PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Psikoloji'de İleri Seviye Araştırma Yöntemleri ve İstatistik Analizleri IPSY 501513 + 247,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Sosyal bilimlerde bazı tek değişkenli ve çok değişkenli analiz teknikleri hakkında kavramsal bilgi edinir.
2. Farklı analiz tekniklerinin temel varsayımlarını ve sınırlamalarını anlar.
3. Sosyal bilimlerde tek değişkenli ve çok değişkenli analiz tekniklerini yürütme becerisi kazanır
4. Farklı analiz tekniklerinin sonuçlarını rapor etmede beceri kazanır.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, psikolojide kullanılan tek değişkenli ve çok değişkenli istatistiklerin bazılarını tanıtmaktadır. ANOVA, ANCOVA, MANOVA, MANCOVA gibi analiz tekniklerine ilişkin teorik kavram ve varsayımlara ek olarak, sınıftaki verilerin gerçek analizlerinin ve bu analizlerin laboratuarda yürütülmesi konusunda uygulamalı deneyimlerin gösterimi sağlanacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmaları ders değerlendirme sistemi için bir kısıt oluşturmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse giriş ve gözden geçirilmesi
2Temel Kavramların Özeti
3 Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistiklerin gözden geçirilmesi
4Hipotez Testi
5Bağımsız örnekler t testi, Bağımlı örnekler t testi
6Katılımcılar Arası Varyans Analizi (ANOVA)
7Katılımcılar İçi ANOVA
8Faktöryel ANOVA
9Ara Sınav
10Kovaryans Analizi (ANCOVA)
11 Kovaryans analizi (ANCOVA)
12 Çok değişkenli varyans analizi (MANOVA)
13 Çok değişkenli varyans analizi (MANOVA)
14 Çok değişkenli kovaryans analizi (MANCOVA)
 
Kaynaklar:
Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. Using Multivariate Statistics Pearson 2014 ISBN-13:978-0205849574 ISBN-10:0205849571
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders 3 saat teorik sınıf dersi olarak tasarlanmıştır. Derslere katılım zorunludur. Teorik derslere ek olarak, okulda SPSS veya JAMOVI programı yüklü olan bilgisayar laboratuvarlarından birinde haftada 2 saatlik uygulamalı olarak laboratuvar dersi olarak tasarlanmıştır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler1%30
Aktiviteler5%30
Aktiviteler1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek.4
2Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak.0
3Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek.4
4Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek.1
5Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek4
6Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek.2
7Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek.0
8Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek.2
9Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak.1
10İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak.0
11Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak.0
12Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak.1
13Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek.0
14Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak0
15Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak.0