Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Dil Çalışmalarına Giriş | TINS 101 | 1 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Çeviri çalışmaları için insan dilinin kurallı ve sistematik yapısını öğrenir |
2. Dilsel yapıları tanımlar ve çözümler |
3. Dilin mikro düzlem yapıları arasındaki ilişkileri anlar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders öğrencilere insan dillerinin ve iletişimin doğasını; dilsel edim ve edinç kavramlarını; karmaşık ve kurallarla yönetilen bir sistem olarak insan dilinin temel yapısını tanıtmaktadır. Temel kavramlar ve ilgili terminoloji ile birlikte, ders, çeviri çalışmaları amacıyla doğal dillerde iletişimi mümkün kılan kuralları daha iyi anlamak için dilin mikro-dilbilimsel özelliklerini sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel ve anlambilimsel ilişkilerle incelemektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş. “Bir dili bilmek” ne anlama gelir? Dilin evrimi; İnsan iletişimi ve hayvan iletişimi arasındaki farklar; Dil evrenselleri: doğal dillerin ortak özellikleri ve nitelikleri. Dillerin tipolojik ve genetik sınıflandırılması: İngilizce ve Türkçe karşılaştırması. |
2 | Dilsel bilginin yaratıcılığı; dil yetisi (linguistic competence) ve dil edimi (linguistic performance); “dilbilgisi” nedir? Kuralcı (prescriptive) ve betimleyici (descriptive) dilbilgisi. Evrensel Dilbilgisi. |
3 | Dil ve beyin: Dil beyinde nasıl işlenir? Bir çevirmenin beyni dilleri nasıl işler? |
4 | Dilin mikro düzlem bileşenleri |
5 | Sesbilgisi ve sesbilim: Sesbirimler ve tanımlamaları. Sesbilimsel kurallar ve işlevleri. |
6 | İngilizcedeki sesler ve ses bileşimlerinin temel kuralları. Ünlüler ve ünsüzler; eşsesliler; İngilizce ve Türkçedeki sesbirimlerin sesletim yeri ve boğumlama biçimleri. Parçalarüstü (suprasegmental) birimler ve işlevleri. |
7 | Biçimbilim: En küçük işlevsel birimler olarak biçimbirimler ve biçimbirimsel tanımlamalar. Biçimbilimsel kurallar ve sözcük yapı çözümlemeleri. |
8 | Sözcük türetme türleri. İngilizce sözcük dağarcığının gelişimine tarihsel bakış. |
9 | Sözdizim: Tümce yapıları. Sözdizimsel kategoriler ve "Phrase Structure Trees". Bir tümcedeki öğeler arasındaki ilişkiler. |
10 | Yüzey ve Derin Yapı çözümlemeleri. Çift anlamlılık bağlamında sözdizimsel yapı çözümlemeleri. |
11 | Anlambilim: Anlam kavramı, sözcük anlambilimi. Anlambilim ve Edimbilim. |
12 | Dilsel ve durumsal bağlamlar: Söylem |
13 | Anlamsal, edimsel ve söylemsel özelliklerin çeviri açısından önemi |
14 | Genel tekrar. |
|
Kaynaklar: |
MAIN TEXTBOOK-1:
Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2003). An Introduction to Language. Boston, MA: Wadsworth.
MAIN TEXTBOOK-2:
Department of Linguistics, the Ohio State University ; Monica Crabtree and Joyce Powers, compilers. (1991). Language Files : Materials for An Introduction to Language. Columbus : Ohio State University Press,
|
|
Diğer Kaynaklar: |
SUPPLEMENTARY BOOKS:
Ann K. Farmer, A. K., Demers, R. A. ( 2001) A Linguistics Workbook. The MIT Press.
Frommer, P. R., Finegan, E. (2008) Looking at Languages: A Workbook in Elementary Linguistics, Fourth Edition. Thomson & Wadsworth.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Tüm dersler ve sınavlar yüz yüze yapılacaktır. Öğrencilerin, haftanın konularını öğrenmek ve tartışmak amacıyla derse atanmış bölümleri okuyarak gelmeleri gerekmektedir. Dönem boyunca bir veya iki ara sınav ve dönem sonunda bir final sınavı yapılacaktır. Notlandırılacak ödevler olacaktır. Öğrencilerin devam zorunluluğu %80’dir. Bir öğrenci, dönem boyunca en fazla 9 saat devamsızlık yapabilir. Başka bir deyişle, 14 haftalık bu ders süresince toplam devamsızlık süresi 3 haftayı aşamaz. Öğrencilerin devam durumu imza esasına göre yakından takip edilecektir. Tam katılım ve aktif sınıf içi katkı, final notunun hesaplanmasında olumlu faktörler olarak değerlendirilecektir. Eğitmen, haftalık .ppt slaytları ile temel ve ek kitaplar, makaleler, videolar ve diğer dijital kaynaklar dahil olmak üzere tüm ders materyallerini Webonline’a yükleyecektir. Webonline’daki ders yüklemeleri düzenli olarak kontrol edilmelidir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %45 |
Ders Katılımı | 1 | %5 |
Final Projesi | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |