma işlemlerinin kavranılması, tasarlanması, uygulanması ve uyarlanmasını yapma becerisine, ekip üyesi veya kısmen özerk olarak sahip olur ve bulgularını bilim dünyasına sunma yeteneğine sahip olur. | 4 |
7 | Türk toplumu, siyasi tarihi, siyasi gelenekleri ve kültürünün yanı sıra Türk anayasal ve idari yapısı hakkında derin bir kavrayışa sahip olur. | 4 |
8 | Klasik ve çağdaş siyaset teorilerinin yanı sıra uluslararası hukuk ve uluslararası örgütler hakkında da derin bilgi sahibi olur. | 3 |
9 | Küresel ekonomik, politik ve kültürel ilişkiler hakkında derin bir bilgi birikimine kavuşmakla birlikte söz konusu alanlardaki gelişmeleri anlayabilme ve yorumlayabilme yeteneğine sahip olur. | 4 |
10 | Başkalarına ve çevreye karşı sosyal ve vatandaşlık sorumluluğunun bilincindedir; Sosyal, kültürel hakları destekler, sosyal adalet bilinci kazanır. | 4 |
11 | İngilizce’yi günlük iletişim ve ileri düzey profesyonel amaçlar için kullanabilir (Avrupa dil portfolyosu global ölçeği, düzey B1). | 3 |
12 | Kendisini, bağımsız olarak ve grup içinde sözlü ve yazılı biçimde ifade edebilir. | 4 |
13 | Eğitimini aldığı alandaki araştırma ve çalışmalar için gerekli bilgisayar teknolojilerini kullanır. | 2 |
14 | Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kapsamında yer alan iş veya öğrenme alanlarındaki bilgi, beceri, tutum ve davranışlar ile toplumsal ve etik meseleler ve sorumluluklar ilişkisinin farkında olur. | 4 |
15 | Alanıyla ilgili bilgilerin edinilmesi, verilerin toplanması, analiz edilmesi, uygulanması ve araştırma bulgularının aktarılması sürecinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik ilkelere bağlı kalır. | 3 |