Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlamada Araştırma Yöntemleri ve Etik | KENT 504 | 5 | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Araştırma yöntemleri ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak |
2. Yeni araştırma teknikleri ve uygulamaları kullanma becerisine sahip olmak |
3. Veri analizi ce yorumlaması konusunda bilgi sahibi olmak |
4. Bilimsel araştırma standartları konusunu anlamak |
5. Araştırmada araştırmacının dikkat etmesi gerekn etik unsurlar konusunda bilgi sahibi olmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders genel olarak sosyal araştırma yöntemlerine giriş olarak tasarlanmıştır. Ders kapsamında özellikle planlama ve tasarım alanında kullanılan niceliksel ve niteliksel araştırma teknikleri ders kapsamında işlenmeye çalışılacaktır. Konular araştırma yöntemleri, araştırma tasarımı, veri toplama ve örneklem teknikleri ile veri analizleri olarak belirlenmiştir. Araştırmanın teorisi derslerde ve okumalarda öğrencilere öğretilmeye çalışacaktır. Ayrıca araştırmacının etiği ve bilimsel çalışmalarda, yazında, saha araştırması yapılırken dikkat edilmesi gereken etik unsurlar üzerinde ders kapsamında durulmaktadır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Sosyal araştırma üzerine genel tartışma |
2 | Araştırmanın temelleri |
3 | Araştırma probleminin tanımlanması |
4 | Niceliksel ve niteliksel araştırma |
5 | Araştırma tasarımı |
6 | Yazın taraması |
7 | Etik ve atıf sistemleri üzerine |
8 | Örneklem yöntemleri |
9 | Veri toplama yöntemleri I |
10 | Veri toplama yöntemleri II |
11 | Niceliksel veri analizi |
12 | Niteliksel veri analizi |
13 | Araştırma yazısı ve önerisi yazmak |
14 | Sonuç ve tartışma |
|
Kaynaklar: |
Niyazi Karasar (2014) Bilimsel Araştırma Yöntemi (27. Basım)
Burhan Baloğlu (2009) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi Der
Lawrence Neuman (2010)Toplumsal Araştırma Yöntemleri Yayınodası
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Ali Balcı (2001) Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler Pegem
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
KENT 504 dersi konunun ders olarak anlatılması, sınıf tartışmaları ve ev ödevi ile bu ödevlerin sunulması olarak kurgulanmıştır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 8 | %40 |
Dönem Ödevi | 1 | %50 |
Ders Katılımı | 14 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 3 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 3 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 3 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 1 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 2 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 4 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 1 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 0 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 1 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 2 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 1 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 1 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 2 |