Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Psikoloji'de İleri Seviye Araştırma Yöntemleri ve İstatistik Analizleri I | PSY 501 | 5 | 1 | 3 + 2 | 4 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Sosyal bilimlerde bazı tek değişkenli ve çok değişkenli analiz teknikleri hakkında kavramsal bilgi edinir. |
2. Farklı analiz tekniklerinin temel varsayımlarını ve sınırlamalarını anlar. |
3. Sosyal bilimlerde tek değişkenli ve çok değişkenli analiz tekniklerini yürütme becerisi kazanır |
4. Farklı analiz tekniklerinin sonuçlarını rapor etmede beceri kazanır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, psikolojide kullanılan tek değişkenli ve çok değişkenli istatistiklerin bazılarını tanıtmaktadır. ANOVA, ANCOVA, MANOVA, MANCOVA gibi analiz tekniklerine ilişkin teorik kavram ve varsayımlara ek olarak, sınıftaki verilerin gerçek analizlerinin ve bu analizlerin laboratuarda yürütülmesi konusunda uygulamalı deneyimlerin gösterimi sağlanacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmaları ders değerlendirme sistemi için bir kısıt oluşturmamaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş ve gözden geçirilmesi |
2 | Temel Kavramların Özeti |
3 | Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistiklerin gözden geçirilmesi |
4 | Hipotez Testi |
5 | Bağımsız örnekler t testi, Bağımlı örnekler t testi |
6 | Katılımcılar Arası Varyans Analizi (ANOVA) |
7 | Katılımcılar İçi ANOVA |
8 | Faktöryel ANOVA |
9 | Ara Sınav |
10 | Kovaryans Analizi (ANCOVA) |
11 | Kovaryans analizi (ANCOVA) |
12 | Çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) |
13 | Çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) |
14 | Çok değişkenli kovaryans analizi (MANCOVA) |
|
Kaynaklar: |
Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. Using Multivariate Statistics Pearson 2014 ISBN-13:978-0205849574 ISBN-10:0205849571 |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders 3 saat teorik sınıf dersi olarak tasarlanmıştır. Derslere katılım zorunludur.
Teorik derslere ek olarak, okulda SPSS veya JAMOVI programı yüklü olan bilgisayar laboratuvarlarından birinde haftada 2 saatlik uygulamalı olarak laboratuvar dersi olarak tasarlanmıştır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 1 | %30 |
Aktiviteler | 5 | %30 |
Aktiviteler | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel kavramsal bilgiler üzerine ileri düzey bir birikime sahip olmak ve bu bilgilerin sosyal ve davranışsal bilimler bağlamındaki uygulamalarını değerlendirebilmek. | 4 |
2 | Toplumlar arası ilişkilerin prensiplerine dair temel bir bilgi birikimine sahip olmak. | 0 |
3 | Alanla ilgili kavramsal bilgileri analiz edebilmek ve bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilmek. | 4 |
4 | Sosyal ve davranışsal bilim alanlarındaki özgün içeriklere yazılı ve görsel kaynaklar aracılığı ile ulaşabilmek. | 1 |
5 | Teknolojik yöntemler kullanılarak işlenen verilerden bilgiler elde edebilmek ve bu bilgileri sonrasında teknolojik ekipmanlar yardımı ile sunabilmek | 4 |
6 | Alanın alt dalları ve sosyal bilimlerin diğer alanları ile temas halinde olarak disiplinlerarası çıkarımlar ve analizler yapabilmek. | 2 |
7 | Alandaki uygulamalar esnasında beklenmedik ve karmaşık problemler ile yüzleşildiğinde, bu problemleri çözebilmek adına hem bir ekip elemanı hem de bireysel olarak sorumluluk alabilmek. | 0 |
8 | Alanda kazanılan bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşım ile değerlendirebilmek. | 2 |
9 | Hayat boyu öğrenim ve sorgulama üzerine bir farkındalık kazanmak. | 1 |
10 | İnsanları ve enstitüleri bilgilendirmek, alanda karşılaşılabilecek problemlere dair fikir alışverişinde bulunmak. | 0 |
11 | Sosyal sorumluluk bilinci ile içinde bulunulan sosyal çevre için projeler ve aktiviteler organize etmek ve bunları uygulamak. | 0 |
12 | Alandaki gelişmeleri takip etmek ve bu konularda alandaki diğer kişilerle (en az Avrupa Dil Portfolyosu B1 seviyesinde olmak üzere) yabancı bir dil kullanarak iletişim içerisinde olmak. | 1 |
13 | Veri toplama, yorumlama, uygulama ve bildirme aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak denetlemek. | 0 |
14 | Sosyal haklar ve adalet, kültürel değerler, çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bir bilince sahip olmak | 0 |
15 | Değişime ve yeniliğe karşı açık olmak. | 0 |