Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Uluslararası Güvenlik ve Strateji | PSI 509 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bu ders öğrencilere güvenlik ve stratejinin farklı tanımlarını, güvenilk ve strateji hakkında farklı bakış açıları; devletlerarası çatışmaları, savaşları, terörizmi anlamak,güvenlik doğasının değişimi ve yeni güvenlik konularının ortaya çıkışı, BM, NATO ve OSCE gibi devletdışı aktörlerin rolü, ve güvenlik ve strateji ile ilgili farklı düşünceler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Uluslararası ilişkilerde çatışma ve uzlaşma, soğuk savaş sonrası dönemde çatışmanın önlenmesi, güvenlik ile ilgili temel yaklaşımlar ve özellikler, tehdit algısının değişimi ve yeni güvenlik konuları, güvenlik temelinde strateji konsepti, uluslararası politikada stratejik yaklaşımları anlamak, askeri strateji, modern savaş, kitle imha silahları, güvenlik kurumları ve diğer stratejiler. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | güvenliğin tanımı, uluslararası politikada çatışma ve uzlaşma |
2 | uluslarararası güveliğin tarihsel arkaplanı, soğuk savaş döneminde güvenlik ve çatışmaların doğuşu |
3 | uluslarası sistemin doğasının değişimi ve soğuk savaş sonrası dönemde çatışmaların engellenmesi |
4 | güvenliğin temel özellikleri ve farklı bakış açıları |
5 | güvenliğe bakış açılarının değişmesi ve güvenliğin yeni özneleri örneğin insan güvenliği, eneji guvenliği,çevre güvenliği... |
6 | uluslarası ilişkilerde stratejinin tanımı, uluslararası politikada stratejinin doğuşu |
7 | stratejiyi tanımlamada farklı bakış açıları,uluslararası politikada stratejinin temel özellikleri ve çeşitleri |
8 | askeri strateji, devletlerarası çatışma , terrorizm ve diğer tehditler. |
9 | nükleer silahların yayılması, kitle imha silahları, silahlanmaya müdahale edilmesi ve kontrolü |
10 | üzlaşma, antlaşma, kriz yönetimi,silahsızlanma. |
11 | küreselleşme, demokratikleşeme ve insan hakları |
12 | devletdışı güvenlik organizasyonları ve uluslararası alanda etkileri |
13 | UN, NATO, OSCE... |
14 | güvenlik ve stratejinin geleceği |
|
Kaynaklar: |
Dedeoğlu, Beril. Uluslararası Güvenlik ve Strateji, Yeniyüzyıl Yayınları, 3. Baskı, İstanbul, 2014.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Yılmaz, Sait. Uluslararası Güvenlik ve Strateji, Teori, Pratik ve Gelecek, 3. Baskı, Kaynak Yayınları, Ankara, 2017.
Birdişli Fikret. Teori ve Pratikte Uluslararası Güvenlik, Kavram, Teori, Uygulama, Seçkin, Ankara, 2014.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, seminer, sınıf içi tartışma |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Sosyal bilimler, ekonomi ve hukukun temel kavramlarını anlayabilir ve yorumlayabilir. | 3 |
2 | Siyaset Bilimi alanında yeni bilgi ve yöntemleri geliştirmek ve farklı alanlarda yer alan yararlı bilgileri bütünleştirmek için yürütülen araştırma ve/veya yenilik faaliyetlerinde ve sorun çözmede ileri düzeyde beceriye sahip olur; temel prensipleri, amaçları, veri toplama metodlarını ve veri analizini anlayabilir. | 3 |
3 | Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanlarında, özgün fikirlerin ve/veya araştırmaların temelini oluşturan ve bir kısmı en ileri düzeydeki ihtisas bilgisine sahip olur. | 4 |
4 | Genelde sosyal bilimler özelde ise Siyaset Bilimi alanında neyin doğru, gerçek ya da sağduyu olarak sunulduğunun sorgulanması için eleştirel bir akıl ve analitik kapasiteye sahip olur. | 2 |
5 | Sürekli değişen dünyada, alternatif bilgi kanallarına ulaşmayı bilir, hayat-boyu öğrenme için hazır olur. | 2 |
6 | İleri araştırma işlemlerinin kavranılması, tasarlanması, uygulanması ve uyarlanmasını yapma becerisine, ekip üyesi veya kısmen özerk olarak sahip olur ve bulgularını bilim dünyasına sunma yeteneğine sahip olur. | 4 |
7 | Türk toplumu, siyasi tarihi, siyasi gelenekleri ve kültürünün yanı sıra Türk anayasal ve idari yapısı hakkında derin bir kavrayışa sahip olur. | 1 |
8 | Klasik ve çağdaş siyaset teorilerinin yanı sıra uluslararası hukuk ve uluslararası örgütler hakkında da derin bilgi sahibi olur. | 3 |
9 | Küresel ekonomik, politik ve kültürel ilişkiler hakkında derin bir bilgi birikimine kavuşmakla birlikte söz konusu alanlardaki gelişmeleri anlayabilme ve yorumlayabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
10 | Başkalarına ve çevreye karşı sosyal ve vatandaşlık sorumluluğunun bilincindedir; Sosyal, kültürel hakları destekler, sosyal adalet bilinci kazanır. | 1 |
11 | İngilizce’yi günlük iletişim ve ileri düzey profesyonel amaçlar için kullanabilir (Avrupa dil portfolyosu global ölçeği, düzey B1). | 4 |
12 | Kendisini, bağımsız olarak ve grup içinde sözlü ve yazılı biçimde ifade edebilir. | 4 |
13 | Eğitimini aldığı alandaki araştırma ve çalışmalar için gerekli bilgisayar teknolojilerini kullanır. | 1 |
14 | Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kapsamında yer alan iş veya öğrenme alanlarındaki bilgi, beceri, tutum ve davranışlar ile toplumsal ve etik meseleler ve sorumluluklar ilişkisinin farkında olur. | 4 |
15 | Alanıyla ilgili bilgilerin edinilmesi, verilerin toplanması, analiz edilmesi, uygulanması ve araştırma bulgularının aktarılması sürecinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik ilkelere bağlı kalır. | 3 |