PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Avrupa Birliği: Bütünleşme ve GenişlemePSI 5113 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Bu derste öğrenciler; Avrupa bütünleşme düşüncesinin tarihi temellerini; Avrupa bütünleşme projesinin ne olduğunu ve İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra nasıl gelişmeye başladığını; bütünleşmenin hangi kuramsal temeller üzerine oturduğunu; Avrupa Birliği’ni oluşturan kurumların neler olduğunu ve zaman içinde nasıl değiştiğini; Avrupa Birliği genişleme süreci içinde hangi yeni devletlerin sürece dahil edildiğini, bu genişleme dönemlerinin genel özelliklerinin neler olduğunu ve genişleme ile hem üye devletlerin hem de Birliğin nasıl değiştiğini öğreneceklerdir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Avrupa bütünleşme düşüncesinin tarihi kökleri; İkinci Dünya Savaşı’ndan Avrupa Topluluğu’nun kuruluşuna kadar olan dönemdeki olaylar; bütünleşme teorileri; bütünleşmeyi hazırlayan antlaşma süreci; bütünleşmenin temel yapısını oluşturan kurumsal unsurlar; Avrupa Birliği genişlemesinin teorik ve karşılaştırmalı siyasi yapısı; genişleme konusundaki tarihsel çabalar; genişlemenin NATO gibi kurumlarla olan ilişkisi ve sektörel dinamikler; genişlemenin jeopolitik özellikleri
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Avrupa bütünleşmesinin tarihi kökleri; tarihte Avrupa’yı birleştirme çabaları; birleşme düşüncesinin ekonomik sebepleri
2İkinci Dünya Savaşı’ndan sonraki gelişmeler ve Topluluğun kuruluşu; Avrupa hareketi, Almanya sorunu ve Avrupa Siyasi Topluluğu
3Avrupa bütünleşmesinin teorik yapısı, teorilerin Topluluğun ortaya çıkışındaki etkileri
4Avrupa bütünleşmesinin genişleme ve derinleşme dinamikleri
5Roma’dan Lizbon’a antlaşmalar ve antlaşmaların Avrupa bütünleşmesine etkileri
6Avrupa Birliği kurumları; Avrupa Konseyi, Avrupa Komisyonu, Avrupa Parlamentosu, Bakanlar Konseyi, Adalet Divanı
7Diğer kurumlar; Avrupa Merkez Bankası; Sayıştay; Ekonomik ve Sosyal Konsey
8Avrupa Birliği’nin karar alma mekanizması
9Avrupa bütünleşmesinin tarihi basamakları; bütünleşmenin ilk On Yılı (1960’lar); Avrupa bütünleşmesinde sorunlu yıllar (1970’ler)
10Avrupa Birliği ruhunun yeniden kazanılması (1980’ler) ve Avrupa bütünleşmesinde dönüşüm ve Birliğin ortaya çıkışı (1990’lar)
11Avrupa Birliği’nin genişleme süreci ve dinamikleri; Avrupa Birliği genişlemesinin siyasi yapısı
12Kurumsal çıkarlar: AB ve NATO’nun genişlemesi ve Doğu Avrupa’nın jeopolitiği
13Avrupa bütünleşmesi ve genişleme yapısının sektörel dinamikleri
14Avrupa Birliği’nin geleceği ve genel değerlendirme
 
Kaynaklar:
Kaya, Ayhan vd. Avrupa Birliği’ne Giriş, Tarih, Kurumlar ve Politikalar, 4. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2020. Akçay, Belgin ve İlke Göçmen. Avrupa Birliği, Tarihçe, Teoriler, Kurumlar ve Politikalar, 3. Baskı, Seçkin, Ankara, 2016. Haluk Özdemir Avrupa Mantığı, Avrupa Bütünleşmesinin Teori ve Dinamikleri Boğaziçi Üniversitesi 2012
 
Diğer Kaynaklar:
Keskin, Hakan. Mitos'tan Lizbon'a Avrupa Birliği El Kitabı, Seçkin, Ankara, 2016. John McCormick. Avrupa Birliği Siyaseti. Adres Yayınları, 2015. Karluk, Rıdvan. Avrupa Birliği, Kuruluşu, Gelişmesi, Genişlemesi, Kurumları. 11 Baskı, Beta, İstanbul, 2014 Günuğur, Haluk. Avrupa Birliği. Avrupa Ekonomik Danışma Merkezi Yayını, Bilim Serisi – 8, Ankara, 2014.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders anlatımı; dönem ödevleri ve sınıf içi tartışmalar
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Ödev1%20
Final Sınavı1%40
Ders Katılımı1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Sosyal bilimler, ekonomi ve hukukun temel kavramlarını anlayabilir ve yorumlayabilir.3
2Siyaset Bilimi alanında yeni bilgi ve yöntemleri geliştirmek ve farklı alanlarda yer alan yararlı bilgileri bütünleştirmek için yürütülen araştırma ve/veya yenilik faaliyetlerinde ve sorun çözmede ileri düzeyde beceriye sahip olur; temel prensipleri, amaçları, veri toplama metodlarını ve veri analizini anlayabilir.4
3Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanlarında, özgün fikirlerin ve/veya araştırmaların temelini oluşturan ve bir kısmı en ileri düzeydeki ihtisas bilgisine sahip olur.4
4Genelde sosyal bilimler özelde ise Siyaset Bilimi alanında neyin doğru, gerçek ya da sağduyu olarak sunulduğunun sorgulanması için eleştirel bir akıl ve analitik kapasiteye sahip olur.3
5Sürekli değişen dünyada, alternatif bilgi kanallarına ulaşmayı bilir, hayat-boyu öğrenme için hazır olur.3
6İleri araştırma işlemlerinin kavranılması, tasarlanması, uygulanması ve uyarlanmasını yapma becerisine, ekip üyesi veya kısmen özerk olarak sahip olur ve bulgularını bilim dünyasına sunma yeteneğine sahip olur.4
7Türk toplumu, siyasi tarihi, siyasi gelenekleri ve kültürünün yanı sıra Türk anayasal ve idari yapısı hakkında derin bir kavrayışa sahip olur.1
8Klasik ve çağdaş siyaset teorilerinin yanı sıra uluslararası hukuk ve uluslararası örgütler hakkında da derin bilgi sahibi olur.3
9Küresel ekonomik, politik ve kültürel ilişkiler hakkında derin bir bilgi birikimine kavuşmakla birlikte söz konusu alanlardaki gelişmeleri anlayabilme ve yorumlayabilme yeteneğine sahip olur.3
10Başkalarına ve çevreye karşı sosyal ve vatandaşlık sorumluluğunun bilincindedir; Sosyal, kültürel hakları destekler, sosyal adalet bilinci kazanır.1
11İngilizce’yi günlük iletişim ve ileri düzey profesyonel amaçlar için kullanabilir (Avrupa dil portfolyosu global ölçeği, düzey B1).2
12Kendisini, bağımsız olarak ve grup içinde sözlü ve yazılı biçimde ifade edebilir.4
13Eğitimini aldığı alandaki araştırma ve çalışmalar için gerekli bilgisayar teknolojilerini kullanır.3
14Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kapsamında yer alan iş veya öğrenme alanlarındaki bilgi, beceri, tutum ve davranışlar ile toplumsal ve etik meseleler ve sorumluluklar ilişkisinin farkında olur.3
15Alanıyla ilgili bilgilerin edinilmesi, verilerin toplanması, analiz edilmesi, uygulanması ve araştırma bulgularının aktarılması sürecinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik ilkelere bağlı kalır.3