PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Temel TasarımARCH 101114 + 468,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Görsel ve biçimsel düşünme yeteneği
2. Kompozisyonel bütünlük yaratma aktivitesi ve bu aktivitenin bilinçli bir çaba gerektirdiği konusundaki farkındalık
3. Tasarım öğelerini bilinçli olarak iki ve üç boyutta düzenleyerek düzen elde etme yeteneği
4. İki veya üç boyutlu bir kompozisyonun biçimsel bütünlüğünü değerlendirme becerisi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders tasarımın temel elemanları, kavramları ve prensiplerine giriş niteliğindedir. Tasarım problemleriyle başa çıkmak için gerekli olan zihinsel ve el becerilerini geliştirmek, iki ve üç boyutta kompozisyonel bütünlükler oluşturmak için gerekli olan görsel ve biçimsel değerleri edindirmek amacıyla oluşturulmuş kompozisyon ödevlerini içermektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders içeriği ve gereksinimleri hakkında genel bilgiler Kompozisyon ilkeleri I:Şekil ve zemin-2D kompozisyon-Ödev 1
2Kompozisyon ilkeleri II: Bütün ve Parçalar-2D Kompozisyon-Ödev 2
3Kompozisyon ilkeleri III: Soyutlama-2-3D Kompozisyon-Ödev 3
4Kompozisyon ilkeleri IV: Ritim ve tekrar-3D Kompozisyon-Ödev 4
5Kompozisyon ilkeleri V: Kontrast-Doluluk ve Boşluk-Ölçek ve Orantı-3B Kompozisyon-Ödev 5
6Kompozisyon ilkeleri V: Kontrast-Doluluk ve Boşluk-Ölçek ve Orantı-3B Kompozisyon-Ödev 5
7Kompozisyon ilkeleri VI: Denge-Doluluk ve Boşluk-Ölçek ve Orantı-3D Kompozisyon-Ödev 6
8Kompozisyon ilkeleri VI: Denge-Katı ve Void-Ölçek ve Orantı-3D Kompozisyon-Ödev 6
9Kompozisyon ilkeleri VII: Hiyerarşi-3D Kompozisyon-Mekânsal Tasarım (Kullanıcı, İşlev, Mekânsal Tanım ve Ölçek) -Odev 7
10Kompozisyon ilkeleri VII: Hiyerarşi-3D Kompozisyon-Mekânsal Tasarım (Kullanıcı, İşlev, Mekânsal Tanım ve Ölçek) -Odev 7
11Bir Bağlamda Mekânsal Tasarım (Kullanıcı olarak İnsan/İnsanlar, İşlev, Mekânsal Tanım, Bağlam, Topografya ve Ölçek) Final Projesi (Ödev 8)
12Bir Bağlamda Mekânsal Tasarım (Kullanıcı olarak İnsan/İnsanlar, İşlev, Mekânsal Tanım, Bağlam, Topografya ve Ölçek) Final Projesi (Ödev 8)
13Bir Bağlamda Mekânsal Tasarım (Kullanıcı olarak İnsan/İnsanlar, İşlev, Mekânsal Tanım, Bağlam, Topografya ve Ölçek) Final Projesi (Ödev 8)
14Bir Bağlamda Mekânsal Tasarım (Kullanıcı olarak İnsan/İnsanlar, İşlev, Mekânsal Tanım, Bağlam, Topografya ve Ölçek) Final Projesi (Ödev 8)
 
Kaynaklar:
 
Diğer Kaynaklar:
Rasmussen, S. E., (1962), Experiencing Architecture, MIT Press Ching, Francis D. K., (1996), Architecture: form, space and order, New York: Van Nostrand
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, 14 haftalık bir akademik dönem boyunca haftada 8 saat olarak yürütülecektir. Her hafta dersin 4 saati ders anlatımı ve kavramsal sunumlar şeklinde teorik tartışmalardan oluşacaktır. Diğer 4 saati ise öğrencilerin tasarım çalışmalarının bireysel veya panel eleştirileri yoluyla değerlendirilmesinden oluşacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje8%100
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektiriyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.4
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.2
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.2
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.0
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.2
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.3