Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimarlık Çalışmalarında Araştırma Yöntemleri ve Etik | ARCH 601 | 6 | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bilimsel araştırma yapma yetisinin kazandırılması |
2. Öğrencilerin bir dönem sonra yapacakları tezin konusunu seçmelerinin kolaylaştırılması, |
3. Olası tezin amacı, kapsamı, anahatları ve yönteminin belirlenme yöntemlerinin edinilmesi, |
4. Literatür araştırması yapma yetisinin kazandırılması, |
5. Hazırlanmış bir araştırmanın yazılı, görsel ve sözel sunumunun etkin bir biçimde yapılması alışkanlığının edinilmesi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, doktora programı öğrencilerinin bilimsel araştırma gerçekleştirme becerisi kazanmalarını, araştırma ve kaynak tarama tekniklerini öğrenmelerini, yaptıkları araştırmaları yazılı, görsel ve sözlü sunma yetilerini geliştirmelerini ve böylece ileride hazırlayacakları tezin yapısına ve sunumuna hazırlanmalarını hedeflemektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin tanıtımı |
2 | Rapor yazım kurallarına ve etiğine ilişkin tartışma |
3 | Rapor yazım kuralları ve etiği |
4 | Araştırmanın bilim evrenindeki yeri |
5 | Araştırma konusunun tanımlanması |
6 | Araştırmanın yöntemi + Ara rapor I’in teslimi (uygulama konusu seçimi) |
7 | Bilgi toplama / Alan Çalışmaları |
8 | Verilerin değerlendirmesi I |
9 | Verilerin değerlendirmesi II |
10 | Ara rapor II’nin teslimi ve tartışması (alan çalışması sonucu bulgular) |
11 | Seçilen konuya ilişkin alan çalışmalarının devamı |
12 | Seçilen konuya ilişkin verilerin değerlendirilmesi |
13 | Seçilen konuya ilişkin verilerin değerlendirilmesi |
14 | Final rapor teslimi |
|
Kaynaklar: |
Groat, L. N., & Wang, D. (2013). Architectural research methods. John Wiley & Sons.
Niezabitowska, E. D. (2018). Research methods and techniques in architecture. Routledge.
Candy L. & Edmonds, E. A. (2018). Practice-based research in the creative arts: Foundations and futures from the front line. Leonardo, 51 (1): 63–69. https://doi.org/10.1162/LEON_a_01471.
Lucas, R., & Lucas, R. (2016). Research methods for architecture. Laurence King Publishing. |
|
Diğer Kaynaklar: |
TÜBA, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, www.acikders.org.tr, 2018 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bir yandan, genelde sosyal bilimler, özelde mimarlık alanı araştırmalarına ilişkin kuramlar okuma ve sınıf tartışmaları aracılığı ile tanıtılacaktır. Bu amaçla, programda yazılı konu ile ilgili okumalar öğrencilerce önceden yapılacak, her dersin başında buna ilişkin bir küçük sınav yapılacaktır, daha sonra ayrıntılı tartışmaya geçilecektir. Diğer yandan, öğrencilerin yapılı çevre alanında bir araştırma problemini tanımlayarak, literatür araştırmaları, ölçümler ve/veya anketler gibi arazi çalışmaları yapmaları, bulguları bilimsel yöntemlerle değerlendirmeleri beklenmektedir. Bu çalışmalar dönem içinde ara raporlar biçiminde sunulacak, dönem sonunda da bir araştırma makalesi şeklinde teslim edilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 2 | %20 |
Dönem Ödevi (Sunumu) | 2 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
Final Projesi | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 3 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 3 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 3 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 3 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 4 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 3 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 4 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 3 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 4 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 3 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 4 |