PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Sosyal Bilimlerde Araştırma YöntemleriHİR 103113 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Araştırma Yöntemlerine dair literatürü öğrenir
2. Araştırma Yöntemlerini, reklam ve halkla ilişkiler alanında nasıl kullanacağını öğrenir.
3. Sosyal bilimlerde araştırma süreçlerini öğrenir.
4. Araştırma süreçlerinin planlanması ve yönetilmesine dair temel bilgileri öğrenir.
5. Mesleki araştırmalarda kullanılacak yöntemleri belirlemeye dair yeterlilik kazanır
6. Araştırma verilerinin değerlendirilmesine dair yeterlilik kazanır.
7. Eleştirel düşünme yeteneği kazanır.
8. Bilgi, bilim, bilimsellik üzerine temel kazanımlara sahip olur.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Temel düzeyde araştırma literatürünü öğrenme, araştırma yöntem ve tekniklerine dair temel bilgileri edinme, araştırma süreçlerini kavrama, temel araştırmaları yapabilecek yeterlilik kazanma, araştırma problem oluşturulması, hipotez kurulması, eleştirel düşünme ve çözümlemeye dair temel kavrayış yeterliliği kazanma ders tanımının temel bileşenlerini teşkil etmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Bilimsel bilginin doğası ya da bir başka ifadeyle bilimsel bilgiyi diğer bilgi biçimlerinden ayıran özellikler hakkında bir tartışma yürütülecek olup toplumsal araştırmanın -nitel ve nicel olmak üzere- temel kavram ve süreçleri üzerinde durulacaktır.
2Sosyal Bilimlerin doğuşu ve tarihsel gelişimi üzerinde durulacak olup bilimsel bilgi ve daha geniş politik, iktisadi ve toplumsal yapılar arasındaki ilişki tartışılacaktır
3Toplumsal kuram, araştırma ve yöntem ilişkisi ele alınacaktır. Toplumsal araştırmanın -hedefiyle yakın biçimde ortaya çıkan- türleri (İnceleyici, tanımlayıcı ve açıklayıcı araştırma) hakkında bilgi verilip; bir kuramın temel birimleri olan varsayımlar, -soyutlamalarda bulunabilmek için lüzumlu olan- kavramlar, ilişkiler ve analiz birimleri üzerinde durulacaktır. Zikredilen temel birimlerin mahiyeti araştırma yöntemini de tayin ettiğinden yöntem ve kuram ilişkisinin önemi öğrenciye aktarılacaktır
4Sosyal Bilimlerde Araştırmaya İlişkin Temel Yaklaşımlar: Pozitivist sosyal bilim, yorumlayıcı sosyal bilim, eleştirel sosyal bilim, feminist ve post-modern araştırma. Araştırmacının epistemolojik konumu ile araştırma nesnesi ve metodunun arasındaki ilişki gösterilerek pozitivist sosyal bilim üzerine bir tartışma yürütülecektir
5Yorumlayıcı sosyal bilimin esasları üzerinde bilgi verilerek yorumlayıcı yaklaşımı diğer yaklaşımlardan ayıran hususiyetler üzerinde durulacaktır
6Eleştirel sosyal bilimin esasları üzerinde durularak eleştirel yaklaşımı diğer yaklaşımlardan ayıran hususiyetler üzerinde durulacaktır
7Vize
8Feminist ve Post-Modern araştırmalar hakkında bir tartışma yürütülecektir
9Araştırma soruları oluşturmak, söz konusu araştırma sorularının ihtiyaç duyduğu verilerin ve bu verilerin nereden sağlanacağının (örneklem) tespitini yapmak, mezkur verileri toplamak için hangi tekniklerin kullanılacağını belirlemek ve verileri en uygun yöntemle analiz etmek gibi süreçleri içeren araştırma tasarımları hakkında temel bilgiler verilecektir
10Sosyal bilimlerde nicel araştırma tasarımının unsurları üzerinde durulacaktır.
11Sosyal bilimlerde nitel araştırma tasarımının unsurları üzerinde durulacaktır
12İletişim araştırmalarının kökeni ve tarihsel gelişimi ele alınacaktır.
13İletişim araştırmalarında sık kullanılan nicel ve nitel yöntemler ele alınacaktır.
14Toplumsal araştırma ve etik: Araştırma yürütülürken göz önüne alınması gereken etik meseleler hakkında bilgi verilecektir
 
Kaynaklar:
Lawrence Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nitel ve Nicel Yöntemler, Yayın Odası, 2006.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders teorik bir tartışma şeklinde yürütülmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İletişim bilimleri literatürünü bilir.2
2Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını destekleyen diğer sosyal bilimlere yönelik temel bilgileri edinir ve ilişkilerini kurar.3
3Halkla İlişkilere yönelik teorik ve uygulamalı bilgileri edinir ve mesleki yeterlilik kazanır.2
4Reklamcılık alanında teorik ve uygulamalı bilgileri edinir ve mesleki yeterlilik kazanır.0
5Sosyal bilimler ve sanat alanında entellektüel bilgi kapasitesine sahip olur, medya okur-yazarlığı konusunda yetkin hale gelir.2
6Mesleki ve sosyal becerilerini geliştirir. Görsel algısını güçlendirir ve çözümleme yeteneği kazanır.3
7Üstleneceği projeler ve uygulama faaliyetleriyle ekip çalışmasını öğrenir ve sosyal uyum yeteneğini kazanır.0
8İlgili alanlarda araştırma, analiz ve raporlama üzerine bilgi ve deneyim kazanır.4
9Staj imkanlarıyla sektörle işbirliği kurabilir ve kariyer hedeflerini belirler.0
10İlgili alanlarda uluslararası literatürü ve örnekleri takip edecek düzeyde dil yeterliliğine sahip olur.0
11Halkla ilişkiler ve Reklamcılık alanındaki bilgilerini bireysel ve/veya grup çalışmalarında kullanarak sosyal sorumluluk projelerine katkı sağlayabilir.1
12İletişim etiği ve mesleki etik donanımıyla bireysel etik bilincini geliştirir.2
13Mesleğe yönelik uygulama dersleri sayesinde sektördeki istihdam rekabetinde öncelik kazanır.0
14Örgütsel davranış biçimlerini öğrenir, sosyal haklar konusunda literatürü takip eder.0
15Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında gerekli olan teknolojik yenilikleri takip eder ve kullanır.0
16Starejik düşünmeyi, planlamayı ve uygulamayı öğrenir,  evrensel düşünme yeteneğini kazanır.1
17Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını da kapsayan iletişim ve medya sektörünün farklı dallarında da  uzmanlaşacak bilgi donanımına sahip olur.1
18Mesleki profesyonelliğini destekleyecek yaratıcı üretim, sunum ve ikna tekniklerini öğrenir.0
19Toplumsal, kurumsal, bireysel çalışmalarda varlık gösterebilecek projeler üretebilir.2
20İletişim hukukunu bilir ve alana ilişkin hukuksal çerçeveye hakim olur.0