PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kent Bilim ve KuramKENT 602613 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. (1) Tarihsel süreçte planlama kuramlarının gelişimini sosyal adalet, ekonomik refah, kamu yararı ve kentli hakları perspektifleriyle inceleme.
2. (2) Planlamada demokrasi, katılımcılık, uzlaşma, müzakere gibi kavramların ele alınması ve mekânsal pratiklerle irdelenmesi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Planlama kuramının, düşünce sistematiği içindeki evrimi ve planlama kuramına temel oluşturan yaklaşımlar. Fiziksel planlamanın temelleri, içeriği ve eleştirisi. Kapsamlı akılcı planlamanın temelleri, içeriği ve eleştirisi. Stratejik planlama yaklaşımları, temelleri, içeriği ve eleştirisi. Araçsal akılcılık ve iletişimsel akılcılık. Planlamanın temel kavramlarının değişen yapısında kamu yararı, uzlaşma, müzakere ve katılım. Planlamanın meşruiyeti, planlama ahlâkı, planlamada güç ve çatışma, plancının değişen rolü.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin tanımı, işleyişi, içeriği
2Kurama yaklaşım Tanımlar, kavramlar, temel kabuller Antik dönem ve demokrasi kavramı
3Feodal yapı
4Orta çağın ekonomik organizasyonu
5Rönesans ve keşifler Kapital birikimi ve kapitalist sistemin biçimlenişi
6Modernist düşünce ve kapitalist birikim
7Modern düşüncenin ekonomik çıktıları
8Zaman ve mekan kavramı
9Ulus-devletin sınırları
10Ekonomik geçiş ve yeni biçimler
11Yeni kent sistemleri, network toplumu
12Kaotik düşünce, eleştirel yaklaşım
13Kamu yararı ve müzakere
14Kamu yararı, haklar ve ahlak
 
Kaynaklar:
Camillo Sitte (1986) The Birth of Modern City Planning, Rizzoli International. Tekeli, i., 1999, Modernite aşılırken planlama, imge Kitabevi, Ankara. Tekeli, İ., 1999, Modernite aşılırken siyaset, İmge Kitabevi, Ankara. Bauman, Z., 2000, Postmodernlik ve hoşnutsuzlukları, Ayrıntı yayınları, istanbul. Harvey, D., 2003, Postmodernliğin durumu: Kültürel değişimin kökleri, Metis yayınları: İstanbul
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Yüzyüze ders
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev5%50
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)68,0048,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)66,0036,00
6Ev ödevleri66,0036,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)00,000,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)130,0030,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)00,000,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.4
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.4
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.4
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.4
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.4
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.4
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.2
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.4
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.2
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.2
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.4
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.4
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.4
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.4